- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda3 2,0 i-STOP Premium

Køb den med hjertet

 


Af Søren Clauding – april 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er svært at pege på et enkelt punkt, der virkelig skiller en Mazda3 ud fra mængden. Det er nok den samlede helhed, der efterlader det gode indtryk og smilet på læberne efter en køretur i den. Det, at alt passer sammen og de dynamiske køreegenskaber som kronen på værket. Det er en bil, man skal købe med hjertet.

 

Det stemmer egentlig meget godt med Mazda’s strategi. Fabrikken har valgt, at optimere eksisterende teknik, frem for at kaste sig ud i forsøg med f.eks. hybrid teknologi, elektricitet etc. Det arbejder man med hjemme på fabrikken, men det er endnu ikke blevet en del af serieproduktionen.

 

Det går jo meget godt…

Det går jo også meget godt uden. 2-liters benzinmotoren i motorrummet på den prøvekørte Mazda3 2,0 i-STOP leverer 151 hestekræfter, fine fartpræstationer og samtidig en benzinøkonomi på 14,9 km/l. Opnåelig i praksis, men dog kun hvis man ikke lader sig friste af bilens køreegenskaber.



Man har optimeret motoren ved hjælp af variabel ventilstyring og et variabelt indsugningssystem, der lægger grunden for den optimale forbrænding. Foruden den udmærkede benzinøkonomi kan man accelerere fra 0-100 km på 10,4 sekunder, men ikke mindst køre over 200 km/t på toppen. Det gør den kompakte mellemklassebil til en udmærket rejsebil, i øvrigt uanset man benytter to sæder eller forgriber sig på bagsædepladsen.

 

Ude bagtil disponerer man over et bagagerum på 340 liter. Det er ikke overvældende i en bil, der trods alt måler næsten 4,5 meter i længden, men nok så væsentligt: Lægges bagsæderyglænene ned, vokser bagagekapaciteten til 1360 liter, let tilgængelige gennem en højt opslående bagklap.

 

Pladsforholdene i kabinen er OK, og handskerummet er både stort og funktionelt, sådan at forstå, at låget er hængslet forneden og klapper ud, så man ikke får hele indholdet ud i skødet under acceleration.



Ændret formsprog

Mazda3 er kommet i et nyt design. Det følger samme designsprog som de øvrige modeller og det har bl.a. givet teknikkerne mulighed for også at optimere på den del. Bag frontgrillen finder man eksempelvis et hastighedsspjæld, der ved høj fart lukker af, så ventilatoren ikke reducerer luftmodstanden. En Mazda3 er også en detaljernes bil.

 

Den prøvekørte variant var et rigtigt udstyrsstykke. Med tilnavnet ”Premium” er den prissat til 290.000 kroner, men oven i denne pris er lagt yderligere 32.000 kroner, som bl.a. inkluderer Xenon-lys, nøglefri betjening og rear-vehicle monitoring, som gør det muligt at se, hvad der foregår bag bilen.

 

Og dér er man dobbeltdækket, for Premium-udstyret omfatter også parkerings-sensor. Plus fartpilot, læderrat og sportssæder. Plus 17” alufælge påmonteret 205 mm 50 procent lavprofildæk.

 

Køreturen overbeviser

Alt det sidstnævnte indikerer sportslige køreegenskaber og selvom Premium udgaven ikke som sådan er skabt som en dedikeret sportsvariant, hænger det vel meget godt sammen med Mazda’s ønske om dynamik og sportslighed. Køreegenskaberne er virkelig et plus ved Mazda3. De kræver, at man benytter dem, udnytter dem, sætter sig på plads i sæderne og styrer imod ethvert sving. Lader man sig bare transportere, er køreoplevelsen ikke noget særligt, så kan man, bortset fra savnet af den mere luksuøse del af udstyrspakken, ligeså godt nøjes med den billigste variant, som i øvrigt er udrustet med basis udstyret ”Go” og en 105 hestes benzinmotor – til en pris af 215.000 kroner.

 

”Go”-prisen er faktisk rigtig god, så den mulighed er ikke at foragte. Omvendt skal man have hjertet med, når man vælger en Mazda3. Uanset man vælger den med basisudstyr eller poster 100.000 kroner mere i foretagendet og tager Premium versionen med ekstraudstyr.


 

 

 

 


Model:

Mazda3 2,0 i-stop Premium

Listepris:

Kr. 290.000

Motor og transmission:

4 cyl. Benzinmotor, 2,0 l. 151 hk. 192 Nm/4000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,4 sek./ 206 km/t/ 14,9 km/l /157 g/km

Længde:

4,46 m

Bagagerum:

340-1360 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Opvarmet forrude. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. P-sensor bag. 2 X Isofix.


Link til importøren 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt