Ideen med en hybridbil er vel egentlig, at den skal
kunne optimere udnyttelsen af den energi, som
forbrændingsmotoren udvikler og være i stand til at
genbruge den energi, som afgives f.eks. når bilen
reducerer farten. Men der er kommet et ikke
ubetydeligt biprodukt ud af den miljørigtige
teknologi: Højere kørselskomfort. Det har Lexus fået
gevaldig meget ud af, da man skabte den luksuøse
mellemklassebil, Lexus CT200h.
Som sådan kan det godt være, at ”h’et” i 200h
egentlig står for ”hybrid”. Men ret beset kunne det
ligeså godt stå for ”høj komfort” (det ville endda
gå på både engelsk og tysk), for som luksusbil
betragtet er Lexus CT200h i en klasse for sig selv.
Stor erfaring
Bilen er skabt på grundlag af den 13 år lange
erfaring, Toyota koncernen har med serieproduktion
af hybridbiler, altså biler, hvor en elektromotor
assisterer en forbrændingsmotor. Toyota
implementerer hybridteknologien i hele
modelprogrammet, dermed også i luksus-brandet Lexus.
Naturligvis handler det om at være miljørigtig – og
det ér Lexus CT200h med en benzinøkonomi på 24,4
km/l. Men facit er i langt højere grad blevet en
komplet bil, der helt er i overensstemmelse med
Lexus-konceptet om at levere en luksuøs
køreoplevelse.
For det første benytter man benzinmotorer. Det er
ikke så mærkeligt, for det har man gjort i hele
hybrid-udviklingsforløbet. Grunden er ikke mindst,
at benzinmotorer på mange måder forurener mindre end
diesel-alternativet. Der slippes f.eks. ikke nær så
store mængder ”NOX” ud i atmosfæren og det er
vigtigt, selvom den daglige tale stort set kun
handler om CO2.
Mere velegnede
Men grunden er også, at benzinmotorer er mere
lydløse, de vibrerer mindre, de er smidigere, mere
civiliserede så at sige, og derfor lettere at få til
at samarbejde med elmotorer. Elmotorer er i deres
grundform stort set lydløse, de vibrerer stort set
ikke, de er ultra smidige og så har de det, som
benzinmotorerne mangler: Et stort drejningsmoment
ved lave motoromdrejninger.
Når man kombinerer de to egenskaber, får man ikke
bare mulighed for at genbruge den energi, som er
opsamlet gennem en generator og lagret i et batteri,
men også mulighed for at skabe en komplet motor,
hvor den opsamlede energi bruges i den fase, hvor
benzinmotorens svaghed er mest mærkbar, ved lave
omdrejningstal.
Starter på elektricitet
I yderste konsekvens starter Lexus hybriden på
el-motor alene og først når man virkelig vil have
power på, kobles benzinmotoren til og de to
maskiners fælles styrker skyder bilen op i fart.
Det sidste klares fortræffeligt. For selvom en Lexus
CT200h ikke er overvældende tung, skal der dog noget
til at flytte de små halvanden tons, og med
akkumuleret 136 hestekræfter under motorhjelmen
klarer den 100 km/t på 10,3 sekunder og kan i øvrigt
race derudaf med 180 km/t. Fint af en bil, der kører
24,4 km/l.
Sportsligt look
Lexus CT200h har et moderne, lidt tungt måske, men
endda sportsligt look. Man tænker
ikke hybridbil, når man betragter den. Kun
gear-vælgeren sender et signal om, at bilen kunne
tænkes at være lidt anderledes, men pladsforhold og
køreegenskaber er helt på niveau med biler udstyret
med konventionel teknik, den skal sammenlignes med.
Der er glimrende plads i bagagerummet, for lidt
plads på bagsædet (om afstanden til loftet er OK),
for dårligt udsyn bagud, god oversigt over
instrumenterne, alt det udstyr, man kan forvente af
en bil til de 525.000 kroner det prøvekørte ”L4
udstyrs-eksemplar” kryber op på. CT200h kan i øvrigt
også fås for blot 380.000 kroner. Den eneste forskel
er udstyret.
Svæver på en sky
Men det væsentlige i hverdagen er, at den kører som
en drøm. Den står eminent fast i kurverne – trods en
relativt komfortabel affjedring. Den styrer fint og
kører, som svæver man på en sky og den er så lydløs,
så man skulle tro at det var en ren el-bil, der var
tale om. Man hører næste ikke, når benzinmotoren
springer i gang. Kombinationen af el-motor,
benzinmotor og trinløst CVT-gear giver en utrolig
glidende kørsel. Derved er Lexus CT200h ganske
enkelt en rigtig Luxus-Lexus. Når man så samtidig
ved, at den er skånsom ved miljøet, kan det vel ikke
gøres meget bedre.
|