At kalde dette for en biltest er skudt noget over
målet. Temmelig meget, faktisk, men det blev til to
”once-in-a-lifetime” omgange på den svenske
motorbane, Ring Knutstorp, to rigtige ”happy-laps”.
Men lidt har også ret, og det var altså det, det
kunne blive til i supersportsvognen Lexus LFA. Og
meget nærmere en biltest er der ikke mange, der
kommer en sådan bil, der indregistreret på danske
nummerplader ville koste 8 millioner kroner.
Vi har ikke undersøgt bagagepladsen, aner ikke
hvordan den kører under forskellige kørselsforhold,
ikke forholdt os til den praktiske anvendelse, måske
lidt til dens design, som er unikt, men ikke
ekstravagant. Og det er også helt lige meget. Det
handlede bare om de to omgange på Ring Knutstorp.
500 ialt
Der bliver ialt kun bygget 500 eksemplarer af det
helt unikke køretøj i standard-trim, der, som den
tidligere Europamester og privat-verdensmester i
rally, danske Henrik Lundgaard tør udtrykke det: Den
er bygget helt efter bogen, den er noget særligt –
og den er også mere end en Ferrari. Henrik var
demo-kører den dag, hvor Toyota Danmark på
uransaglig vis havde fået fingre i et eksemplar af
en af verdens mest ekstreme sportsvogne og fået
mulighed til at stille den til rådighed for en lille
håndfuld danske journalister.
Henrik Lundgaard.
Valget stod mellem en hurtig demo-tur med
verdensmesteren i førersædet eller undertegnede selv
bag rattet. Med al respekt for Hr. Lundgaard var
valget ikke svært: Det var virkelig en
”once-in-lifetime” oplevelse. Så kører vi to en tur
sammen en anden gang, Henrik…
560 heste på baghjulene
Ikke, at det var muligt over bare 4 kilometer på den
i øvrigt til formålet ret velegnede racerbane, at
komme bare i nærheden af de omgangstider, Henrik
Lundgaard kunne køre bilen på. Nu skulle der også
produceres et radioindslag samtidig (lyt
til indslaget hér >>>). Men det viste sig
hurtigt, at LFA’en efter omstændighederne var så
enkel at køre, så tilgivende, når der blev gået lidt
for meget til den, og i så ekstremt god balance, at
det realistisk ville være muligt at blive
forholdsvis dus med den i løbet af nogle timer. Og
med ”dus” menes, at kunne lære at tøjle de 560
hestekræfter, der sparker på baghjulene, når det går
hårdest for sig.
Lexus LFA er udrustet med en 4,8 liters V10 motor.
Den er i stand til at bringe køretøjet op på 100
km/t på 3,7 sekunder og fortsætter man – hvad der på
ingen måde var muligt på Ring Knutstorp (hér nåede
man formentlig ikke længere end til 200 km/t, for
den kom aldrig ud af 4. gear) – vil accelerationen
først høre op ved 325 km/t. LFA vejer blot 1300 kg,
ikke mindst fordi der i udstrakt grad er benyttet
kulfiber i konstruktionen, og Lexus har praktiseret
den ypperste anvendelse af motorteknologi.
Tro mod traditionerne
Det er i sig selv ikke banebrydende at bygge en
supersportsvogn med 560 hestekræfter. Det unikke er
at sammensætte teknologien, sådan at bilen er
fuldstændig i balance. Havde man valgt at lægge
motoren bag cockpittet, havde opgaven været lettere.
Nu har man placeret den fortil, tro imod
traditionerne, og det er lige præcis den anden del
af ”projekt LFA”: Den er ikke bare en ultra hurtig
og køreoptimeret sportsvogn, den bliver også
vedkommende, netop fordi den er tro imod
traditionerne.
Lyden er en oplevelse og det samme gør sig gældende
hér: Den behøvede ikke sige sådan, men bygger man en
sportsvogn, skal den have den rigtige lyd. Det er
helt det samme som fælge i det rette look og ikke
mindst cockpit-designet, som var udført i knaldrødt
læder og karbonfiber.
Og når det så virker: Vildt!
Sådan kører LFA’en
Kørekarakteristikken, så meget som det nu er muligt
at samle op på et par ”happy-laps”:
En temmelig lineær kraftoverførsel, som gør det
næsten civiliseret at håndtere en LFA. Det
sekventielle gearskifte foregår fra paler monteret
på ratstammen – det gør selve gearskiftet
fuldstændig ukompliceret. Mekanismen sørger for
mellemgas – føreren skal bare styre.
Styringen er let og yderst direkte. Fortil har man
dobbelte wishbones og bagtil multilink ophæng.
Balancen gennem kurverne er helt neutral og hvis man
ville have fået den utilladelige idé, at frakoble de
elektroniske hjælpemidler, ville en udskridning
først optræde, når man bevidst eller ubevidst
kastede flere kræfter ud på de to trækkende baghjul
end dækkene ville kunne magte.
Nedbremsningen er ligeså unik, ja måske endda næsten
mere, end accelerationen. Skivebremserne er skabt af
carbon-keramiske materialer, inkluderer 6 kalibre,
de er 390 mm i diameter fortil og bagtil 360.
Kræfterne overføres til vejen via 265 mm brede 35
procent 20” Bridgestone dæk. Bagtil er dimensionerne
305/30-20.
|