- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: MINI Cooper Countryman

En anden verden

 


Af Søren Clauding – juli 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvet MINI Cooper D Contryman – altså den nye Countryman med dieselmotor. Men det var også i vintervejret ved minus-temperaturer og selvsagt med vinterdæk . Derfor var tiden nu inde til at prøve selvsamme bil, men med Cooper-benzinmotor og sommerdæk. Det var, som at komme i en anden verden.

 

Funktionelt er de to biler ens (læs testen af Cooper D Countryman hér>>>), men forskellen i maskinkraften og kørslen i sommervejret gav en noget anderledes køreoplevelse.

 

Lettere front

Den større frihøjde (sammenlignet med en almindelig MINI) mærkes naturligvis også om sommeren, men de faste brede sommerdæk giver en anden kørefornemmelse. Styrepræcisionen bliver større, affjedringen føles fastere og måske ligger lidt af begrundelsen i at benzin-versionen er godt 50 kg lettere end dieseludgaven og den vægt ligger fortrinsvis over forhjulene. Man kommer i al sin enkelhed ret hurtig omkring hjørnerne, både i snævre sving og hurtige kurver.

 

Motoren gør den største forskel

Den store forskel findes naturligt nok ikke så meget i vægten af indholdet i maskinrummet, men i selve maskinen. Dieselmotoren er, som en typisk dieselmotor med et bredt momentområde, der taber lidt af gejsten ved høje omdrejningstal.

 

Til sammenligning er benzinmotoren smidig, omdrejningsvillig og kaster bare kræfterne af sig oppe i gearene. Det er en fornøjelse – samtidig med at den lyder mere rigtig. Ved konstant fart er støjniveauet i øvrigt minimalt og det samme er også benzinforbruget. En potent benzinmotor på 122 hestekræfter, der kan klare op til 16,7 km/l ved blandet kørsel, er god. Og fartpræstationerne er også bedre end Cooper-dieselen, ikke meget, men de er det dog.



Kørselsforbruget afgørende

Prismæssigt er Cooper Diesel at foretrække, hvis man har et vist kørselsforbrug, fordi den koster det samme som Cooper’en. Men handler det om at have det sjovt, og fornemme det medfødte MINI-gen, er benzin-udgaven at foretrække. Det er ganske enkelt en anden verden – og vi har en klar fornemmelse af, at John Cooper ville være enige med os i den vurdering.


 

 


Model:

MINI Cooper Countryman

Listepris:

Kr. 366.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 122 hk. 6 gear. Stop-start system.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,5 sek./ 190 km/t/ 16,7 km/l 140 g/km

Længde:

4,10 m

Bagagerum:

350-1170 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hill-assist. Run-flat dæk. Fjernbetjent centrallås. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. AUX tilslutning. Isofix. Opvarmede sprinklerdyser. Forlygtevask med rens.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt