- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: MINI Cooper 5-dørs

Fancy MINI med plads til 5


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig kan det hele siges meget kort: MINI med 5 døre er en MINI med 5 døre og plads til 5. Men så let slipper man ikke, selvom det er lykkedes MINI, med designchef Anders Warming i spidsen at gøre kunststykket: At skabe en forlænget MINI, som i hele sin sjæl er en ægte MINI.

 

Den nye 5-dørs version er tro mod de dyder, der har gjort MINI til det, den er. Visuelt, og det er i særdeleshed Anders Warmings værk, ligner den en MINI i en sådan grad, at hvis ikke man lige stopper op engang og forholder sig til, hvordan bilen ser ud, kan man godt forveksle 5-dørs MINI’en med en almindelige MINI.



16 centimeter

Udvendig er forskellen da heller ikke så stor. 16 cm længere er 5-dørs udgaven. Det er i højere grad det, at to døre i hver side af en bil, designmæssigt efterlader et andet indtryk end en enkelt. Fordøren bliver kortere, bagdøren stiller krav til designet, hvis sportsligheden skal bevares, og også bilens bagparti bliver anderledes. Men det er lykkedes for Warming og hans stab at skabe den nødvendige harmoni.

 

Den prøvekørte 5-dørs MINI 5-dørs var den billigste af Cooper-versionerne. Den er blot 20.000 kroner dyrere end MINI One. Og det er klogt at betale de 20.000 kroner ekstra, for man får 34 flere hestekræfter ud af det, og bruger man merpladsen til at transportere 2-3 velvoksne passagerer ekstra, skal der bruges flere kræfter for at opnå køreoplevelsen, som er helt central i en MINI.

 

Ingen kæmpebil

Principielt vil der også kunne være fem personer i en almindelig MINI, men erfaringerne viser, at de måske godt kan blive klemt derind, men lever de blot til en vis grad op til skandinaviske menneske-dimensioner, er hovedopgaven for dem, at komme ud igen. Det lader sig gøre, naturligvis, men det er ingen nydelse og tager let lidt tid.

 

Anderledes er det i MINI 5d: Med 3,98 meters længde er MINI fortsat ingen kæmpebil, men den ekstra dør i hver side gør ind- og udstigningen meget lettere, benpladsen er som i en bil af den størrelse, og der er plads til tre personer på bagsædet. Vi foreslår dog om muligt, at begrænse udfoldelserne til to bagsædepassagerer, for ellers kan det godt føles lidt trangt, især hvis man kører MINI’en som den lægger op til.

 

Cooper motor med 3 cylindre

Den hæderkronede motorkonstruktør, John Cooper, ville jo nok væres stolt af, at hans navn igen og igen kommer til ære og værdighed i forbindelse med MINI’erne. Det ville han givetvis også være i ”tilfældet MINI 5-dørs”. Men at reducere motorstørrelsen med én cylinder til tre og samtidig øge dens slagvolumen til 1,5 liter, ville jo nok kunne få den legendariske troldmand til at spærre øjnene op.



Men John Cooper kan tage det ganske roligt, dér hvor han nu måtte være, for det er en strålende benzinmotor, MINI har skabt. Med turbolader præsterer den 136 hestekræfter og ikke mindst et drejningsmoment på 220 Nm (som oven i købet kan overboostes for en kort stund til 230 Nm). Med den kan man nå de 100 km/t på 8,2 sekunder og sprinte ud af de tyske autobahns med 207 km/t. Med en benzinøkonomi på 21,3 km/l vil John Cooper nok tilgive de moderne motorteknikkere og måske endda nikke anerkendende til deres arbejde.



Motorlyden er 3-cylindret, men meget moderat og ikke forstyrrende for køreoplevelsen. Til gengæld byder den ultrabrede momentkurve, hvor drejningsmomentet topper allerede ved 1250 omdr./min. og holder sig deroppe til 4000 omdr./min. på en enestående fartoplevelse. Man får ganske enkelt et skub bagi, fra samme øjeblik speederen trædes ned. En herlig accelerationsfornemmelse.

 

Anderledes bil for pengene

Cooper-udgaven af MINI 5d er prissat til 270.000 kroner. Bilen har størrelsesmæssigt bevæget sig op i B-segmentet, og er klart den dyreste B-segment bil på markedet. Men det er ikke fair at sammenligne en MINI med de øvrige biler i samme størrelse, for udover den gedigne kvalitetsmæssige forskel, får man et yderst fancy design, både udvendigt og indvendigt, hvor man f.eks. har skåret huller til lygterne i fronthjelmen for at kunne sikre udseende og adgang til motorrummet. Fartpiloten er også af den type, der regulerer hastigheden og f.eks. bremser bilen ned til den indstillede hastighed, når den genaktiveres efter at man har overskredet indstillingen. Udvendigt kan man også vælge bilen med i det aktuelle tilfælde hvidt tag og 15" alufælge er standard.



I kabinen har man fastholdt det klassiske MINI-design med centerinstrumentering, men i den moderne version er centerskærmen ikke længere et speedometer men et sted, hvor fra man kan kontrollere styringen af infotainment, kørehjælpemidler osv. Smarte ting som en lyskrans, der ændrer farve afhængig af kørslen, en startknap, der lyser op, så man kan få øje på den osv., osv. plus et utal af andre detaljer som tilsammen skaber en ganske særlig følelse hos den, der skal betjene sig af bilen. Det er penge værd. Dem alle sammen.


 

Andre MINI prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en kort køretur i den nye 5-dørs MINI Cooper.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 


Model:

MINI Cooper 5-dørs

Listepris:

Kr. 269.700

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 ltr. Benzinturbomotor, 136 hk. 220 Nm/ 1250-4000 omdr./min. (overboost: 230 Nm). Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 207 km/t/ 21,3 km/l / 109 g/km

Længde:

3,98 m

Bagagerum:

280 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 15" alufælge. Opvarmede sprinklerdyser. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot med bremsefunktion. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt