Land Rover fejrer jubilæum med manér. Det er i år 60
år siden, at den første Land Rover Defender så
dagens lys. Den hed ikke Defender dengang, men
modellen kan føres direkte og i lige linje videre
til den moderne Land Rover Defender.
Derfor er det naturligt, at bygge en jubilæums model
og det skal selvfølgelig være på basis af Defenderen.
De fleste ville vælge, at tilbyde kunderne en bil
med ekstra udstyr til samme pris som den ”normale”
version. Men ikke Land Rover. Hér går man den anden
vej og tilbyder en jubilæums model, der er 160.000
kroner dyrere end den almindelige version. Til
gengæld kan man i Danmark kun sælge 18 eksemplarer
af den (der produceres kun 1800 eksemplarer i alt) –
sådan et køretøj må nødvendigvis udvikle sig til et
samleobjekt til naturfolk. Vel at mærke de mere
velbeslåede af slagsen.
Godt betalt
En Land Rover Defender SVX, som jubilæumsmodellen er
døbt, koster nemlig i den prøvekørte version med
Soft Top 431.330 kroner på gule nummerplader. Det er
den lille version, den korte 90” model, der hér er
tale om og selvom prisen er inklusive moms, er bilen
godt betalt, for nu at sige det mildt.
Men man får da også noget for pengene. Listen over
ekstra udstyr inkluderer bl.a.:
-
Specielle fælge.
-
Nummereret jubilæumsplaket.
-
Soft Top presenning og specialdesignet alulook
styrtbøjle.
-
Special lakering af fordørene med 60 års
jubilæumslogo.
-
Speciel frontgrill
-
Speciel bundbeskytter og dørtrin
-
Recaro forsæder
-
Alu gearknop
-
Navigation
-
iPod interface
…plus forskellig design gimicks. Det er svært at se,
at det skulle være hele 160.000 kroner værd, om end
staten scorer en del af beløbet. Men det er slet
ikke utænkeligt, at investeringen viser sig
attraktiv, den dag man vil sælge bilen – for da vil
der næppe være andre til salg af slagsen på det
danske marked.
Styrtbøjlen omkring
frontruden er karakteristisk.
Alufælgene er
specialudstyr i SVX
Dørtrinnet er helt sit
eget men bruges nok mest, når man skal op og
demontere Soft Top'en.
En ægte Defender
Og hvordan fungerer den så?
Jo, den kører præcis som en Defender (læs
vores tidligere test hér>>>). De store hjul har
en affjedrende virkning, som gør, at den opleves
blødere og mere komfortabel på plan landevej. I
terræn’et har den superb greb og den vækker
opmærksomhed – så meget har Land Rover fået
den gejlet op.
Til gengæld scorer Soft Top’en ikke særlig højt hos
os – kun når den er taget af, og det er ikke noget,
man |