Det var ikke det værste, der kunne ske, da BMW Group
købte MINI. For den tyske producent af eksklusive
biler har virkelig formået at få skabt et
livsstilsikon ud af den lille retrobil og prikken
over i’et er sat med MINI Countryman. Den har ganske
enkelt alt det, en MINI mangler (læs
testen af MINI One hér>>>).
Ved samme lejlighed bliver man dog nødt til at
redefinere MINI navnet. MINI bliver med Countryman
snarere til et begreb, for Countryman er ikke så
lille endda. Den er bestemt heller ikke stor, men
med 4,1 meters længde er den 40 cm længere end MINI.
Den er med 1 meter og 56 cm også 15 cm højere og den
har større frihøjde.
Maxi-MINI
Det ovebevisende ved Countryman er imidlertid, at
den har mange flere anvendelsesmuligheder end MINI.
Ikke bare fordi den er større og byder på mere
plads, men også fordi designerne har udnyttet
pladsen opfindsomt og visuelt gjort det i respekt
for det mindre forbillede. MINI Countryman ligner
til forveksling en MINI, den er bare større.
Det største minus ved den lille MINI er, at
bagsæderne stort set ikke kan bruges, og selvom
forsædepassagererne giver køb på benpladsen, er det
reelt kun børn, der kan sidde bagi. Tilsvarende er
bagagepladsen også beskeden.
God plads til fire
I countryman er der plads, i den prøvekørte version
med to individuelle bagsæder reel plads til fire
personer, endda god plads også på bagsædet, både i
højde og til benene. Desuden er der 350 liter
bagageplads samt en række smarte design gimmicks,
som er helt i tråd med det, man forventer i en MINI.
Bagklappen slår højt op, indenunder er der et
full-size bagagerum med en kraftig bagagerumsbund
med yderligere et rum nedenunder. Bunden kan låses
fast i en skrå position, som giver nye
anvendelsesmuligheder. Bagsæderyglænene kan hver
især lægges ned og dermed kan bagagerumspladsen øges
til 1,2 kubikmeter.
Center rail
De to individuelle bagsæder er ekstraudstyr. Men vil
man normalt kunne klare sig med to bagsæder – det er
alligevel ubekvemt at være tre bagi – er de langt at
foretrække. Det gør det bl.a. muligt at udnytte en
særlig midterskinne, som mellem sæderne rækker fra
gearstangen og ned imellem de to bagsæder. Deri kan
fastmonteres f.eks. kopholdere, mobiltelefon,
solbrilleetui og små fralægningsrum, helt efter eget
ønske og pengepung. En anderledes og rigtig fin
gimick ved Countryman.
Instrumentpanelet holdes helt tro imod MINI
forbilledet, men siddepositionen er højere og derved
er det langt mere bekvemt at stige ind og ud af en
Countryman. Det gælder ikke mindst på bagsædet, hvor
hver passager har egen indgang.
Nye køredimensioner
Brugsrigtigheden er i top i kabinen. Men også den
forøgede frihøjde (officielt 10 mm men i praksis
fordelt, så mulighederne for at køre off-road er
væsentlig større) giver nye køredimensioner.
MINI Countrymans største svaghed er, at den ikke
kører så præcist som en MINI. Indstyringen i
kurverne er den samme, men en blødere affjedring
giver større krængning, og et højere tyngdepunkt
indebærer også at kurvehastigheden må sænkes. Men
det er i forhold til en MINI. Set i forhold til
andre biler med samme brugsniveau, kører Countryman
rigtig godt. Maskinerier giver lidt lyd fra sig, men
det er moderat. Cooper D motoren er den samme som i
MINI Cooper D (læs
hér>>>), fartspecifikationerne er naturligt nok
en anelse ringere, men 100 km/t nås på 10,9 sekunder
og man kan køre 22,7 km/l (i praksis omkring 17).
Det er nu ikke så ringe endda!
Unik i vintervejret
Vi havde lejlighed til at prøvekøre Countryman over
længere strækninger i vintervejret og også at slippe
den løs på tyske autobahns, og den falder på ingen
måde igennem. Især ved hastigheder på over 160 km/t,
som let kan bringe uro i en cross-over, var
Countryman ultra retningsstabil. Herligt er det
desuden, at kunne komme frem i sne hvor man kan se,
at andre har haft problemer. Og med de mange
snebunker rundt om i byområderne havde man pludselig
unikke parkeringsmuligheder. Man parkerer ganske
enkelt med et hjul oven i en af snebunkerne!
Prisen er naturligvis også et svagt punkt. Man kan
få mange andre og langt mere rummelige biler til de
små 370.000 kroner en Cooper D Countryman koster.
Billigste variant er udstyret med Minimalist
benzinmotoren på 98 heste. Den koster 330.000 kroner
så det er der ikke mange formildende omstændigheder
i. Men en MINI ER dyr. Og derfor vil en MINI fortsat
være bilen til den, der ganske simpelt ikke kan leve
uden en MINI. Men i Countryman modellen har man også
skabt mange brugsmuligheder for en MINI og det er
bestemt værd at betale lidt ekstra for.
|