- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: MINI Cooper D Clubman

Et spørgsmål om synsvinkel


Tekst: Søren Clauding – maj 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til en pris på over 335.000 kroner forventer man, at få meget mere bil for pengene end beskedne 3 meter og 94 centimeter. Og flere hestekræfter end 110. Men det er meget svært, at få så fine køreegenskaber som dem, MINI Cooper Clubman byder på, pakket ind i de beskedne udvendige mål, som alt andet lige er en stor fordel, hvis man ikke har brug for den store rummelighed.

 

MINI Cooper Clubman er den forlængede udgave af MINI Cooper og den prøvekørte udgave var udstyret med i princippet samme 110 hestes dieselmotor, som vi tidligere har prøvekørt (læs hér>>>), så konklusionerne holder et langt stykke hen ad vejen.

 

Optimeret

Men for lige at få sat punktum for motor-bemærkningerne først: BMW har optimeret maskineriet, så Clubman nu kan køre 24,4 km/l og dermed er CO2-tallet reduceret til 109 g/km. Fart præstationerne er ikke meget forskellige, så alt i alt er det gjort rigtig godt. Også støjniveauet fra motoren er beskedent.

 

Clubman versionen er imidlertid længere end den almindelige MINI. Ikke mindre end 23 cm og det mærkes på to måder: Der er mere plads i kabinen – og stabiliteten er bedre ved høj fart. Et lavt tyngdepunkt er også en vigtig faktor, det samme er multilink bagakslen og den brede sporvidde.

 

Køreglæde

Det sidste er ikke uvæsentligt. Clubman er virkelig en bil, man har lyst til at køre i, for den kører rigtig, rigtig godt. Sammenlignet med andre biler i samme størrelse ER der ingen sammenligning. MINI’en er ganske enkelt så meget bedre. Og køreoplevelsen er unik. For sammenligner man med større biler, der kører godt – og det gør de fleste i 300.000 kroners prisklassen – tilfører MINI’en en go-kart fornemmelse, som ganske enkelt ikke findes andre steder, ikke engang i de sports-agtige biler, der trods alt findes i samme prisklasse. Eneste minus er en i forhold til bilens udvendige mål ret stor vendediameter på 11 meter.

 

Men køreoplevelsen er unik. Det er udseendet også. Indrømmet: Vi skulle lige vænne os til at synes, at det forlængede bagparti med fløjdørene og en konstruktion, der minder om Morris Minor, er pænt. Og helt overbevist blev vi aldrig. Men smag og behag er som bekendt forskellig – og den er i hvert fald totalt anderledes. Ingen er bare tilnærmelsesvis magen til.


 

 


Fløjdør

Indretningen har vundet meget. Det er nu muligt – sådan da – at være fire voksne i bilen. Entréen til bagsædet gennem den højre minifløjdør, som åbner bagud, er utrolig let. En sjov idé, som så vidt vi husker ikke er set

 


siden Mazda RX8. Den var en regulær sportsvogn, men problematikken var den samme: Det er ikke til at komme ind på bagsædet i en fart og slet ikke muligt at komme ligeså hurtigt ud igen, hvis der er brug for det. Gode indstigningsforhold til bagsædet i en bil er ikke kun et spørgsmål om komfort, men også en vigtig sikkerhedsfaktor i tilfælde af en ulykke. Det har BMW med MINI Clubman (og dengang også Mazda) løst fortræffeligt.



Komfortudstyret er helt på niveau med andre biler i samme prisklasse, så det er altså et spørgsmål om, at fravælge behovet for plads til fordel for et unikt køretøj med stor signalværdi – og en miljørigtig drift. Et lavt brændstofforbrug er med til at kompensere en smule for den trods alt ret høje pris.

 

Det sidste har BMW i Danmark fundet yderligere end løsning på: Privatleasing! Med 15.000 kroner på bordet og 3250 kroner om måneden, kan man få retten til at disponere over en MINI Cooper D Clubman i tre år. Er man solgt til sådan én, er prisen faktisk slet ikke så ringe!


Model:

Mini Cooper D Clubman

Listepris:

Kr. 335.550

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. diesel. 110 hk – 240 Nm ved 2000 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk/ C02:

10,4 sek/193 km/t/

24,4 km/l /109 g/km

Længde:

3,94 m

Diverse:

ABS. DSC. EDS. ASR. 15” alufælge. To-farvet karrosseri. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Cruise Control. Sædevarme. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt