- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: MINI Cooper S

Excellent arbejde med dansk islæt


Af Søren Clauding – maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MINI Cooper S i Motorradioen


Som dansker kan man ikke andet end at være stolt over det arbejde, en landsmand af Anders Warmings kaliber er i stand til at præstere i international bilindustri. I sin position som designchef hos ikon-bilmærket MINI har han nænsomt skabt en gennemgribende ny generation i respekt for forgængerne og ikke mindst den særlige karakter, som gør en MINI til en MINI.

 

I Danmark kan man købe tre varianter af den nye MINI: MINI Cooper, MINI Cooper S og MINI Cooper D med dieselmotor. Vores første møde med den nye bil var MINI Cooper S, iklædt en kolossal mængde ekstraudstyr, som sendte den samlede pris op fra 355.000 kroner til voldsomme 528.000. Men man kan sagtens klare sig med en basismodel – og for den sags skyld også, gætter vi på uden at have kørt den, den ”almindelige” Cooper-version med 136 3-cylindrede hestekræfter. Vigtigt at vide, fordi MINI i Danmark har fået prissat den nye generation ualmindelig attraktivt.

 

Attraktivt prissat

Faktisk er det nu muligt at købe en MINI Cooper S til 250.000 kroner. Det er på det nærmeste ”fundet for de penge”, fordi man uanset motor får en helt og aldeles regulær MINI som det vigtigste i købet. Men indrømmet, med de 192 hestekræfter, som 2-liters benzinmotoren i Cooper S serverer for den glade chauffør, kan man kun have smil på læberne. I hvert fald indtil speedometernålen, der er placeret foran føreren med tilkøbt assistance af et head-up display, rammer 80 km/t.



Den største begrænsning ved den nye MINI – ligesom ved forgængeren, der ret beset ikke kørte så meget anderledes (den havde bare færre hestekræfter) – er ikke bilen selv, men de restriktioner, lovgivningen sætter. Og så er det ikke så slemt endda, for netop MINI udmærker sig i kraft af sin korte akselafstand og direkte respons på underlaget til, også at være sjov at køre indenfor lovens fartgrænser. Man skal bare finde et stykke vej, der er tilstrækkelig snoet.

 

Det er tilfældet, til trods for at MINI er vokset. Den nye bil er 15 cm længere end forgængeren, den måler nu 3,85 meter og nærmer sig størrelsesmæssigt det såkaldte B-segment.

 

Plads på bagsædet

Indvendig mærker man det ved, at der nu er plads til passagerer på bagsædet. Sådan da. Men i den hidtidige MINI var det ikke muligt at sidde på bagsædet bag en nordisk type på 1,8 meter, med mindre man havde benene oppe, og det var ikke så bekvemt. Nu er der indrettet to siddepladser bagtil – men det er stadig sjovere at sidde foran.



Helt bagude disponerer man over 210 liter bagageplads. Det er 50 liter mere end i forgængeren. Reservehjul kan man skyde en hvid pil efter, men man kan jo bare lade være med at punktere. Bagagerummet har en fleksibel bund, som både kan sættes i en skrå opadvendt position og helt tages ud. Det øger ganske klart anvendeligheden af en MINI.

 

Stærkt opgraderet front

Derudover kan man fryde sig over det nye udseende, om end man måske lige skal vænne sig til det nye frontdesign. Det er smart med de næsten cirkelrunde LED-lys og med 18” ”Cone Spoke” letmetalfælge (ekstraudstyr) samt tilhørende lavprofildæk ser MINI’en ret godt ud.

 

De store hjul giver også en temmelig kontant føling med underlaget. Affjedringen er fast, men forbavsende nok ikke så ukomfortabel, som man kunne forestille sig. Sporsikkerheden er fremragende, styrepræcisionen er uforlignelig, men springet fra en MINI til de gokarts, som man altid hører om, når det gælder bilens køreegenskaber, er stadig så stort, at det fortsat er lidt af en tilsnigelse at sammenligne med en go-kart. Heldigvis, for en go-kart er ubekvem og har i øvrigt baghjulstræk. Og netop forhjulstrækket er et af MINI’ens særlige kendetegn, fra første gang Sir Alec Issigonis enestående lille vidunder så dagens lys for cirka 50 år siden.

 

Mange usædvanlige detaljer

Foruden linjeføringen og køreegenskaber dukker der ufattelig mange fine detaljer op, når man begynder at anvende bilen. Man kan i øvrigt vælge mellem forskellige indstillinger af drivlinen. MINI har i den grad adopteret go-kart begrebet, at den indstilling med størst respons med tilrettet engine-mapping kaldes go-kart feeling. Diametralt modsat finder man Eco-indstillingen, som er kedelig. Det hele styrer man fra en kontakt og derpå overøses man med et lyshav fra en cirkulær lyskrans, der omgiver det obligatoriske runde instrument i midterkonsollen.

 

Her har man indbygget alle MINI’ens infotainment-elementer – inklusive en kortvisning, hvor kortet har runde sider (næsten ligesom på et gammeldags atlas, hvor jordkloden er tegnet rund). Og det, man vælger at gøre, resulterer omgående i en reaktion fra lyskransen. Motoren startes fra en startpal, knaldrød og med lys, som siger ”hér er jeg”, når man træder koblingen ned. Centerinstrumentet kan ikke bare connecte til omverdenen men indeholder f.eks. information om øjeblikkelig effekt og drejningsmoment, hvis man ønsker det. Sjove gimmicks, typisk MINI.

 

Automatisk mellemgas

Det ville være let at skrive side op og side ned om den nye MINI. Men det, der virkelig fik undertegnede til at gnide sig på hagen og anerkendende sige: Den bil er noget ganske særligt, er det styresystem, som giver mellemgas, når der geares ned. Helt automatisk. I samme øjeblik at gearstangen blot begynder at forestille sig, at den om et øjeblik er placeret et gear lavere, speedes motoren op og omdrejningstallet tilpasses præcis til bilens hastighed.

 

Det har mange fordele: Drivlinen og ikke mindst transmissionen skånes, motoren er parat til at accelerere, fordi turbotrykket er bygget op under nedgearingen, men ikke mindst: Selv den mest rutinerede chauffør vil ikke være i stand til med samme præcision og hver eneste gang at ramme det præcise omdrejningstal. Kun ét udbrud holder til beskrivelsen: Wow!

 

Navigatorens præcision

En sidste detalje: Vi tjekker som hovedregel altid en bils speedometerfejlvisning vha. en Garmin navigator, der ved brug af GPS kan ramme hastigheden med en brøkdels nøjagtighed. I MINI’en var der stort set fuld overensstemmelse mellem navigatorens måling og speedometerets angivelse. Det er vigtigt, hvis man gerne vil udnytte lovens hastighedsgrænser til sidste millimeter pr. sekund. Bemærk for resten også: 17,5 km/l - med 192 benzinheste. Det kan kun lade sig gøre fordi bilen er MINI.


Tag med på en køretur i den nye MINI >>>



Model:

MINI Cooper S

Listepris:

Kr. 355.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. Benzinturbomotor, 192 hk. 280 Nm/ 1250-4750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,8 sek./ 235 km/t/ 17,5 km/l / 135 g/km

Længde:

3,85 m

Bagagerum:

211 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Elektronisk spær. 16” letmetal fælge. Opvarmede sprinklerdyser. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt