MINI Cooper S i Motorradioen
Som dansker kan man ikke andet end at være stolt
over det arbejde, en landsmand af Anders Warmings
kaliber er i stand til at præstere i international
bilindustri. I sin position som designchef hos
ikon-bilmærket MINI har han nænsomt skabt en
gennemgribende ny generation i respekt for
forgængerne og ikke mindst den særlige karakter, som
gør en MINI til en MINI.
I Danmark kan man købe tre varianter af den nye
MINI: MINI Cooper, MINI Cooper S og MINI Cooper D
med dieselmotor. Vores første møde med den nye bil
var MINI Cooper S, iklædt en kolossal mængde
ekstraudstyr, som sendte den samlede pris op fra
355.000 kroner til voldsomme 528.000. Men man kan
sagtens klare sig med en basismodel – og for den
sags skyld også, gætter vi på uden at have kørt den,
den ”almindelige” Cooper-version med 136
3-cylindrede hestekræfter. Vigtigt at vide, fordi
MINI i Danmark har fået prissat den nye generation
ualmindelig attraktivt.
Attraktivt prissat
Faktisk er det nu muligt at købe en MINI Cooper S
til 250.000 kroner. Det er på det nærmeste ”fundet
for de penge”, fordi man uanset motor får en helt og
aldeles regulær MINI som det vigtigste i købet. Men
indrømmet, med de 192 hestekræfter, som 2-liters
benzinmotoren i Cooper S serverer for den glade
chauffør, kan man kun have smil på læberne. I hvert
fald indtil speedometernålen, der er placeret foran
føreren med tilkøbt assistance af et head-up
display, rammer 80 km/t.
Den største begrænsning ved den nye MINI – ligesom
ved forgængeren, der ret beset ikke kørte så meget
anderledes (den havde bare færre hestekræfter) – er
ikke bilen selv, men de restriktioner, lovgivningen
sætter. Og så er det ikke så slemt endda, for netop
MINI udmærker sig i kraft af sin korte akselafstand
og direkte respons på underlaget til, også at være
sjov at køre indenfor lovens fartgrænser. Man skal
bare finde et stykke vej, der er tilstrækkelig
snoet.
Det er tilfældet, til trods for at MINI er vokset.
Den nye bil er 15 cm længere end forgængeren, den
måler nu 3,85 meter og nærmer sig størrelsesmæssigt
det såkaldte B-segment.
Plads på bagsædet
Indvendig mærker man det ved, at der nu er plads til
passagerer på bagsædet. Sådan da. Men i den
hidtidige MINI var det ikke muligt at sidde på
bagsædet bag en nordisk type på 1,8 meter, med
mindre man havde benene oppe, og det var ikke så
bekvemt. Nu er der indrettet to siddepladser bagtil
– men det er stadig sjovere at sidde foran.
Helt bagude disponerer man over 210 liter
bagageplads. Det er 50 liter mere end i forgængeren.
Reservehjul kan man skyde en hvid pil efter, men man
kan jo bare lade være med at punktere. Bagagerummet
har en fleksibel bund, som både kan sættes i en skrå
opadvendt position og helt tages ud. Det øger ganske
klart anvendeligheden af en MINI.
Stærkt
opgraderet front
Derudover kan man fryde sig over det nye udseende,
om end man måske lige skal vænne sig til det nye
frontdesign. Det er smart med de næsten cirkelrunde
LED-lys og med 18” ”Cone Spoke” letmetalfælge
(ekstraudstyr) samt tilhørende lavprofildæk ser
MINI’en ret godt ud.
De store hjul giver også en temmelig kontant føling
med underlaget. Affjedringen er fast, men
forbavsende nok ikke så ukomfortabel, som man kunne
forestille sig. Sporsikkerheden er fremragende,
styrepræcisionen er uforlignelig, men springet fra
en MINI til de gokarts, som man altid hører om, når
det gælder bilens køreegenskaber, er stadig så
stort, at det fortsat er lidt af en tilsnigelse at
sammenligne med en go-kart. Heldigvis, for en
go-kart er ubekvem og har i øvrigt baghjulstræk. Og
netop forhjulstrækket er et af MINI’ens særlige
kendetegn, fra første gang Sir Alec Issigonis
enestående lille vidunder så dagens lys for cirka 50
år siden.
Mange usædvanlige detaljer
Foruden linjeføringen og køreegenskaber dukker der
ufattelig mange fine detaljer op, når man begynder
at anvende bilen. Man kan i øvrigt vælge mellem
forskellige indstillinger af drivlinen. MINI har i
den grad adopteret go-kart begrebet, at den
indstilling med størst respons med tilrettet
engine-mapping kaldes go-kart feeling. Diametralt
modsat finder man Eco-indstillingen, som er kedelig.
Det hele styrer man fra en kontakt og derpå overøses
man med et lyshav fra en cirkulær lyskrans, der
omgiver det obligatoriske runde instrument i
midterkonsollen.
Her har man indbygget alle MINI’ens
infotainment-elementer – inklusive en kortvisning,
hvor kortet har runde sider (næsten ligesom på et
gammeldags atlas, hvor jordkloden er tegnet rund).
Og det, man vælger at gøre, resulterer omgående i en
reaktion fra lyskransen. Motoren startes fra en
startpal, knaldrød og med lys, som siger ”hér er
jeg”, når man træder koblingen ned.
Centerinstrumentet kan ikke bare connecte til
omverdenen men indeholder f.eks. information om
øjeblikkelig effekt og drejningsmoment, hvis man
ønsker det. Sjove gimmicks, typisk MINI.
Automatisk mellemgas
Det ville være let at skrive side op og side ned om
den nye MINI. Men det, der virkelig fik undertegnede
til at gnide sig på hagen og anerkendende sige: Den
bil er noget ganske særligt, er det styresystem, som
giver mellemgas, når der geares ned. Helt
automatisk. I samme øjeblik at gearstangen blot
begynder at forestille sig, at den om et øjeblik er
placeret et gear lavere, speedes motoren op og
omdrejningstallet tilpasses præcis til bilens
hastighed.
Det har mange fordele: Drivlinen og ikke mindst
transmissionen skånes, motoren er parat til at
accelerere, fordi turbotrykket er bygget op under
nedgearingen, men ikke mindst: Selv den mest
rutinerede chauffør vil ikke være i stand til med
samme præcision og hver eneste gang at ramme det
præcise omdrejningstal. Kun ét udbrud holder til
beskrivelsen: Wow!
Navigatorens præcision
En sidste detalje: Vi tjekker som hovedregel altid
en bils speedometerfejlvisning vha. en Garmin
navigator, der ved brug af GPS kan ramme hastigheden
med en brøkdels nøjagtighed. I MINI’en var der stort
set fuld overensstemmelse mellem navigatorens måling
og speedometerets angivelse. Det er vigtigt, hvis
man gerne vil udnytte lovens hastighedsgrænser til
sidste millimeter pr. sekund. Bemærk for resten
også: 17,5 km/l - med 192 benzinheste. Det kan kun
lade sig gøre fordi bilen er MINI.
|