Lexus IS-serien har været på markedet i nogle år,
der sælges ikke så voldsomt mange af dem – til trods
for at de ikke bare fuldt ud kan hamle op med
konkurrenterne fra Mercedes, BMW og Audi, men også
har helt deres egen identitet, som burde appellere
til danske bilkøbere.
Ikke mindst fordi man også i de seneste årgange har
fastholdt en køredynamik, som forener det
komfortable med det sportslige, hvad man oplever,
når man lukker op for de mange hestekræfter, en
Lexus pr. definition er udstyret med.
Ny diesel
Det er godt tre år siden vi sidste gang stiftede
bekendtskab med Lexus IS-serien (læs
her>>>) og det er i småtingsafdelingen, der
siden er ændret, i hvert fald hvad angår det ydre
udtryk. Vi har også testet den rappe is ”F” (læs
her>>>), men fælles for dem begge er, at de
bruger mere brændstof end hvad der i offentligheden
er acceptabelt.
Det har Lexus ændret på – eller i hvert fald givet
køberne mulighed for at forholde sig til – ved
lanceringen af IS-modellen med en 2,2 liters
common-rail dieselmotor. Den kan køre 16,4 km/l – et
gennemsnitligt tal, der ikke i sig selv er
overvældende i sammenligning med mange mindre
tørstige konkurrenter, men det er acceptabelt. Og
den slipper da ved samme lejlighed 163 g CO2 ud i
atmosfæren pr. kørt kilometer. Årsagen til, at den
ikke kører længere på en liter dieselolie er ikke,
at Lexus/Toyota ikke kan finde ud af at bygge mindre
tørstige motorer, men hos Lexus har man fastholdt
idéen med at IS-serien skal være en yderst dynamisk
bil, en ægte konkurrent til BMW’s 3-serie og
Mercedes C-klasse.
Super-dynamik
Det er lykkedes. 177 hestekræfter lyder ikke af så
meget, men et drejningsmoment på 400 Nm i
omdrejningsområdet fra 2000 til 2600 omdr./min. er
næsten overvældende. Det er udtryk for et
kraftpotentiale, som næsten ikke er til at styre –
husk at Lexus is har træk på baghjulene. Men ved
hjælp af sindrig elektronik og mekanik har Lexus
fået bygget en silkeblød køreoplevelse ind i IS220d,
som den er kaldt, og det er sket uden tab af
køredynamik. Tværtimod opleves en lethed i kørslen,
som er konkurrenterne overlegen. Eneste minus er et
lidt for modstræbende skift fra 5. til 6. gear, men
det er næsten ikke værd at nævne.
Hemmeligheden ligger i den elektroniske styring af
dieselmotoren. Det er ikke den letteste sag i
verden, at styre en dieselmotor elektronisk, for
manglen på tændrør reducerer antallet af parametre,
styringssystemet råder over. Til gengæld er
maskineriet udstyret med diesel indsprøjtnings dyser,
der udvider sig og trækker sig sammen ved elektrisk
påvirkning. Derved tilpasses brændstofmængden det
aktuelle behov.
Ringe forurening
Desuden har man forsynet motoren med et porøst
keramisk filter, som nedsætter udslippet af NOX og
partikler efter forbrændingen. Anskaffer man sig en
Lexus IS220d er der med andre ord ikke meget at
komme efter fra miljøforkæmpernes side, motoren er
”the state of the art”.
Vi har afprøvet bilen på en tysk autobahn og
oplevelsen underbygger det tekniske niveau. Lavt
støjniveau også ved meget høj fart (den kan køre 215
km/t, men man mister lysten, når de 200 passeres – i
hvert fald i sidevind…men motoren trækker bare
deropad, så længe man ønsker, til toppen er nået) og
forbavsende god brændstoføkonomi også i dét tempo:
Omkring 10 km/l. Ved blandet kørsel kører den i
praksis 13-14 km/l.
Aerodynamisk
En anden aktie i den gode brændstoføkonomi er en lav
luftmodstandskoefficient (cW=0,27), som indebærer at
bilen skærer sig igennem luften – og luftstrømmene
benyttes også til at stabilisere køretøjet ved høj
fart. Hertil medvirker en iøjefaldende frontspoiler
og hækspoiler, indbygget i bagklappen.
Prisen
på 535.000 kroner for den prøvekørte variant er ikke
overraskende lig med markedsprisen for den slags
biler. Men Lexus er helt sin egen, den er yderst
harmonisk og kvaliteten er enestående: ikke en
knirkelyd, heller ikke ved store
temperaturændringer. Og på sikkerhedsfronten er det
også værd at nævne, at der reelt er 8 airbags – der
er nemlig også knæairbag i både fører- og
passagersiden. |