- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Lexus LS460

I en verden for sig selv


Tekst: Søren Clauding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyotas luksusmærke, Lexus har kolossal succes i USA. Og succes’en er næppe blevet mindre efter introduktionen af noget af det ypperste, moderne bilindustri kan præstere: Lexus LS 460. I Danmark er det en bil til 2,2 millioner kroner, udstyret med den såkaldte Executive III pakke, der i sig selv koster det samme som en Toyota Aygo.

 

Som dansker, godt hjulpet af de ekstreme bilafgifter, er mange måske tilbøjelige til at fokusere på prisen. For det er mange penge – i og det al for mange penge for en sådan bil. Men prisen for en Toyota Aygo er også for høj, så det er ikke Toyotas skyld. Omvendt: Kunne man købe de sublime køretøjer til den pris, fabrikkerne tager for dem inden afgifter, fristes man til at sige: Det er utroligt, så meget man får for pengene.

 

Det gælder i hvert fald Lexus LS 460.

 

Enestående komfort

Basalt set gælder det om at tilbyde ejeren – eller brugerne – den aller fineste luksus. Det oplever man helt basalt gennem meget fine køreegenskaber. Lexus LS 460 er udstyret med en særdeles vel fungerende undervogn og kørselskomforten kan bedst beskrives som at blive transporteret på en sky – om end vi dog endnu ikke har haft lejlighed til at teste en sky. Men det føles sikkert sådan. Lydløst, præcist og Lexus’en er i hvert fald ikke så vindfølsom som skyen er det. Lidt mere fagligt: Undervognen er langt mere europæisk end forgængernes: Strammere, meget velfungerende og sportslig. Godt gået!

 

Men det er også en æstetisk nydelse at køre Lexus. Det er det i hvert fald blevet, for de første generationer af topmodellen var lidt tunge i antrækket. Sådan er det ikke længere. Selvom LS 460 er en bil på mere end 5 meter, er den på samme tid sportslig og elegant. Hér har japanerne givet vis kikket BMW og Mercedes over skuldrene.

 

Sportspræstationer

Maskineriet er en drøm. En 381-heste 4,6 liters V8, som overfører sine næsten 500 Nm via en 8-trins automatgearkasse. Ekstrem smidig, meget velkørt og med præstationer som en sportsvogn: 0-100 km/t på 5,4 sekunder og en topfart, der er elektronisk begrænset til 250 km/t. 9 km/l går den, oven i købet også i praksis.



Og så er der udstyret og teknikken. Vi kunne fylde flere sider her på motorsiden, men hér er nogle af de vigtige features:

 

- Luftaffjedring (gør det muligt at justere affjedringskarakteristikken).

- Dæktryksadvarsel (når dæktrykket måtte falde som følge af en sive punktering bliver man advaret derom).

 - VDIM, VGRS og VSC (en slags yderst avanceret ESP, der assisterer føreren, når han måtte have behov for det).

- Airconditionerede forsæder (afkøling af forsæderne efter ønske).

- Automatisk recirkulation af kabineluften (der virker).

- Elektriske solgardiner i sideruder og bagrude (heldækkende, nedsætter solgener og indkik).


 


- 4 zone klimaanlæg.

- Smart entry og startsystem (transponder, der aktiverer bilens elektriske system, når man har den f.eks. i lommen).

 

 

 


- Varme i både forsæder og bagsæder.

- Bi Xenon forlygter med I-AFS (lys retningen tilpasses forhjulenes retning).

- Regnsensor.

- IPA (system, der automatisk parallelparkerer eller vinkelparkerer bilen).

- Soltag med touch-system

- Adaptiv cruise control (sænker om nødvendigt bilens hastighed efter afstanden til den forankørende)

- Elektrisk justerbare for- og bagsæder.

- Lane keeping assistent.

 

Sidstnævnte er et virkelig gennembrud i retning af den selvkørende bil. To stereo-kameraer registrerer kørebanen, hvor den måtte være afmærket, og rette bilen ind på sporet igen, hvis føreren uopmærksomt er ved at forlade det.

 

I praksis er systemet ikke tilstrækkeligt effektivt, med mindre kørebanen er meget plan og velafmærket (og det er der sandt at sige ikke mange veje i Danmark, der er). Men når det virker, gør det kørslen endnu mere afslappet, om end der er langt til, at man som fører kan give ansvaret fra sig. Et sådan system er i øvrigt opfundet – det hedder jernbane.


 

Model:

Lexus LS 460 Executive III

Listepris:

Kr. 2.184.552 (incl. metallak)

Motor og transmission:

V8, 4,6 liter. 381 hk. 493 Nm

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

5,4 sek/250 km/t/

9 km/l

Længde:

5,03 m

Bagagerum:

510 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. ASR. Adaptive Cruise Control. LKA. 8 airbags. Læderindtræk. 4 zone klimaanlæg. Læderkabine. Smart entry og start. El-justerbare sidespejle m. varme og automatisk nedblænding. EL-solgardiner i bageste sideruder og bagrude. Mark Levinson lydanlæg.  BiXenon forlygter med I-AFS. 19” alufælge.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt