- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Lexus LFA

Supersportsvogn respekterer traditionerne


Af Søren Clauding – September 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At kalde dette for en biltest er skudt noget over målet. Temmelig meget, faktisk, men det blev til to ”once-in-a-lifetime” omgange på den svenske motorbane, Ring Knutstorp, to rigtige ”happy-laps”. Men lidt har også ret, og det var altså det, det kunne blive til i supersportsvognen Lexus LFA. Og meget nærmere en biltest er der ikke mange, der kommer en sådan bil, der indregistreret på danske nummerplader ville koste 8 millioner kroner.

 

Vi har ikke undersøgt bagagepladsen, aner ikke hvordan den kører under forskellige kørselsforhold, ikke forholdt os til den praktiske anvendelse, måske lidt til dens design, som er unikt, men ikke ekstravagant. Og det er også helt lige meget. Det handlede bare om de to omgange på Ring Knutstorp.

 

500 ialt

Der bliver ialt kun bygget 500 eksemplarer af det helt unikke køretøj i standard-trim, der, som den tidligere Europamester og privat-verdensmester i rally, danske Henrik Lundgaard tør udtrykke det: Den er bygget helt efter bogen, den er noget særligt – og den er også mere end en Ferrari. Henrik var demo-kører den dag, hvor Toyota Danmark på uransaglig vis havde fået fingre i et eksemplar af en af verdens mest ekstreme sportsvogne og fået mulighed til at stille den til rådighed for en lille håndfuld danske journalister.


Henrik Lundgaard.


Valget stod mellem en hurtig demo-tur med verdensmesteren i førersædet eller undertegnede selv bag rattet. Med al respekt for Hr. Lundgaard var valget ikke svært: Det var virkelig en ”once-in-lifetime” oplevelse. Så kører vi to en tur sammen en anden gang, Henrik…

 

560 heste på baghjulene

Ikke, at det var muligt over bare 4 kilometer på den i øvrigt til formålet ret velegnede racerbane, at komme bare i nærheden af de omgangstider, Henrik Lundgaard kunne køre bilen på. Nu skulle der også produceres et radioindslag samtidig (lyt til indslaget hér >>>). Men det viste sig hurtigt, at LFA’en efter omstændighederne var så enkel at køre, så tilgivende, når der blev gået lidt for meget til den, og i så ekstremt god balance, at det realistisk ville være muligt at blive forholdsvis dus med den i løbet af nogle timer. Og med ”dus” menes, at kunne lære at tøjle de 560 hestekræfter, der sparker på baghjulene, når det går hårdest for sig.



Lexus LFA er udrustet med en 4,8 liters V10 motor. Den er i stand til at bringe køretøjet op på 100 km/t på 3,7 sekunder og fortsætter man – hvad der på ingen måde var muligt på Ring Knutstorp (hér nåede man formentlig ikke længere end til 200 km/t, for den kom aldrig ud af 4. gear) – vil accelerationen først høre op ved 325 km/t. LFA vejer blot 1300 kg, ikke mindst fordi der i udstrakt grad er benyttet kulfiber i konstruktionen, og Lexus har praktiseret den ypperste anvendelse af motorteknologi.

 

Tro mod traditionerne

Det er i sig selv ikke banebrydende at bygge en supersportsvogn med 560 hestekræfter. Det unikke er at sammensætte teknologien, sådan at bilen er fuldstændig i balance. Havde man valgt at lægge motoren bag cockpittet, havde opgaven været lettere. Nu har man placeret den fortil, tro imod traditionerne, og det er lige præcis den anden del af ”projekt LFA”: Den er ikke bare en ultra hurtig og køreoptimeret sportsvogn, den bliver også vedkommende, netop fordi den er tro imod traditionerne.

 

Lyden er en oplevelse og det samme gør sig gældende hér: Den behøvede ikke sige sådan, men bygger man en sportsvogn, skal den have den rigtige lyd. Det er helt det samme som fælge i det rette look og ikke mindst cockpit-designet, som var udført i knaldrødt læder og karbonfiber.

 

Og når det så virker: Vildt!

 

Sådan kører LFA’en

Kørekarakteristikken, så meget som det nu er muligt at samle op på et par ”happy-laps”:

 

En temmelig lineær kraftoverførsel, som gør det næsten civiliseret at håndtere en LFA. Det sekventielle gearskifte foregår fra paler monteret på ratstammen – det gør selve gearskiftet fuldstændig ukompliceret. Mekanismen sørger for mellemgas – føreren skal bare styre.

 

Styringen er let og yderst direkte. Fortil har man dobbelte wishbones og bagtil multilink ophæng. Balancen gennem kurverne er helt neutral og hvis man ville have fået den utilladelige idé, at frakoble de elektroniske hjælpemidler, ville en udskridning først optræde, når man bevidst eller ubevidst kastede flere kræfter ud på de to trækkende baghjul end dækkene ville kunne magte.

 

Nedbremsningen er ligeså unik, ja måske endda næsten mere, end accelerationen. Skivebremserne er skabt af carbon-keramiske materialer, inkluderer 6 kalibre, de er 390 mm i diameter fortil og bagtil 360. Kræfterne overføres til vejen via 265 mm brede 35 procent 20” Bridgestone dæk. Bagtil er dimensionerne 305/30-20.


 

Lexus LFA i Motorradioen >>>


 


Model:

Lexus LFA

Listepris:

Kr. 8.000.000

Motor og transmission:

10 cyl. 4,8 l. 72 gr.V-form. 560 hk/8700. 480 Nm/7000 omdr./min. 6 trins automatisk sekventiel gearkasse. Baghjulstræk

Præstationer: acceleration/ topfart.

 

0-100 km/t: 3,7 sek.

0-200 km/t: 11,4 sek.

0-260 km/t: 21,2 sek.

/325 km/t

Længde:

4,51 m

Diverse:

VDIM. 5 airbags. 20” alufælge. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. El-sæder med sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Mark Levinson surround sound audio anlæg.


Link til importøren 


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt