Nej, Kia har ikke introduceret en øko-cee’d, heller
ikke en eco-cee’d (men den er nu godt nok på vej).
Alligevel er begrebet øko-cee’d det bedst dækkende
for et par de nye cee’d varianter, der er blevet
introduceret indenfor det sidste halve års tid.
Den ene er en særlig variant af cee’d med en
90-hestes dieselmotor i stedet for en 115 hestes.
Den anden er cee’d med det nye ISG system, som
ganske enkelt følger med alle nye cee’ds. Formålet
er ikke kun at spare på brændstoffet, men også at
sænke indhukket i bankkontoen, så der er reelt tale
om to økobiler…
Det pudsige ved diesel varianten er nemlig, at man i
praksis næppe sparer meget på brændstofkontoen.
Presser man lidt mere på speederen, fordi man vil
kompensere for de færre kræfter, bliver forbruget
formentlig nogenlunde det samme. Ejerafgiften er
også den samme, men i anskaffelse er bilen 10.000
kroner billigere.
Brændstoføkonomisk
En brændstoføkonomi på 22,2 km/l er ikke at kimse
af. Heller ikke en motor, der er noget mindre rå end
115-hestes varianten. Så et eller andet sted går
regnskabet op. Men man skal være indstillet på, at
bruge et par sekunder længere tid på at nå de 100
km/t, og man kan ikke brage derud af med 188 km/t –
men må nøjes med 172. På den anden side vil
udnyttelse af bilernes fartpotentiale omgående give
et sug i brændstoftanken og så betaler man prisen,
næste gang der skal tankes op.
Vi har tidligere prøvet Kia cee’d med 115-hestes
maskinen (læs
hér>>>), konklusionerne kan i det store hele
overføres på 90-hestes udgaven, så det skal virkelig
være øko-tanken, der afgør valget.
ISG alternativet
Men der er et alternativ i form af de nye
benzinmotor-varianter med ISG (ISG=Idle stop and
go). Og med al respekt for diesel-alternativet har
udviklingen indenfor benzinmotorer været forrygende
i de sidste år. Det er især indenfor begrebet
motorstyring, at moderne IT-teknologi har medvirket
kraftigt til forbedring indenfor såvel støj-forhold
som præstations-formåen.
Kia er med på denne vogn og de seneste ISG varianter
vil ofte være et langt bedre valg end
dieselvarianterne.
Benzinmotorernes fordele
Forklaringen er enkel: Benzinmotorerne er mere
støjsvage. De er mere smidige. De er faktisk langt
mere civiliserede. Og de er næsten ligeså
økonomiske:
En 109-hestes cee’d har ligeså gode fartpræstationer
som en 115 hestes diesel. Den kører godt nok 4
kilometer kortere på literen og benzin er fortsat
lidt dyrere end diesel. Men den er over 1000 kroner
billigere i ejerafgift og 30.000 kroner billigere at
anskaffe. |