Toyotas luksusmærke, Lexus har kolossal succes i
USA. Og succes’en er næppe blevet mindre efter
introduktionen af noget af det ypperste, moderne
bilindustri kan præstere: Lexus LS 460. I Danmark er
det en bil til 2,2 millioner kroner, udstyret med
den såkaldte Executive III pakke, der i sig selv
koster det samme som en Toyota Aygo.
Som dansker, godt hjulpet af de ekstreme
bilafgifter, er mange måske tilbøjelige til at
fokusere på prisen. For det er mange penge – i og
det al for mange penge for en sådan bil. Men prisen
for en Toyota Aygo er også for høj, så det er ikke
Toyotas skyld. Omvendt: Kunne man købe de sublime
køretøjer til den pris, fabrikkerne tager for dem
inden afgifter, fristes man til at sige: Det er
utroligt, så meget man får for pengene.
Det gælder i hvert fald Lexus LS 460.
Enestående komfort
Basalt set gælder det om at tilbyde ejeren – eller
brugerne – den aller fineste luksus. Det oplever man
helt basalt gennem meget fine køreegenskaber. Lexus
LS 460 er udstyret med en særdeles vel fungerende
undervogn og kørselskomforten kan bedst beskrives
som at blive transporteret på en sky – om end vi dog
endnu ikke har haft lejlighed til at teste en sky.
Men det føles sikkert sådan. Lydløst, præcist og
Lexus’en er i hvert fald ikke så vindfølsom som
skyen er det. Lidt mere fagligt: Undervognen er
langt mere europæisk end forgængernes: Strammere,
meget velfungerende og sportslig. Godt gået!
Men det er også en æstetisk nydelse at køre Lexus.
Det er det i hvert fald blevet, for de første
generationer af topmodellen var lidt tunge i
antrækket. Sådan er det ikke længere. Selvom LS 460
er en bil på mere end 5 meter, er den på samme tid
sportslig og elegant. Hér har japanerne givet vis
kikket BMW og Mercedes over skuldrene.
Sportspræstationer
Maskineriet er en drøm. En 381-heste 4,6 liters V8,
som overfører sine næsten 500 Nm via en 8-trins
automatgearkasse. Ekstrem smidig, meget velkørt og
med præstationer som en sportsvogn: 0-100 km/t på
5,4 sekunder og en topfart, der er elektronisk
begrænset til 250 km/t. 9 km/l går den, oven i købet
også i praksis.
Og så er der udstyret og teknikken. Vi kunne fylde
flere sider her på motorsiden, men hér er nogle af
de vigtige features:
-
Luftaffjedring (gør det muligt at justere
affjedringskarakteristikken).
-
Dæktryksadvarsel (når dæktrykket måtte falde som
følge af en sive punktering bliver man advaret
derom).
- VDIM, VGRS og VSC (en slags yderst avanceret ESP,
der assisterer føreren, når han måtte have behov for
det).
-
Airconditionerede forsæder (afkøling af forsæderne
efter ønske).
-
Automatisk recirkulation af kabineluften (der
virker).
-
Elektriske solgardiner i sideruder og bagrude
(heldækkende, nedsætter solgener og indkik).
-
4 zone klimaanlæg.
-
Smart entry og startsystem (transponder, der
aktiverer bilens elektriske system, når man har den
f.eks. i lommen). |