For Lexus IS250 er opgaven klar: Den skal nedkæmpe
BMW’s position på den sportslige del af markedet for
luksuøse mellemklassebiler – og mon ikke også der
skal nedkæmpes en Audi eller to undervejs. Men hvad
angår det sidste, er der en markant forskel:
Audi’erne har forhjulstræk mens Lexus IS250 har
baghjulstræk ligesom BMW.
Endda er der tale om meget forskellige biler og det
er nok dér, Lexus skal hente sin fordel. Lexus IS250
er en langt mere komfortabel bil end eksempelvis de
større versioner af BMW’s 3-serie. Affjedringen er
blødere og der er i højere grad lagt vægt på
luksuøse elementer.
Eksklusivt udstyr
En elegant detalje som indefra belyste trinlister
ved fordørene er et meget sigende eksempel. Men det
skal dog også lige tilføjes, at den prøvekørte
udgave er steget i pris fra 567.000 kroner til
860.732 kroner (iflg. prislisterne), fordi den er
blevet tilført en lang række eksklusive
udstyrsdetaljer.
Læderindtræk, 17” alufælge, el-justerbare sæder med
både varme og kulde. Adaptiv cruisecontrol (som
måler afstanden til den forankørende og regulerer
Lexus’ens hastighed derefter), regnsensor,
navigation, bi-Xenon forlygter og parking-assist.
Listen er alen lang, så noget får man da for
pengene.
Og så er der basisudstyret, som omfatter varmetråde
i forruden, fuldautomatisk 2-zone klimaanlæg,
Isofix-beslag, ikke færre end 10 airbags (inkl.
knæairbags til både fører og forsædepassager) og
smart-entry (nøgleløs betjening).
Men når man skal være BMW-killer, skal man også køre
godt.
Racerbilsteknik
Det gør Lexus IS250 også. Dobbelte wishbone
forhjulsophæng og multilink på baghjulene er
udgangspunktet for en optimal undervogn med
teknologi lånt fra motorsporten. Og naturligvis er
ESP standard. Den store forskel til de europæiske
sidestykker er affjedringens opsætning. Lexus er
simpelthen blødere sat op end en BMW og den er ikke
så sportslig i traditionel forstand.
Men i praksis er der ikke den store forskel:
Kurverne kan angribes både aggressivt og moderat.
Styreegenskaberne er fine og en baghjuls udskridning
opfanges elegant af ESP systemet.
I
maskinrummet er Lexus IS250 udrustet med en 2,5
liters V6. En kraftfuld motor der præsteter 208
hestekræfter og samtidig er utrolig lydløs. Igen får
luksus-elementet plads. Præstationerne er gode men
ikke ekstreme. 100 km/t nås på 8,4 sekunder, men det
er også et køretøj
Elegance er sat i højsæde. Både
udvendigt og indvendigt.
|