Det burde måske være overflødigt at fastslå, at en
Land Rover Defender er noget helt ud over det
sædvanlig. Men det er den. Dens lige findes
simpelthen ikke og den vil sikkert heller ikke blive
kopieret, for med 60 års erfaring bag sig kan en
kopi aller højest blive en dårlig kopi.
Land Rover udvikler Defenderen til stadighed. Sidste
generation blev lanceret i Danmark i foråret og det
er næsten umuligt at forestille sig, at en Defender
kan blive bedre. I hvert fald til det, den er skabt
til.
Luksus er ekstraudstyr
El-drevne sideruder er ualmindelig luksus i en
Defender. Det samme er varme i sæderne. Men bare
rolig. Det er ekstraudstyr. Man er ikke tvunget til
at forlade sine principper. Det samme gælder
fjernbetjent centrallås og ikke mindst den Hardtop,
som indgår i det officielle navn for lige præcis den
modelvariant, vi har sat under lup.
Hardtop’en er nu en herlig ting i en Land Rover
Defender. Agterpartiet bliver godt nok ikke omdannet
til en luksuskabine, men det snerter - lidt. Ikke
mindst fordi siderne er lodrette, der er ruder i
tagets sider og lysindfaldet derfor ligeså
usædvanligt som resten af bilen. Store firkantede
kasser omkring hjulkasserne gør det meget nemt at
pakke bagvognen. Det samme gør dørtrinnet – men
bagdøren er ikke stor. Sådan er en Defender.
Trang over skuldrene
En ”90-tommer” er den korte version. Ikke at det har
indflydelse på andet en kørestabiliteten (tror vi)
og rummeligheden. Rummeligheden bagtil, altså. For i
førerkabinen er det eneste sted, der er meget plads,
mellem sæderne. Kabinen vil kunne få selv den mest
undseelige mandsling til at føle, at han har bredes
skuldre. For man sidder så tæt ved dørene, at man
næsten automatisk læner sig lidt dovent op af dem.
Og det til trods for at de også er næsten lodrette.
Det med den kantede facon er typisk Land Rover
Defender. Og den form er måske nok ved at være lidt
passé. Aerodynamikken er dårlig, reflekserne i
sideruderne spejler sig i hverandre og forstyrrer
især ved kørsel i mørke. Men der er formentlig en
form for rå styrke forbundet med det design og da
off-road kørsel altid (på nær måske Rallye Dakar)
foregår ved lav fart er aerodynamisk effektivitet
ikke i sig selv særlig vigtigt.
Skabt til off-road
På plan tør asfalt kører en Defender ikke særlig
godt. Den kan heller ikke køre særlig hurtigt. Dels
på grund af aerodynamikken, dels på grund af
gearingen og dels fordi man skal passe på med at
være for hurtig gennem kurverne. Men også fordi
motorkraften i sig selv er ret beskeden.
|