- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


MINI Cooper D Countryman

Alt det, en MINI mangler


Tekst: Søren Clauding – januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var ikke det værste, der kunne ske, da BMW Group købte MINI. For den tyske producent af eksklusive biler har virkelig formået at få skabt et livsstilsikon ud af den lille retrobil og prikken over i’et er sat med MINI Countryman. Den har ganske enkelt alt det, en MINI mangler (læs testen af MINI One hér>>>).

 

Ved samme lejlighed bliver man dog nødt til at redefinere MINI navnet. MINI bliver med Countryman snarere til et begreb, for Countryman er ikke så lille endda. Den er bestemt heller ikke stor, men med 4,1 meters længde er den 40 cm længere end MINI. Den er med 1 meter og 56 cm også 15 cm højere og den har større frihøjde.

 

Maxi-MINI

Det ovebevisende ved Countryman er imidlertid, at den har mange flere anvendelsesmuligheder end MINI. Ikke bare fordi den er større og byder på mere plads, men også fordi designerne har udnyttet pladsen opfindsomt og visuelt gjort det i respekt for det mindre forbillede. MINI Countryman ligner til forveksling en MINI, den er bare større.

 

Det største minus ved den lille MINI er, at bagsæderne stort set ikke kan bruges, og selvom forsædepassagererne giver køb på benpladsen, er det reelt kun børn, der kan sidde bagi. Tilsvarende er bagagepladsen også beskeden.

 

God plads til fire

I countryman er der plads, i den prøvekørte version med to individuelle bagsæder reel plads til fire personer, endda god plads også på bagsædet, både i højde og til benene. Desuden er der 350 liter bagageplads samt en række smarte design gimmicks, som er helt i tråd med det, man forventer i en MINI.

 

Bagklappen slår højt op, indenunder er der et full-size bagagerum med en kraftig bagagerumsbund med yderligere et rum nedenunder. Bunden kan låses fast i en skrå position, som giver nye anvendelsesmuligheder. Bagsæderyglænene kan hver især lægges ned og dermed kan bagagerumspladsen øges til 1,2 kubikmeter.



Center rail

De to individuelle bagsæder er ekstraudstyr. Men vil man normalt kunne klare sig med to bagsæder – det er alligevel ubekvemt at være tre bagi – er de langt at foretrække. Det gør det bl.a. muligt at udnytte en særlig midterskinne, som mellem sæderne rækker fra gearstangen og ned imellem de to bagsæder. Deri kan fastmonteres f.eks. kopholdere, mobiltelefon, solbrilleetui og små fralægningsrum, helt efter eget ønske og pengepung. En anderledes og rigtig fin gimick ved Countryman.

 

Instrumentpanelet holdes helt tro imod MINI forbilledet, men siddepositionen er højere og derved er det langt mere bekvemt at stige ind og ud af en Countryman. Det gælder ikke mindst på bagsædet, hvor hver passager har egen indgang.

 

Nye køredimensioner

Brugsrigtigheden er i top i kabinen. Men også den forøgede frihøjde (officielt 10 mm men i praksis fordelt, så mulighederne for at køre off-road er væsentlig større) giver nye køredimensioner.

 

MINI Countrymans største svaghed er, at den ikke kører så præcist som en MINI. Indstyringen i kurverne er den samme, men en blødere affjedring giver større krængning, og et højere tyngdepunkt indebærer også at kurvehastigheden må sænkes. Men det er i forhold til en MINI. Set i forhold til andre biler med samme brugsniveau, kører Countryman rigtig godt. Maskinerier giver lidt lyd fra sig, men det er moderat. Cooper D motoren er den samme som i MINI Cooper D (læs hér>>>), fartspecifikationerne er naturligt nok en anelse ringere, men 100 km/t nås på 10,9 sekunder og man kan køre 22,7 km/l (i praksis omkring 17). Det er nu ikke så ringe endda!



Unik i vintervejret

Vi havde lejlighed til at prøvekøre Countryman over længere strækninger i vintervejret og også at slippe den løs på tyske autobahns, og den falder på ingen måde igennem. Især ved hastigheder på over 160 km/t, som let kan bringe uro i en cross-over, var Countryman ultra retningsstabil. Herligt er det desuden, at kunne komme frem i sne hvor man kan se, at andre har haft problemer. Og med de mange snebunker rundt om i byområderne havde man pludselig unikke parkeringsmuligheder. Man parkerer ganske enkelt med et hjul oven i en af snebunkerne!



Prisen er naturligvis også et svagt punkt. Man kan få mange andre og langt mere rummelige biler til de små 370.000 kroner en Cooper D Countryman koster. Billigste variant er udstyret med Minimalist benzinmotoren på 98 heste. Den koster 330.000 kroner så det er der ikke mange formildende omstændigheder i. Men en MINI ER dyr. Og derfor vil en MINI fortsat være bilen til den, der ganske simpelt ikke kan leve uden en MINI. Men i Countryman modellen har man også skabt mange brugsmuligheder for en MINI og det er bestemt værd at betale lidt ekstra for.



Model:

MINI Cooper D Countryman

Listepris:

Kr. 367.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l common rail dieselmotor. 112 hk. 270 Nm v. 1750-2250 omdr./min. 6 gear. Stop-start system.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 185 km/t/ 22,7 km/l 115 g/km

Længde:

4,10 m

Bagagerum:

350-1170 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hill-assist. Run-flat dæk. Fjernbetjent centrallås. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. AUX tilslutning. Isofix. Opvarmede sprinklerdyser. Forlygtevask med rens.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt