En ”facelift” plejer at betyde kosmetiske indgreb og
ikke andet. Men på den nye årgang Kia cee’d er man
også gået under huden.
Vi har prøvet den mindste version, målt på motor og
udstyr. Og visuelt er Kia kommet et stort skridt
fremad med cee’d’en. Den har fået ny front, som er
virkelig klædelig og yder bilen langt mere
retfærdighed end den hidtidige. Det er langt mere
modent, langt mere tidsrigtigt.
Lyddæmpet
Under huden på Kia cee’d har man bl.a. arbejdet med
lyddæmpningen og den i forvejen vibrationssvage 1,4
liters benzinmotor er blevet endnu mere tyst efter
at man målrettet har søgt at dæmpe støjniveauet. Nu
er det mere end rigtig godt.
Indvendig har den nye årgang cee’d også fået en
overhaling. Interiørdesignet synes inspireret af
Honda, især rattet, men det skal nu ikke komme Kia
til last, for netop rat og de bagvedliggende
instrumenter er et af de yderst designmæssige
vellykkede elementer ved bl.a. Honda Civic.
Stærk pris
Derimod er Kia cee’d prismæssigt stærkt stillet,
prisen på den prøvekørte cee’d 1,4 Motion er 180.000
kroner. Bilens rummelighed og ikke mindst 1,4 liter
motorens smidighed og trækvillige 90 hestekræfter
gør den til et usædvanlig godt køb.
Bagsædepladsen er unik, de udvendige mål taget i
betragtning, og det skyldes ikke, at den er blevet 2
cm længere end den hidtidige model.
Affjedringen er, sådan som det opleves, ikke væsens
forskellig fra den hidtidige, men kørselsmæssigt er
man nu assisteret af Hillstart Assist, som holder
bilen på bremsen, mens man sætter i gang på vej op
ad en bakke.
Flot udstyr
Radioen kan betjenes fra rattet, aircondition er
standard og Idle Stop & Go, ikke mindst, som er med
til at sikre en ualmindelig fornuftig benzinøkonomi
på 18,2 km/l. Et tal, der naturligt nok ikke holder
helt i praksis, ikke for os i hvert fald, bl.a.
fordi ISG ikke er i funktion ved de lave
vintertemperaturer. |