- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda3 2,3 turbo MPS

Hestekræfter for alle pengene


Tekst: Søren Clauding – september 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

425.000 kroner for en kompakt mellemklassebil, en Mazda3. Det går ikke uden en forklaring. Forklaringen er meget enkelt: Hestekræfter. 260 af slagsen og så kan man få næsten al den fart på man vil.

 

Mazda3 2,3 turbo MPS er bygget af Mazdas afdeling for udvikling af højtydende biler. Man har taget en almindelig 3’er, strammet undervognen op, skabt en super-maskine, anbragt den i maskinrummet og siden er resten op til føreren.

 

Præstationerne taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 6,1 sekunder. 250 km/t på toppen. Og imponerende nok: Bilen kan klare ekstremerne og det forklarer formentlig, hvorfor Mazda har bygget en MPS 3’er.

 

For når undervogn og køreegenskaber kan stå for mosten med 260 hestekræfter, kan de også klare strabadserne med lavere effekt. Det er Mazda’s egen kvalitetsstempling af 3-serien og en understregning af, at man på fabrikken har skabt en unik bil – uanset motorkraft.

 

Den er da også gennemarbejdet på alle ledder og kanter.



Momentkurven er så flad, at den topper allerede ved 3000 omdrejninger i minuttet, det betyder bl.a., at motoren trods den voldsomme effekt er helt civiliseret. Vi skal ikke glemme at en Mazda3 har træk på forhjulene. Den kraftige effekt vil let kunne rive rattet ud af hænderne på føreren. Men det sker ikke. Dels på grund af motorens civiliserede karakteristik, dels fordi ESP systemet er justeret præcist ind efter vilkårene. Det vil være meget svært at komme galt af sted med en Mazda3 på grund af motorkræfterne.

 

Tvært imod. For overhalingsmanøvren med acceleration fra 80 til 120 km/t klares på blot 5 sekunder. Jo kortere tid i overhalingsbanen, jo sikrere overhaling!

 

Køreoplevelsen er ligeså civiliseret som motoren. Det indebærer, at man har let ved at komme til at køre for hurtigt - man kører ganske enkelt hurtigt før end man aner det. Derfor er bevidsthedskravet meget stort – både hvis man skal undgå uheld og uheldige fartbøder…

 

Mazda3 styrer også rigtig godt. En af hemmelighederne bag styrepræcisionen er multilink bagakslen kombineret med spærredifferentiale. Det får bagvognen til at rette sig efter forhjulene – uden at den gør forsøg på at styre med og uanset man er på speederen eller ej, når man drejer. Derved har man også, til trods for den opstrammede undervogn, kunnet skabe grænsende til det komfortable køreegenskaber.

 

Med andre ord er Mazda3 også en udmærket bil også til hverdagskørsel. Den ruinerer heller ikke budgetkontoen, for benzinøkonomien holder sig på den rigtige side af de 10


 

Læderrat og masser af udstyr. "Hullerne" i pedalerne er snyd - det er ikke letvægtshuller som i en racerbil men det ser sådan ud. Til gengæld har fødderne bedre fat i de små gummidupper.


 

km/l. Bagagepladsen og bagsædepladsen er som i en hvilken som helst anden Mazda3 og på niveau med standarden i klassen for de kompakte mellemklassebiler.

 

Udstyrslisten indeholder alt, hvad hjertet kan begære til sådan en bil – inklusive et luksuøst Bose lydanlæg og så er bilen for resten rød.

 

Om det har nogen betydning? Det tror vi, for den knald røde Mazda3 vakte usædvanlig meget opsigt – og det er næppe alufælgene og spoilerne alene, for de er faktisk ret diskrete.

 



Model:

Mazda3 2,3 turbo MPS

Listepris:

Kr. 425.905

Motor:

4 cyl. 2,3 l. turbo benzinmotor. 260 hk – 380 Nm ved 3000 o/min. 6 gear. Spærredifferentiale.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

6,1 sek/250 km/t/

10,3 km/l

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

413 liter.

Diverse:

ABS. DSC. EDS. 4 airbags og airbaggardiner. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Fartpilot. Automatisk klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt