| 
							
							En ”facelift” plejer at betyde kosmetiske indgreb og 
							ikke andet. Men på den nye årgang Kia cee’d er man 
							også gået under huden. 
							  
							
							Vi har prøvet den mindste version, målt på motor og 
							udstyr. Og visuelt er Kia kommet et stort skridt 
							fremad med cee’d’en. Den har fået ny front, som er 
							virkelig klædelig og yder bilen langt mere 
							retfærdighed end den hidtidige. Det er langt mere 
							modent, langt mere tidsrigtigt. 
							  
							
							
							Lyddæmpet 
							
							Under huden på Kia cee’d har man bl.a. arbejdet med 
							lyddæmpningen og den i forvejen vibrationssvage 1,4 
							liters benzinmotor er blevet endnu mere tyst efter 
							at man målrettet har søgt at dæmpe støjniveauet. Nu 
							er det mere end rigtig godt. 
							  
							
							Indvendig har den nye årgang cee’d også fået en 
							overhaling. Interiørdesignet synes inspireret af 
							Honda, især rattet, men det skal nu ikke komme Kia 
							til last, for netop rat og de bagvedliggende 
							instrumenter er et af de yderst designmæssige 
							vellykkede elementer ved bl.a. Honda Civic. 
 
							 
 
							
							
							Stærk pris 
							
							Derimod er Kia cee’d prismæssigt stærkt stillet, 
							prisen på den prøvekørte cee’d 1,4 Motion er 180.000 
							kroner. Bilens rummelighed og ikke mindst 1,4 liter 
							motorens smidighed og trækvillige 90 hestekræfter 
							gør den til et usædvanlig godt køb. 
 
							 
 
							
							Bagsædepladsen er unik, de udvendige mål taget i 
							betragtning, og det skyldes ikke, at den er blevet 2 
							cm længere end den hidtidige model. 
 
							 
 
							
							Affjedringen er, sådan som det opleves, ikke væsens 
							forskellig fra den hidtidige, men kørselsmæssigt er 
							man nu assisteret af Hillstart Assist, som holder 
							bilen på bremsen, mens man sætter i gang på vej op 
							ad en bakke. 
							  
							
							
							Flot udstyr 
							
							Radioen kan betjenes fra rattet, aircondition er 
							standard og Idle Stop & Go, ikke mindst, som er med 
							til at sikre en ualmindelig fornuftig benzinøkonomi 
							på 18,2 km/l. Et tal, der naturligt nok ikke holder 
							helt i praksis, ikke for os i hvert fald, bl.a. 
							fordi ISG ikke er i funktion ved de lave 
							vintertemperaturer. |