Egentlig kan det hele siges meget kort: MINI med 5
døre er en MINI med 5 døre og plads til 5. Men så
let slipper man ikke, selvom det er lykkedes MINI,
med designchef Anders Warming i spidsen at gøre
kunststykket: At skabe en forlænget MINI, som i hele
sin sjæl er en ægte MINI.
Den nye 5-dørs version er tro mod de dyder, der har
gjort MINI til det, den er. Visuelt, og det er i
særdeleshed Anders Warmings værk, ligner den en MINI
i en sådan grad, at hvis ikke man lige stopper op
engang og forholder sig til, hvordan bilen ser ud,
kan man godt forveksle 5-dørs MINI’en med en
almindelige MINI.
16 centimeter
Udvendig er forskellen da heller ikke så stor. 16 cm
længere er 5-dørs udgaven. Det er i højere grad det,
at to døre i hver side af en bil, designmæssigt
efterlader et andet indtryk end en enkelt. Fordøren
bliver kortere, bagdøren stiller krav til designet,
hvis sportsligheden skal bevares, og også bilens
bagparti bliver anderledes. Men det er lykkedes for
Warming og hans stab at skabe den nødvendige
harmoni.
Den prøvekørte 5-dørs MINI 5-dørs var den billigste
af Cooper-versionerne. Den er blot 20.000 kroner
dyrere end MINI One. Og det er klogt at betale de
20.000 kroner ekstra, for man får 34 flere
hestekræfter ud af det, og bruger man merpladsen til
at transportere 2-3 velvoksne passagerer ekstra,
skal der bruges flere kræfter for at opnå
køreoplevelsen, som er helt central i en MINI.
Ingen kæmpebil
Principielt vil der også kunne være fem personer i
en almindelig MINI, men erfaringerne viser, at de
måske godt kan blive klemt derind, men lever de blot
til en vis grad op til skandinaviske
menneske-dimensioner, er hovedopgaven for dem, at
komme ud igen. Det lader sig gøre, naturligvis, men
det er ingen nydelse og tager let lidt tid.
Anderledes er det i MINI 5d: Med 3,98 meters længde
er MINI fortsat ingen kæmpebil, men den ekstra dør i
hver side gør ind- og udstigningen meget lettere,
benpladsen er som i en bil af den størrelse, og der
er plads til tre personer på bagsædet. Vi foreslår
dog om muligt, at begrænse udfoldelserne til to
bagsædepassagerer, for ellers kan det godt føles
lidt trangt, især hvis man kører MINI’en som den
lægger op til.
Cooper motor med 3 cylindre
Den hæderkronede motorkonstruktør, John Cooper,
ville jo nok væres stolt af, at hans navn igen og
igen kommer til ære og værdighed i forbindelse med
MINI’erne. Det ville han givetvis også være i
”tilfældet MINI 5-dørs”. Men at reducere
motorstørrelsen med én cylinder til tre og samtidig
øge dens slagvolumen til 1,5 liter, ville jo nok
kunne få den legendariske troldmand til at spærre
øjnene op.
Men John Cooper kan tage det ganske roligt, dér hvor
han nu måtte være, for det er en strålende
benzinmotor, MINI har skabt. Med turbolader
præsterer den 136 hestekræfter og ikke mindst et
drejningsmoment på 220 Nm (som oven i købet kan
overboostes for en kort stund til 230 Nm). Med den
kan man nå de 100 km/t på 8,2 sekunder og sprinte ud
af de tyske autobahns med 207 km/t. Med en
benzinøkonomi på 21,3 km/l vil John Cooper nok
tilgive de moderne motorteknikkere og måske endda
nikke anerkendende til deres arbejde.
Motorlyden er 3-cylindret, men meget moderat og ikke
forstyrrende for køreoplevelsen. Til gengæld byder
den ultrabrede momentkurve, hvor drejningsmomentet
topper allerede ved 1250 omdr./min. og holder sig
deroppe til 4000 omdr./min. på en enestående
fartoplevelse. Man får ganske enkelt et skub bagi,
fra samme øjeblik speederen trædes ned. En herlig
accelerationsfornemmelse.
Anderledes bil for pengene
Cooper-udgaven af MINI 5d er prissat til 270.000
kroner. Bilen har størrelsesmæssigt bevæget sig op i
B-segmentet, og er klart den dyreste B-segment bil
på markedet. Men det er ikke fair at sammenligne en
MINI med de øvrige biler i samme størrelse, for
udover den gedigne kvalitetsmæssige forskel, får man
et yderst fancy design, både udvendigt og
indvendigt, hvor man f.eks. har skåret huller til
lygterne i fronthjelmen for at kunne sikre udseende
og adgang til motorrummet. Fartpiloten er også af
den type, der regulerer hastigheden og f.eks.
bremser bilen ned til den indstillede hastighed, når
den genaktiveres efter at man har overskredet
indstillingen. Udvendigt kan man også vælge bilen
med i det aktuelle tilfælde hvidt tag og 15"
alufælge er standard.
I kabinen har man fastholdt det klassiske
MINI-design med centerinstrumentering, men i den
moderne version er centerskærmen ikke længere et
speedometer men et sted, hvor fra man kan
kontrollere styringen af infotainment,
kørehjælpemidler osv. Smarte ting som en lyskrans,
der ændrer farve afhængig af kørslen, en startknap,
der lyser op, så man kan få øje på den osv., osv.
plus et utal af andre detaljer som tilsammen skaber
en ganske særlig følelse hos den, der skal betjene
sig af bilen. Det er penge værd. Dem alle sammen.
|