Det er svært at pege på et enkelt punkt, der
virkelig skiller en Mazda3 ud fra mængden. Det er
nok den samlede helhed, der efterlader det gode
indtryk og smilet på læberne efter en køretur i den.
Det, at alt passer sammen og de dynamiske
køreegenskaber som kronen på værket. Det er en bil,
man skal købe med hjertet.
Det stemmer egentlig meget godt med Mazda’s
strategi. Fabrikken har valgt, at optimere
eksisterende teknik, frem for at kaste sig ud i
forsøg med f.eks. hybrid teknologi, elektricitet
etc. Det arbejder man med hjemme på fabrikken, men
det er endnu ikke blevet en del af
serieproduktionen.
Det går jo meget godt…
Det går jo også meget godt uden. 2-liters
benzinmotoren i motorrummet på den prøvekørte Mazda3
2,0 i-STOP leverer 151 hestekræfter, fine
fartpræstationer og samtidig en benzinøkonomi på
14,9 km/l. Opnåelig i praksis, men dog kun hvis man
ikke lader sig friste af bilens køreegenskaber.
Man har optimeret motoren ved hjælp af variabel
ventilstyring og et variabelt indsugningssystem, der
lægger grunden for den optimale forbrænding. Foruden
den udmærkede benzinøkonomi kan man accelerere fra
0-100 km på 10,4 sekunder, men ikke mindst køre over
200 km/t på toppen. Det gør den kompakte
mellemklassebil til en udmærket rejsebil, i øvrigt
uanset man benytter to sæder eller forgriber sig på
bagsædepladsen.
Ude bagtil disponerer man over et bagagerum på 340
liter. Det er ikke overvældende i en bil, der trods
alt måler næsten 4,5 meter i længden, men nok så
væsentligt: Lægges bagsæderyglænene ned, vokser
bagagekapaciteten til 1360 liter, let tilgængelige
gennem en højt opslående bagklap.
Pladsforholdene i kabinen er OK, og handskerummet er
både stort og funktionelt, sådan at forstå, at låget
er hængslet forneden og klapper ud, så man ikke får
hele indholdet ud i skødet under acceleration.
Ændret formsprog
Mazda3 er kommet i et nyt design. Det følger samme
designsprog som de øvrige modeller og det har bl.a.
givet teknikkerne mulighed for også at optimere på
den del. Bag frontgrillen finder man eksempelvis et
hastighedsspjæld, der ved høj fart lukker af, så
ventilatoren ikke reducerer luftmodstanden. En
Mazda3 er også en detaljernes bil.
Den prøvekørte variant var et rigtigt udstyrsstykke.
Med tilnavnet ”Premium” er den prissat til 290.000
kroner, men oven i denne pris er lagt yderligere
32.000 kroner, som bl.a. inkluderer Xenon-lys,
nøglefri betjening og rear-vehicle monitoring, som
gør det muligt at se, hvad der foregår bag bilen.
Og dér er man dobbeltdækket, for Premium-udstyret
omfatter også parkerings-sensor. Plus fartpilot,
læderrat og sportssæder. Plus 17” alufælge
påmonteret 205 mm 50 procent lavprofildæk.
Køreturen overbeviser
Alt det sidstnævnte indikerer sportslige
køreegenskaber og selvom Premium udgaven ikke som
sådan er skabt som en dedikeret sportsvariant,
hænger det vel meget godt sammen med Mazda’s ønske
om dynamik og sportslighed. Køreegenskaberne er
virkelig et plus ved Mazda3. De kræver, at man
benytter dem, udnytter dem, sætter sig på plads i
sæderne og styrer imod ethvert sving. Lader man sig
bare transportere, er køreoplevelsen ikke noget
særligt, så kan man, bortset fra savnet af den mere
luksuøse del af udstyrspakken, ligeså godt nøjes med
den billigste variant, som i øvrigt er udrustet med
basis udstyret ”Go” og en 105 hestes benzinmotor –
til en pris af 215.000 kroner.
”Go”-prisen er faktisk rigtig god, så den mulighed
er ikke at foragte. Omvendt skal man have hjertet
med, når man vælger en Mazda3. Uanset man vælger den
med basisudstyr eller poster 100.000 kroner mere i
foretagendet og tager Premium versionen med
ekstraudstyr.
|