Vi har tidligere kørt lange og hurtige ture i den
iøjefaldende Mazda6. Men en tur rundt på danske
motor- og landeveje i en ægte langtursbil med
Mazda’s 175-hestes 2,2 liters SKYACTIV D med det
opgraderede topudstyr ”Optimum” skulle vise sig at
være ”toppen”. Hvorfor? Forklaring følger…
Mazda6, også som stationcar, er for det første
utrolig velkørende. Den er ultra stabil og
sidevindsfølsomhed er der ikke meget af, den er
velafstemt og støjniveauet er moderat. Især på
motorvej oplever man den høje grad af kørekomfort.
På ujævne danske landeveje kapitulerer affjedringen
dog en smule – men det ligger nok mest i, at Optimum
udstyret inkluderer 19” letmetalfælge. Hér er 18”
fælge med mere affjedring i dæksiderne at
foretrække.
For det andet er den kraftige dieselmotor en
gennemført fornøjelse. Den præsterer ikke alene 175
hestekræfter, den producerer også et drejningsmoment
på op til 420 Nm over en bred omdrejningskurve. Det
gør den yderst smidig og den smidighed underbygger
enhver overhaling. Vi har tidligere prøvet den med
Mazdas automatgear – med manuelt gear er
kraftoverskuddet endnu mere tydeligt.
Fine præstationer
Fartpræstationerne underbygger oplevelsen: 0-100
km/t på blot 8 sekunder, tophastigheden på 221 km/t,
det gør et præcist og letgående gearskifte også og
oven i det en brændstoføkonomi, der er til at
håndtere: 21,7 km/l. Men det er også nødvendigt, for
med en ejerafgift på 3680 kroner om året, er der
brug for kompensation.
Det skal nu tilføjes, at Mazda i enhver undersøgelse
scorer højt på driftssikkerheden, og dermed er der
udsigt til beskedne udgifter til vedligeholdelse.
Og så er det væld af udstyr, som Mazda har fyldt på
topmodellen. Udstyr, som netop et længere og
varieret bilcruise giver et ekstra brugbart billede
af. Udgangspunktet er et tilrettet interiørdesign
som en del af det seneste facelift, men især
sikkerhedspaletten trækker opad.
Lys, hvor det er muligt
Fuld LED forlygter handler ikke om LED kørelys men
derimod dygtig anvendelse af retningsbestemt
frontlys. Følere afkoder forankørende og modkørendes
position på vejen og sikrer på den ene side, at man
ikke blænder de andre trafikanter, på den anden
side, at man har lys alle de steder, hvor man ikke
er til gene. Det er yderst effektivt og udgør en
stor sikkerhedsfaktor. Vi kørte mange timer i mørke
og blev mere og mere imponerede undervejs.
I Optimum udgaven indgår også striben af
sikkerhedsudstyr som f.eks. en aktiv
vejbaneassistent, som venligt gennem påvirkning af
rattet bringer bilen på rette kurs igen, hvis et
øjebliks uopmærksomhed skulle have bragt den på
afveje. Ingen irriterende bib-lyde – de kommer
først, hvis systemet antager, at man måske har
sluppet taget i rattet. Det havde ikke altid helt
ret, men der er en vis fornuft i at øge
koncentrationen – noget som ofte er for nedadgående
på en længere tur.
Adaptiv fartregulering
Også træthedsregistrering er en del af
sikkerhedsudstyret. Hvis man ændrer køremønster
eller koncentrationen er for nedadgående, gøres man
opmærksom herpå. Den adaptive fartpilot, som dog er
ekstraudstyr til 25.000 kroner oveni, fungerer
udmærket, men registrerer dog ikke baneskifte på en
motorvej, hvor danske trafikanters køremønster
desværre al for ofte fører til permanent kørsel ved
hastighed under fartgrænsen i 3-sporede motorvejes
midterste spor. Ulovligt, ja, men når man trækker
fra højre spor ud i venstre spor for at overhale,
fanger følerne den bil, man vil overhale, og da har
man aktivt brug for at træde på speederen. Måske i
bund og grund klogt nok.
Blind Spot Monitoring giver lyssignal i
sidespejlene, når andre trafikanter befinder sig på
siden af Mazda’en, Rear Cross Trafic Alert advarer,
hvis man er i færd med at bakke ud fra en
vinkelparkeringsplads og der er tværgående trafik.
Og skulle uheldet være ude, hjælper Smart City Brake
Support, fremad- og bagudrettet med at reducere
bilens hastighed, så konsekvenserne af en kollision
bliver mindst mulig.
Head up
Justerbart headup display i forrudens underkant
vider de vigtigste informationer om fart og f.eks.
fartpilot og sikrer, at man i kortest mulig tid skal
flytte øjnene fra vejbanen (faktisk er det muligt
fortsat at have et klart billede af det, der sker på
vejbanen, samtidig med at man aflæser displayet).
Og inden man kommer så langt, glæder man sig over
bilens ”Smart Key”. Det gør det ikke bare lettere at
låse sig ind i bilen og sætte tænding på, fordi
nøglen blot skal være i nærheden (f.eks. i
bukselommen), det reducerer også risikoen for at
tabe nøglen, hvis man fastgør den til f.eks. et
bælte.
Fint bagagerumsdækken
Bagtil er det heldækkende bagagerumsdækken, som i
kombination med sorttonede ruder umuliggør indsigt
(fristelser for en indbrudstyv), en stor tryghed.
Bagagerumsdækkenet følger bagklappen op, når den
åbnes og er fleksibelt, så man har en vis
fleksibilitet ved læsningen af det store bagagerum.
Oven i al det kommer elektrisk indstillelige
lædersæder, et Bose lydanlæg med 11 højtalere, en
udmærket navigation styret fra midterkonsollen bag
gearstangen, sædevarme både foran og på bagsædet
samt meget andet.
Meget for pengene
Er der noget, vi savnede, på luksus-cruiset: Ikke
meget, det skulle da lige være elektrisk bagklap og
skiltegenkendelse forbundet til en fartbegrænser. Vi
slap for uopmærksomt at havne i en af politiets
mange fartfælder, men da elektronikken også hér kan
give en hjælpende hånd, ville det være værd at tage
med.
Men: Man må ikke glemme, at prisen for den
prøvekørte bil på 485.000 kroner ikke bare
inkluderer den store bil og de mange praktiske
løsninger, men også den kraftige motor og det
righoldige udstyr. |