Kia har haft kolossal succes med den kompakte
mellemklassebil, Kia cee’d. Med modellen pro_cee’d
rykker man en klasse op, dér hvor konkurrencen
finder sted på andre præmisser end man er vant til.
Det er et spændende projekt, Kia kaster sig ud i.
For med en startpriser på 240.000 kroner for den
billigste pro_cee’d – til sammenligning koster den
billigste ”ordinære” cee’d 177.000 – er det et andet
klientel, der satses på.
4000 til forskel
Sammenligningen er godt nok ikke helt reel. For den
prøvekørte pro_cee’d er 2,0 Sport X modellen med 140
hestes dieselmotor. Havde det været Sport versionen
uden ”X”, ville prisen have været 285.000 kroner.
Den tilsvarende cee’d koster godt 281.000 kroner så
prisforskellen er ikke markant. Det mest markante
er, at der slet ikke findes en billig-version af
pro_cee’d. Til gengæld: X-versionen koster 315.000
kroner og hér får man så læderkabine, fartpilot,
regnsensor og andet luksusudstyr med i prisen.
Alligevel er der forskel. Pro_cee’d koster i
2-liters udgaven små 4000 kroner mere. For merprisen
får man to færre døre, motoren er den samme og
udstyrsniveau’et i princippet ens.
Hvad gør så forskellen?
Helt sin egen
Pro_cee’d er helt sin egen! Den har sit eget design,
sit eget udtryk og forskellen kan læses i trafikken:
Pro_cee’d bliver der kikket efter, det gør der ikke,
når man kører forbi i en cee’d.
Det er da også et usædvanlig vellykket design.
Naturligvis er det upraktisk med kun en enkelt
sidedør i hver side. Både når man skal ind på
bagsædet eller hvis der er knebent med plads omkring
bilen, så dørene ikke kan åbne fuldt. Udsynet over
venstre skulder er heller ikke det bedste – i det
hele taget er det, der foregår bag bilen ned
prioriteret af designerne. Men pro_cee’d er godt nok
smart at se på.
Lige i øjet
Designet er en vigtig del af købs argumentet for en
bil. Ikke kun det funktionelle, men bestemt også det
visionelle. Erkender man det (og hvorfor ikke –
mange betaler rask væk en merpris for en anden farve
eller spenderer tusindvis af kroner på styling)
sidder pro_cee’d lige i øjet.
Selvom karrosseriet i praksis er ændret fra
A-stolpen og bagud er funktionaliteten bevaret. Der
er fortsat et pænt stor bagagerum (340 liter), plads
til nød-reservehjul (tak for det) og dermed egner en
pro_cee’d sig glimrende til f.eks. den unge familie
med 1-2 mindre børn – familien, der gerne vil have
en smart bil og føre sig lidt frem i – al mulig
respekt for det.
|