Mazda 2 har fået en opstrammer. Men det er ikke kun
udvendige indgreb. Under pladerne på den lille
kompaktbil er der sket store ændringer, som helt
følger tidens stil, hvad angår miljørigtig adfærd og
hensyn taget til bilejerens pengepung.
Udvendigt er især fronten kommet til at ligne de
øvrige medlemmer af Mazda familien. Den har fået et
karakteristisk optimistiske smil – oven i købet med
glade smilehuller – og samtidig har man kunnet sikre
en luftmodstandskoefficient på bare 0,31.
100 kg lettere
Men læser man nøjere på specifikationerne, er det
iøjefaldende, at vægten i forhold til forgængeren er
reduceret med 100 kg. Det er virkelig meget. Alene
de 23 kg stammer fra anvendelsen af højstyrke og
ultra højstyrkestål, 13 kg er hentet på undervognen.
Tilsammen gør det det muligt at opnå en
benzinøkonomi, hvor man med 84 hestekræfter under
motorhjelmen kan køre 19,6 km/l – et tal, som oven i
købet ikke er urealistisk fjernt at opnå i praksis.
Den prøvekørte model var udstyret med det såkaldte
Premium udstyr, som bl.a.. inkluderer læderrat og
lædergearknob, 15” alufælge og regnsensor. I
forvejen er Mazda 2 veludrustet og derfor er prisen
på små 170.000 kroner helt på niveau med
forventningerne. Det er samme niveau som Ford Fiesta,
der er skabt på samme platform, med nogenlunde samme
udrustning og motor, om end der i Mazda 2 er tale om
Mazda’s egen motor og det for øvrigt er Mazda, der
har konstrueret undervognen.
Attraktiv prissætning
Billigste Mazda 2 koster 145.000. Hér disponerer man
over en 75-hestes maskine, som, uden at vi har
prøvekørt den, må siges at være lige i underkanten.
Mazda 2 har nemlig gode dynamiske køreegenskaber,
der heller ikke helt stemmer med det, 84-hestes
maskineriet kan præstere. 0-100 km/t klares på 13,6
sekunder og topfarten er en smule over 170 km/t. Men
det er nok mest fordi bilen kører godt, at man
synes, at lidt flere hestekræfter ville være på sin
plads. Mere effekt indgår selvfølgelig også i
modelprogrammet, men så skal man affinde sig med en
dårligere benzinøkonomi – om end 17,2 km/l nu
fortsat hører til i den gode ende.
I øvrigt har Mazda udnyttet vægtreduktionen og
anvendelsen af højstyrkestål til at kunne lette lidt
på den stramme undervogn uden at gå på kompromis med
karrosseriets stivhed. Den nye model har ganske
enkelt en mere komfortabel affjedring og fordi bilen
er blevet lettere og samtidig en anelse stivere, har
man kunnet bevare den præcise styring og de gode
kurveegenskaber. Man kan dog næppe gøre affjedringen
blødere, fordi det vil påvirke sidevindsfølsomheden,
som ved dansk motorvejsfart er lige på kanten, når
vejrguderne for alvor begynder at puste.
Uændrede pladsforhold
Pladsforholdene er der ikke ændret nævneværdigt ved.
I det 250 liter store bagagerum finder man under den
lidt primitive (men lette) bagagerumsbund et
nødreservehjul, som både fylder mindre og vejer
mindre end et ordinært reservehjul. Og vi vil til
enhver tid foretrække et nødhjul fremfor et lappekit,
fordi sidstnævnte ikke kan klare en regulær flænge i
et dæk. På nødreservehjulet kan man i hvert fald
komme videre. I bagagerummet bemærker man en højt
opslående tophængslet bagklap og en dejlig fast
hattehylde. På forsæderne er der fin plads, om end
det er lidt irriterende, at rattet ikke kan justeres
i længderetningen, og på bagsæderne er især
benpladsen moderat.
|