- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia cee’d 1,6 CRDi 115 SW Sport

Eminent og prisattraktiv langtursbil


Tekst: Søren Clauding – februar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er målet, at erhverve en veludstyret og rummelig langtursbil, er topmodellen i Kia cee’d SW programmet sagen. Selvom 280.000 kroner er mange penge for en cee’d, er de givet godt ud, fordi der ikke er sparet på tingene.

 

For det første er der god plads. SW betyder Sport Wagon og dermed indikeret, at der ikke i så høj en grad er tale om en traditionel stationcar. Alligevel er en bagagerumsvolumen på 540 liter, som kan forøges til ikke mindre end 1,6 kubikmeter, mere end i overensstemmelse med de forventninger, man kan have til en bil, der trods alt kun er 4,49 meter lang.

 

God plads overalt

Bagperronen er regulær og let tilgængelig. Når bagklappen skal lukkes er der både et bredt håndgreb og en sporvognsstrop – og den store bagagekapacitet er ikke opnået ved at stjæle benplads fra passagerne i kabinen. Tværtimod er der rigtig god plads, også på bagsædet. Det er med til at gøre cee’d SW til en rigtig god langtursbil.


 

 


Det samme er naturligvis køreegenskaberne og den kvikke 1,6 liters dieselmotor, som præsterer 115 hestekræfter. Den har vi tidligere prøvet i søstermodellen, Hyundai i30, og det bliver den ikke ringere af. F.eks. er brændstoføkonomien på den seneste generation forbedret, så man nu kan køre 21,7 km i Sports-varianten (22,2 kilometer i de øvrige versioner, der har 16” fælge i stedet for 17” og smallere dæk) på en liter dieselolie. Den væsentligste forklaring er formentlig stop- og startsystemet (læs mere hér>>>), som virker perfekt, også i dieseludgaven – og også i vintervejret!


 

 


 

Komfortable sportsegenskaber

Sport’en har 225 mm brede lavprofildæk samt sportsundervogn og det giver godt vejhold i kurverne, om end det er gået lidt ud over brændstoføkonomien. Sjovt nok fornemmes kørekomforten ikke at være meget forskellig fra en almindelig cee’d.

 

Også fartpræstationerne er blevet bedre. Det skyldes formentlig, at momentet er styret ned i de lavere motoromdrejninger, så man nu kan accelerere til 100 km/t på blot 11,5 sekunder.

 

Det nye facelift (læs mere hér>>>) har haft en positiv effekt også på oplevelsen af Kia cee’d SW. Den lever nu mere op til sit ”Sports” Wagon navn.

 

Udstyret er toppen

Men det er nu udstyrslisten, der i netop denne variant er mest overbevisende, her er et meget lille udpluk:

 

Follow-me-home light. El-indklappelige sidespejle med indbygget afviserblinklys. Tagbøjler. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Tonede ruder. Bluetooth. Ratbetjening af audioanlæg. USB/AUX/ipod. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot og hastighedsbegrænser. El-ruder for og bag. Sportsrat. Splitbagsæde. Dæktrykkontrol. ESP og hillstart assist.

 

Hvis man synes, at prisen er for høj, kan man geare ned til lavere udstyr og alligevel opnå alle de basale egenskaber. Den billigste SW version (1,4 liters benzinmotor og det basale Motion udstyr) koster 195.000 kroner.

 


Modelnavn:

Kia cee’d 1,6 CRDi 115 SW Sport

Listepris:

Kr. 279.999 (plus kr. 6000 for anden farve end hvid)

Motor:

4 cyl. 1,6-l dieselmotor. 115 hk. 225 Nm v. 1900-2750 omdr./min.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2 udledning:

11,5 sek/ 188 km/t/ 21,7 km/l/ 122 g/km.

Længde

4,49 m

Bagagerum:

540 liter

Diverse:

ABS med EBD. ESP. Hillstart assist 6 airbags. Dæktrykkontrol. Fjernbetjent centrallås. Klimaanlæg med køling af handskerum. El-sideruder for og bag. Multijusterbart sportsrat. Ratbetjent audio. Multijusterbart førersæde. Isofix. USB/AUX/ipod tilslutning til audio. Fartpilot og hastighedsbegrænser.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt