Til en pris på over 335.000 kroner forventer man, at
få meget mere bil for pengene end beskedne 3 meter
og 94 centimeter. Og flere hestekræfter end 110. Men det er meget svært, at
få så fine køreegenskaber som dem, MINI Cooper
Clubman byder på, pakket ind i de beskedne udvendige
mål, som alt andet lige er en stor fordel, hvis man
ikke har brug for den store rummelighed.
MINI Cooper Clubman er den forlængede udgave af MINI
Cooper og den prøvekørte udgave var udstyret med i
princippet samme 110 hestes dieselmotor, som vi
tidligere har prøvekørt (læs
hér>>>), så konklusionerne holder et langt
stykke hen ad vejen.
Optimeret
Men for lige at få sat punktum for
motor-bemærkningerne først: BMW har optimeret
maskineriet, så Clubman nu kan køre 24,4 km/l og
dermed er CO2-tallet reduceret til 109 g/km. Fart
præstationerne er ikke meget forskellige, så alt i
alt er det gjort rigtig godt. Også støjniveauet fra
motoren er beskedent.
Clubman versionen er imidlertid længere end den
almindelige MINI. Ikke mindre end 23 cm og det
mærkes på to måder: Der er mere plads i kabinen – og
stabiliteten er bedre ved høj fart. Et lavt
tyngdepunkt er også en vigtig faktor, det samme er
multilink bagakslen og den brede sporvidde.
Køreglæde
Det sidste er ikke uvæsentligt. Clubman er virkelig
en bil, man har lyst til at køre i, for den kører
rigtig, rigtig godt. Sammenlignet med andre biler i
samme størrelse ER der ingen sammenligning. MINI’en
er ganske enkelt så meget bedre. Og køreoplevelsen
er unik. For sammenligner man med større biler, der
kører godt – og det gør de fleste i 300.000 kroners
prisklassen – tilfører MINI’en en go-kart
fornemmelse, som ganske enkelt ikke findes andre
steder, ikke engang i de sports-agtige biler, der
trods alt findes i samme prisklasse. Eneste minus er
en i forhold til bilens udvendige mål ret stor
vendediameter på 11 meter.
Men køreoplevelsen er unik. Det er udseendet også.
Indrømmet: Vi skulle lige vænne os til at synes, at
det forlængede bagparti med fløjdørene og en
konstruktion, der minder om Morris Minor, er pænt.
Og helt overbevist blev vi aldrig. Men smag og behag
er som bekendt forskellig – og den er i hvert fald
totalt anderledes. Ingen er bare tilnærmelsesvis
magen til.
Fløjdør
Indretningen har vundet meget. Det er nu muligt –
sådan da – at være fire voksne i bilen. Entréen til
bagsædet gennem den højre minifløjdør, som åbner
bagud, er utrolig let. En sjov idé, som så vidt vi
husker ikke er set |