- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Lexus IS 250


Toyotas BMW-killer


Tekst: Søren Clauding - december 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For Lexus IS250 er opgaven klar: Den skal nedkæmpe BMW’s position på den sportslige del af markedet for luksuøse mellemklassebiler – og mon ikke også der skal nedkæmpes en Audi eller to undervejs. Men hvad angår det sidste, er der en markant forskel: Audi’erne har forhjulstræk mens Lexus IS250 har baghjulstræk ligesom BMW.

 

Endda er der tale om meget forskellige biler og det er nok dér, Lexus skal hente sin fordel. Lexus IS250 er en langt mere komfortabel bil end eksempelvis de større versioner af BMW’s 3-serie. Affjedringen er blødere og der er i højere grad lagt vægt på luksuøse elementer.

 

Eksklusivt udstyr 

En elegant detalje som indefra belyste trinlister ved fordørene er et meget sigende eksempel. Men det skal dog også lige tilføjes, at den prøvekørte udgave er steget i pris fra 567.000 kroner til 860.732 kroner (iflg. prislisterne), fordi den er blevet tilført en lang række eksklusive udstyrsdetaljer.

 

Læderindtræk, 17” alufælge, el-justerbare sæder med både varme og kulde. Adaptiv cruisecontrol (som måler afstanden til den forankørende og regulerer Lexus’ens hastighed derefter), regnsensor, navigation, bi-Xenon forlygter og parking-assist. Listen er alen lang, så noget får man da for pengene.

 

Og så er der basisudstyret, som omfatter varmetråde i forruden, fuldautomatisk 2-zone klimaanlæg, Isofix-beslag, ikke færre end 10 airbags (inkl. knæairbags til både fører og forsædepassager) og smart-entry (nøgleløs betjening).

 

Men når man skal være BMW-killer, skal man også køre godt.

 

Racerbilsteknik

Det gør Lexus IS250 også. Dobbelte wishbone forhjulsophæng og multilink på baghjulene er udgangspunktet for en optimal undervogn med teknologi lånt fra motorsporten. Og naturligvis er ESP standard. Den store forskel til de europæiske sidestykker er affjedringens opsætning. Lexus er simpelthen blødere sat op end en BMW og den er ikke så sportslig i traditionel forstand.

 

Men i praksis er der ikke den store forskel: Kurverne kan angribes både aggressivt og moderat. Styreegenskaberne er fine og en baghjuls udskridning opfanges elegant af ESP systemet.

 

I maskinrummet er Lexus IS250 udrustet med en 2,5 liters V6. En kraftfuld motor der præsteter 208 hestekræfter og samtidig er utrolig lydløs. Igen får luksus-elementet plads. Præstationerne er gode men ikke ekstreme. 100 km/t nås på 8,4 sekunder, men det er også et køretøj


 

Elegance er sat i højsæde. Både udvendigt og indvendigt.

Det aggressive frontparti understreger det sportslige snit

 

Bagfra er Lexus IS250 mere moderat


 

på over 1,8 tons, der skal flyttes. Luksus vejer godt til! At Lexus under de betingelser har fået styret brændstoføkonomien, så man reelt kan køre længere end 10 km/l ved blandet kørsel er al ære og respekt værd.

 

Elegant og sportslig 

Det gælder også Lexus’ens design. Den er enkel, elegant og mere sportslig indvendig end udvendig. Linieføringen har været afgørende, for det er gået lidt ud over bagagerumskapaciteten. Bilen er 4,58 meter lang – men bagagerummet rummer blot 3,78 liter. Det er lige i underkanten – men så må man jo blot pakke bagagen mere kompakt!


 

Model:

Lexus IS250

Listepris, basisudgaven:

Kr. 567.000 kroner

Motor:

6 cyl. 2,5 liter. 208 hk. 252 Nm

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

8,4 sek/230 km/t/

10,2 km/l

Længde:

4,58 m

Bagagerum:

378 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. Bremse assistent. Alufælge. 10 airbags. Isofix. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås – nøgleløs betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sportssæder. BiXenon forlygter.

 

 


 

Den velproportionerede V6'er er både lydløs og økonomisk

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt