425.000 kroner for en kompakt mellemklassebil, en
Mazda3. Det går ikke uden en forklaring.
Forklaringen er meget enkelt: Hestekræfter. 260 af
slagsen og så kan man få næsten al den fart på man
vil.
Mazda3 2,3 turbo MPS er bygget af Mazdas afdeling
for udvikling af højtydende biler. Man har taget en
almindelig 3’er, strammet undervognen op, skabt en
super-maskine, anbragt den i maskinrummet og siden
er resten op til føreren.
Præstationerne taler deres eget sprog: 0-100 km/t på
6,1 sekunder. 250 km/t på toppen. Og imponerende
nok: Bilen kan klare ekstremerne og det forklarer
formentlig, hvorfor Mazda har bygget en MPS 3’er.
For når undervogn og køreegenskaber kan stå for
mosten med 260 hestekræfter, kan de også klare
strabadserne med lavere effekt. Det er Mazda’s egen
kvalitetsstempling af 3-serien og en understregning
af, at man på fabrikken har skabt en unik bil –
uanset motorkraft.
Den er da også gennemarbejdet på alle ledder og
kanter.
Momentkurven er så flad, at den topper allerede ved
3000 omdrejninger i minuttet, det betyder bl.a., at
motoren trods den voldsomme effekt er helt
civiliseret. Vi skal ikke glemme at en Mazda3 har
træk på forhjulene. Den kraftige effekt vil let
kunne rive rattet ud af hænderne på føreren. Men det
sker ikke. Dels på grund af motorens civiliserede
karakteristik, dels fordi ESP systemet er justeret
præcist ind efter vilkårene. Det vil være meget
svært at komme galt af sted med en Mazda3 på grund
af motorkræfterne.
Tvært imod. For overhalingsmanøvren med acceleration
fra 80 til 120 km/t klares på blot 5 sekunder. Jo
kortere tid i overhalingsbanen, jo sikrere
overhaling!
Køreoplevelsen er ligeså civiliseret som motoren.
Det indebærer, at man har let ved at komme til at
køre for hurtigt - man kører ganske enkelt hurtigt
før end man aner det. Derfor er bevidsthedskravet
meget stort – både hvis man skal undgå uheld og
uheldige fartbøder…
Mazda3 styrer også rigtig godt. En af
hemmelighederne bag styrepræcisionen er multilink
bagakslen kombineret med spærredifferentiale. Det
får bagvognen til at rette sig efter forhjulene –
uden at den gør forsøg på at styre med og uanset man
er på speederen eller ej, når man drejer. Derved har
man også, til trods for den opstrammede undervogn,
kunnet skabe grænsende til det komfortable
køreegenskaber.
Med andre ord er Mazda3 også en udmærket bil også
til hverdagskørsel. Den ruinerer heller ikke
budgetkontoen, for benzinøkonomien holder sig på den
rigtige side af de 10
|