- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Mazda6 Stationcar 2,2 Optimum

Luksus-cruise på danske veje


Af Søren Clauding – juli 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere kørt lange og hurtige ture i den iøjefaldende Mazda6. Men en tur rundt på danske motor- og landeveje i en ægte langtursbil med Mazda’s 175-hestes 2,2 liters SKYACTIV D med det opgraderede topudstyr ”Optimum” skulle vise sig at være ”toppen”. Hvorfor? Forklaring følger…

 

Mazda6, også som stationcar, er for det første utrolig velkørende. Den er ultra stabil og sidevindsfølsomhed er der ikke meget af, den er velafstemt og støjniveauet er moderat. Især på motorvej oplever man den høje grad af kørekomfort. På ujævne danske landeveje kapitulerer affjedringen dog en smule – men det ligger nok mest i, at Optimum udstyret inkluderer 19” letmetalfælge. Hér er 18” fælge med mere affjedring i dæksiderne at foretrække.

 

For det andet er den kraftige dieselmotor en gennemført fornøjelse. Den præsterer ikke alene 175 hestekræfter, den producerer også et drejningsmoment på op til 420 Nm over en bred omdrejningskurve. Det gør den yderst smidig og den smidighed underbygger enhver overhaling. Vi har tidligere prøvet den med Mazdas automatgear – med manuelt gear er kraftoverskuddet endnu mere tydeligt.



Fine præstationer

Fartpræstationerne underbygger oplevelsen: 0-100 km/t på blot 8 sekunder, tophastigheden på 221 km/t, det gør et præcist og letgående gearskifte også og oven i det en brændstoføkonomi, der er til at håndtere: 21,7 km/l. Men det er også nødvendigt, for med en ejerafgift på 3680 kroner om året, er der brug for kompensation.

 

Det skal nu tilføjes, at Mazda i enhver undersøgelse scorer højt på driftssikkerheden, og dermed er der udsigt til beskedne udgifter til vedligeholdelse.

 

Og så er det væld af udstyr, som Mazda har fyldt på topmodellen. Udstyr, som netop et længere og varieret bilcruise giver et ekstra brugbart billede af. Udgangspunktet er et tilrettet interiørdesign som en del af det seneste facelift, men især sikkerhedspaletten trækker opad.

 

Lys, hvor det er muligt

Fuld LED forlygter handler ikke om LED kørelys men derimod dygtig anvendelse af retningsbestemt frontlys. Følere afkoder forankørende og modkørendes position på vejen og sikrer på den ene side, at man ikke blænder de andre trafikanter, på den anden side, at man har lys alle de steder, hvor man ikke er til gene. Det er yderst effektivt og udgør en stor sikkerhedsfaktor. Vi kørte mange timer i mørke og blev mere og mere imponerede undervejs.

 

I Optimum udgaven indgår også striben af sikkerhedsudstyr som f.eks. en aktiv vejbaneassistent, som venligt gennem påvirkning af rattet bringer bilen på rette kurs igen, hvis et øjebliks uopmærksomhed skulle have bragt den på afveje. Ingen irriterende bib-lyde – de kommer først, hvis systemet antager, at man måske har sluppet taget i rattet. Det havde ikke altid helt ret, men der er en vis fornuft i at øge koncentrationen – noget som ofte er for nedadgående på en længere tur.

 

Adaptiv fartregulering

Også træthedsregistrering er en del af sikkerhedsudstyret. Hvis man ændrer køremønster eller koncentrationen er for nedadgående, gøres man opmærksom herpå. Den adaptive fartpilot, som dog er ekstraudstyr til 25.000 kroner oveni, fungerer udmærket, men registrerer dog ikke baneskifte på en motorvej, hvor danske trafikanters køremønster desværre al for ofte fører til permanent kørsel ved hastighed under fartgrænsen i 3-sporede motorvejes midterste spor. Ulovligt, ja, men når man trækker fra højre spor ud i venstre spor for at overhale, fanger følerne den bil, man vil overhale, og da har man aktivt brug for at træde på speederen. Måske i bund og grund klogt nok.

 

Blind Spot Monitoring giver lyssignal i sidespejlene, når andre trafikanter befinder sig på siden af Mazda’en, Rear Cross Trafic Alert advarer, hvis man er i færd med at bakke ud fra en vinkelparkeringsplads og der er tværgående trafik. Og skulle uheldet være ude, hjælper Smart City Brake Support, fremad- og bagudrettet med at reducere bilens hastighed, så konsekvenserne af en kollision bliver mindst mulig.

 

Head up

Justerbart headup display i forrudens underkant vider de vigtigste informationer om fart og f.eks. fartpilot og sikrer, at man i kortest mulig tid skal flytte øjnene fra vejbanen (faktisk er det muligt fortsat at have et klart billede af det, der sker på vejbanen, samtidig med at man aflæser displayet).

 

Og inden man kommer så langt, glæder man sig over bilens ”Smart Key”. Det gør det ikke bare lettere at låse sig ind i bilen og sætte tænding på, fordi nøglen blot skal være i nærheden (f.eks. i bukselommen), det reducerer også risikoen for at tabe nøglen, hvis man fastgør den til f.eks. et bælte.

 

Fint bagagerumsdækken

Bagtil er det heldækkende bagagerumsdækken, som i kombination med sorttonede ruder umuliggør indsigt (fristelser for en indbrudstyv), en stor tryghed. Bagagerumsdækkenet følger bagklappen op, når den åbnes og er fleksibelt, så man har en vis fleksibilitet ved læsningen af det store bagagerum.


 


Oven i al det kommer elektrisk indstillelige lædersæder, et Bose lydanlæg med 11 højtalere, en udmærket navigation styret fra midterkonsollen bag gearstangen, sædevarme både foran og på bagsædet samt meget andet.

 

Meget for pengene

Er der noget, vi savnede, på luksus-cruiset: Ikke meget, det skulle da lige være elektrisk bagklap og skiltegenkendelse forbundet til en fartbegrænser. Vi slap for uopmærksomt at havne i en af politiets mange fartfælder, men da elektronikken også hér kan give en hjælpende hånd, ville det være værd at tage med.

 

Men: Man må ikke glemme, at prisen for den prøvekørte bil på 485.000 kroner ikke bare inkluderer den store bil og de mange praktiske løsninger, men også den kraftige motor og det righoldige udstyr.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

 


Model:

Mazda6 Stationcar 2,2 Optimum

Listepris:

Kr. 484.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail biturbodiesel 2,2 l. 175 hk. 420 Nm/2000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,0 sek./ 221 km/t/ 21,7 km/l /121 g/km

Længde:

4,81 m

Bagagerum:

522-1648 liter

Anhængervægt:

1600 kg.

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 6 airbags. 19” letmetalfælge. Fuld LED forlygter med dynamisk kurvelys. Hillholder. Nøglefri entre og tænding. Vejbaneassistent. Smart City Brake Support. Læderkabine. Elektrisk indstillelige forsæder med memory i førersiden. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. Regnsensor. Lyssensor. P-sensorer for og bag. 2 X Isofix. 7” skærm med bakkamera og navigation. Head-up display. Bose audioanlæg med 11 højtalere. Tyverialarm.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt