- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Lexus IS250c

Cabrio i særklasse


Tekst: Søren Clauding – juli 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der skal gode argumenter til at forklare, hvorfor en bilvariant skal være dobbelt så dyr som basis modellen. Men i tilfældet Lexus IS250c er argumenterne lige ved hånden.

 

Hvis man ser bort fra det klækkelige bidrag til statskassen, som kommer ud af at betale 1,1 millioner kroner for en Lexus is i stedet for den halve million, som bilen også kan købes for (læs vores test af Lexus IS220d hér>>>), hænger tingene temmelig godt sammen. Merprisen, støvet af for statsafgifter, er på under 200.000 kroner. Utroligt, at man kan få så meget velfungerende og vel gennemtænkt teknik for den pris.

 

Prestige og status

I tilgift opnår man prestige og status. Og hvis det ikke er fy-fy ord i Jantelovens hjemland, er det vel også penge værd. Det er det i hvert fald i Tyskland, for en hurtig tur med taget nede i Mercedes, Audi, og BMW land dokumenterede, at tyskerne ved godt hvad en Lexus er – og dér er det ikke fy-fy.

 

At slå taget ned er én af de unikke egenskaber ved IS250c. Biler med foldetag kan fås for langt færre penge, men Lexus-varianten er noget nær perfekt.

 

Utrolig vellykket

For det første er teknikken utrolig velfungerende, lydløs og hurtig. For det andet er designernes udfordring altid at skabe plads til et foldetag i bagagerummet, uden at det går ud over dynamikken i bilens design. For det tredje skal det også ske, uden at det går ud over bilens køreegenskaber.

 

Kik selv på billederne og tag stilling til designet. Vi synes det er yderst vellykket. Og køreegenskaberne og køreoplevelsen i det hele taget: Med taget væk er max-hastigheden 140-150 km/t – herefter overhales man vindstøjen, det bliver simpelthen for ubehageligt at køre topløs. Forklaringen på det er, at Lexus har skabt det umulige:

 

Plads til fire

Man har bygget en bil med en kabine, hvor der er reelt plads til fire voksne. Der er ikke oceaner af benplads på bagsædet, men man kan være der – med eller uden tag. Det giver turbulenser i den bageste del af cockpittet og heraf kommer vindstøjen. Men samtidig har man bevaret bilens stivhed. Det er en anden af de udfordringer, designerne står overfor med en åben bil.

 

Skærer man populært sagt taget af en personbil, vil den vride sig så meget under kørslen, at styrepræcisionen og kurveegenskaberne samt stabiliteten ved høj fart lider voldsomt. Men i Lexus tilfældet er der ingen mærkbar forskel på køreegenskaberne i den åbne IS250c og den lukkede IS220d, vi prøvede for nylig. Med såvel som uden tag.

 

Det er imponerende – intet mindre.

 

Ingen vibrationer

Oven i købet skal man lægge hånden på frontruderammen, hvis man skal mærke vibrationer hér. I de fleste billige cabriolet’er vibrerer forruderammen åbenlyst under kørslen, iblandt så det er helt skræmmende. Men ikke i Lexus’en. Og det endda til trods for, at fælgene er større, dæksiderne mindre og dermed forplantes ujævnhederne mere direkte gennem hjulophængene til karrosseriet.

 

Det giver i øvrigt en velafstemt køreoplevelse. Vi er ikke altid tilhængere af ultra lavprofildæk, fordi udbyttet hvad angår forbedrede køreegenskaber sjældent står mål med tabet i kørekomfort. Men i Lexus tilfældet er det helt OK.



Helstøbt drivline

Måske også fordi motor og transmission er så helstøbt en oplevelse. 2,5 liters V6’eren i maskinrummet præsterer 208 hestekræfter. En sådan maskine er tørstig – normalt i hvert fald. Men på turen ad de danske motorveje kørte vi rask væk 12-14 km/l. Med 200 km/t (lukket) gik vi næsten 10 km/l. Det er forrygende fine forbrugstal for sådan et kraftpotentiale.



Testbilen var beklædt med hvid læder i cockpittet, et super lydanlæg, forrudevarme og meget meget mere. Basisprisen for en is250c er 874.000 kroner og med udstyret (inkl. afgift) koster testbilen 1,1 million kroner. Ingen minus’er – udover det, der måtte opstå på bankkonto’en, når bilen er betalt?

 

Fartpiloten driller

Jo, da: Bagagepladsen er ikke værd at bruge til noget, når taget er foldet væk (et par sportstasker, men det er også det hele). Men når taget er i brug, disponerer man over ikke mindre end 420 liter. Det er mere end rigeligt til at rumme et par kufferter med tilbehør. Altså: Man smider kufferterne i bagagerummet, drøner ned til rivieraen i lukket tilstand (støjen vil alligevel være for stor) og dernede forsvinder bagagen op på hotelværelset og siden kan man cruise ligeså meget rundt langs kysten man lyster - og slikke sol ved samme lejlighed.


 


Og fartpiloten inkluderer en radar, der måler afstanden op til den forankørende bil. Det er ikke altid lige hensigtsmæssigt, for sætter man fartpiloten på 150 km/t (på en autobahn), kører igennem en venstrekurve – selv en blød af slagsen – og ved samme lejlighed nærmer sig en lastbil med 100 km/t i højre vejbane. Selv ved tidligt vognbaneskift reagerer radaren prompte og uden varsel bremses der kraftigt, selvom der ikke er en forhindring i vejen i det spor, man kører i. Det giver nogle overraskende trafiksituationer og ikke den helt store forståelse fra andre bilisters side…

 

Hvis bare man kunne deaktivere den radar og køre med normal fartpilot…


Model:

Lexus IS250c

Listepris:

Kr. 873.998

Motor og transmission:

V6 2,5 l benzinmotor. 208 hk. 252 Nm/4800 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9 sek./ 210 km/t/ 10,8 km/l /219 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

165/ 435 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 8 airbags. 18” alufælge. Forrudevarme. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. 6 CD changer. Automatisk recirkulation. Fjernbetjent centrallås. Nøgleløs betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Elektrisk foldetag.


Link til importøren


 

 

 

 

 

En fin finesse: Når bagsæderne ikke er i brug forbedres udsynet bagud gennem styrtbøjlerne ved at nakkestøtterne foldes ned.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt