Toyota koncernen har succes, ikke mindst i USA, hvor
koncernens eksklusive Lexus bilmærke er gået rent
ind hos amerikanerne til stor fortrydelse for den
etablerede amerikanske bilbranche. Lexus GS 300 er
et mønster eksempel på, hvorfor det går så godt.
Det handler nemlig ikke bare om moderne og effektiv
produktions teknik – den er en dog en medvirkende
årsag til at Toyota/Lexus tjener penge på deres
bilproduktion i modsætning til de andre bilgiganter,
der ikke har det for morsomt lige nu. Årsagen er at
finde i gennemført tankegang. Alt grænser til det
perfekte og dertil kommer, at koncernen er kendt for
at bygge fejlfri biler. De to ting går hånd i hånd.
Mindste af de store
Lexus GS300 er den lille af de store luksusbiler –
nærmest en slags mellemklassebil i Lexus regie. Det
er en bil til godt 800.000 kroner, så det er ikke da
den danske mellemklasse, den passer til.
Størrelsesmæssigt ligger den da også et niveau over
eksempelvis koncernens egen Toyota Avensis. Men den
er ikke så stor som topmodellen – LS serien – og den
er på mange måder også en mere sportslig bil, der
udfordrer konkurrenter som eksempelvis BMW’s 5-serie
og Audis A6.
Mønstereksempel er den allerede fra det første
øjekast. Den seneste generation af Lexus GS-serien
er blevet ualmindelig vellykket – et meget smukt
design, som ikke mindst syner lettere end
konkurrenternes noget mere bombastiske linieføring.
Lysvirkning
Den lethed går igen i måden, hvorpå bilens design
opleves. Den han en utrolig lysvirkning, den på det
nærmeste fanger sollyset, når solen er der, og
benytter lyseffekten til at understrege
linieføringen. Også i gråvejr gør den sig godt og
ved aftenbelysning vil den kunne sætte niveauet
foran operaerne i såvel Paris, Milano som på Holmen!
Men ét er design og udseende. Det skal gerne
harmonere med oplevelsen af bilen, når den benyttes.
Hér er Lexus om ikke unik da på højde med de bedste
af konkurrenterne. Undervognen er baseret på
dobbelte wishbone hjulophæng fortil og multilink
bagtil. De fylder godt, men optimerer
køreegenskaberne, så man får en både let og levende
– og samtidig meget stabil og styresikker bil. Ikke
en racerbil, men en sportslig, luksuøs og elegant
limousine.
Den "lille" nye motor
Den prøvekørte version havde godt nok ”kun” den
”lille” motor under motorhjelmen – en 3-liters V6
med ”blot” 249 hestekræfter. En ny motor, i øvrigt,
som erstatter den hidtidige række 6’er på 219
hestekræfter. 6-trins automatgear med mulighed for
sekventielt skifte er standard og så har Lexus
GS-serien baghjulstræk – det er et vigtigt element i
køredynamikken.
GS300’eren var klædt godt på i Lexus’ Prestigepakke,
der i al beskedenhed koster 280.000 kroner. Den
inkluderer så læderkabine i dejlig tykt læder,
trærat med læderindsatser, soltag, adaptive
cruisecontrol, som selv regulerer afstanden til de
forankørende biler, et enestående lysanlæg samt en
lang række andre detaljer.
Mening med galskaben
Oplevelsen i kabinen er naturligvis ”lutter luksus”
– men på en eller anden måde virker det ikke
overdrevent. Der er ”mening med galskaben”, det
handler om harmoni. Det virker ikke forkert, at
rattet glider væk, ved ind- og udstigning – men på
den anden side er det ikke i mange biler, at man
oplever den form for tilpasning til føreren
størrelse og behov.
En væsentlig faktor ved enhver bil er, at harmonien
sikrer, at man føler fuld kontrol over tingene. Det
er ikke i alle biler, det er tilfældet, selv ikke i
luksusklassen. Hvis en bil bliver for lydløs, for
komfortabel, for selvstændig bringes man som fører
ud i ingenmandsland og det er hverken behageligt
eller betryggende. Det sker IKKE i Lexus, selvom den
– uden i øvrigt at have benyttet måleudstyr til at
dokumentere det – formentlig er den mest lydløse og
mest komfortable bil i sin kategori.
Og selvom der er rigtig god plads på bagsædet er det
forståeligt nok, at der er plads til en model, der
er endnu større end GS-serien.
Instrumenteringen understreger den
udvendige linieføring - også hér opleves en
fantastisk lyseffekt. |