Toyota er førende, når det gælder hybridteknik.
Derfor er det intet under, at også Lexus – Toyotas
luksusmærke – nyder godt af den ekspertise. Men det
er overraskende, hvordan man også har benyttet
hybridteknologien til at give en sublim
luksusoplevelse.
Lexus RX450h er en SUV, en cross-over om man vil.
Den er forholdsvis stor, men ikke så stor som f.eks.
Audi Q7. Til gengæld er den udstyret med ikke bare
en 249-hestes 6-cylindret benzinmotor men også 2
elektromotorer. Én til at hjælpe benzinmotoren med
driften på forhjulene – den præsterer 165
hestekræfter. Og én, der tager sig af driften på
baghjulene – den yder 67 hestekræfter. I alt giver
det 295 hestekræfter…
Skolepengene retur?
Nogle vil måske på det grundlag mene, at
undertegnede skulle betale skolepengene tilbage, for
det regnestykke hænger ikke sammen. Men hus forbi:
Det afgørende for effekten i en sådan
hybrid-kombination er ikke den enkelte motors
individuelle præstationstal, men det systemstyrede
præstationstal.
Man kan sige det på den måde, at benzinmotoren kan
yde 249 hestekræfter (som bekendt er det dog kun ved
et enkelt omdrejningstal, i det her tilfælde 6000
motoromdrejn./min., at den effekt frembringes). Hver
af de to el-motorer kan også yde den nævnte
effekt. Men batteripakken producerer ikke så meget
strøm, som de to tilsammen vil kunne forbruge.
Derfor styres den samlede effekt sådan, at der
maksimalt leveres 295 hestekræfter.
Og hvorfor så det?
Jo, en af hybridbilens grundidéer er, at man skal
bruge mindst mulig brændstof og forsøge at genvinde
den effekt, der forsvinder f.eks. ved opbremsning.
Da en Lexus RX450h er selvforsynende hvad angår
strøm, ville en batteripakke, der skulle kunne yde
fuld effekt til elmotorerne, konstant trække kræfter
ud af benzinmotoren og det betyder jo blot, at
benzinmotoren får lov at producere energi, som så
bruges på et senere tidspunkt af elmotorerne – og
det er ikke nødvendigvis den mest effektive
energiudnyttelse.
I
praksis er det også helt unødvendigt.
Naturrigtig terrænkørsel
Testkørslen viste f.eks., at når man kørte off-road
med RX450h var det primært på eldrift. ESP-systemet
observerer øjeblikkeligt, at der er mest brug for
kraft på baghjulene. Den leveres af den bageste
elmotor og kun når der er virkelig opkørt, får bilen
hjælp fra forhjulenes elmotor og benzinmotoren.
Derfor oplever man ude i terræn’et, at Lexus’en
kører næsten lydløst og uden at slippe forurenende
stoffer ud i naturen. Det er en meget vigtig faktor
ved miljø-rigtig bilkørsel.
Ved bykørsel opleves ofte, at man alene kører på
elektricitet. Det reducerer tilsvarende støj og
umiddelbart luftforurening til et minimum
Og har man under acceleration brug for mere effekt
end benzinmotorens 249 hk, leveres den af de to
elmotorer i forening.
Resultatet er:
-
Forureningslav kørsel ved lav fart f.eks. i by’er, i
trafikkøer og ude i terræn’et.
-
Lavt brændstofforbrug ved bykørsel pga. at den
opsamlede energi ved opbremsning genanvendes i form
af elektricitet.
-
Lavt støjniveau i begge de nævnte tilfælde.
Hurtiggående langtur
Vi har prøvet Lexus’en på en hurtiggående langtur,
og hér var brændstoføkonomien ikke bedre end i en
hvilken som helst anden bil i samme størrelse. MEN:
Køreoplevelsen/kørekomforten var sublim. Fuldstændig
stilfærdig ved lave hastigheder, fordi elmotorerne
tager en stor del af slæbet (og de støjer stort set
ikke). Ind imellem blandet benzinmotoren sig, men
den støjer moderat og kunne ikke drømme om at være i
funktion, når man f.eks. holder stille for rødt lys.
Modsat biler med stop/start teknik mærker man ikke
at motoren startes op, når man sætter i gang igen.
Simpelthen fordi den ikke gør det. Først når
elmotorerne har brug for assistance under
accelerationen, sætter benzinmotoren i gang, og det
høres stort set ikke pga. støjen fra affjedring,
vind og dæk.
Masser af pondus
Lexus RX 450h er et enestående køretøj. Der er god
plads i kabinen, også i bagagerummet og designet har
tilstrækkelig meget pondus til at leve op til
forventningerne til et sådan køretøj.
Basisprisen på 1,2 millioner kroner er ikke høj, når
man betænker at man derigennem yder et stort bidrag
til statskassen og udstyres med en ultimativ luksuøs
køremulighed. Testbilen havde yderligere for 400.000
kroner ekstraudstyr – det betales der også afgift
af. Så alt i alt og i sammenligning med
alternativerne: 1,6 millioner kroner er måske mange
penge, men for en Lexus RX450h er det ikke dyrt! |