Køreglæde er ofte et vanskeligt definerbart begreb.
Men i tilfældet Kia Sportage 2,0 CRDI versus 1,7
CRDI er det motoren der gør det. Om det så er 40.000
kroner værd er en anden sag.
Vi har ved et par lejligheder tidligere stiftet
bekendtskab med Kia Sportage 1,7 CRDI (læs
vores test af Kia Sportage 1,7 CRDI hér >>> og
langturstest af Kia Sportage 1,7 CRDI hér >>>)
og kunne udmærket leve med de 115 hestekræfter den
momentstærke dieselmotor leverede.
Men da lejlighed bød sig, og en ny og kraftigere 136
hestes sag var på gaden, kunne vi ikke dy os: Ville
de blot 21 hestekræfter og lidt større moment gøre
en radikal forskel. Svaret er entydigt: Ja. Med de
136 hestekræfter er bilen mere harmonisk og frem for
alt mere i harmoni med det futuristiske design.
Mere viril
Bag rattet handler det først og fremmest om
forskellen i oplevelsen af de to biler. Med de flere
kræfter er bilen mere viril, man oplever et bedre
tag i underlaget og større accelerationsvillighed.
Det sidste kan måles på standardtallet: 0-100 km/t
på 10,8 sekunder i stedet for 12,3 gør en forskel,
og det store moment, hvor maksimum indtræder
allerede ved 1800 omdr./min og bevares helt frem til
2500 omdr./min. mærkes absolut også, især i
mellemhastigheds områderne, ved kørsel på kurverige
veje og under overhalinger.
På tankstationen er der ikke den store forskel at
spore. Formelt kører man 1 km/l kortere med den
kraftigere motor, men i praksis er forskellen ens,
fordi man kompenserer for den manglende effekt i den
mindre maskine ved simpelthen at gå lidt mere til
speederen.
Bedre med læs og påhæng
Men der er også en anden forskel, og den kræver
fuldt læs og/eller anhænger for at fornemme. Det er
den reelle kraft. Det er ikke fair at sammenligne to
biler, der er beregnet til at slæbe mere end et par
forsædepassagerer uden bagage, alene på deres
basisformåen i den situation. Det er helt klart, at
læsses bilen, sættes der en anhænger på krogen, er
forskellen betydelig.
Det kan læses direkte ud af specifikationerne:
Sportage 1,7 CRDI må trække 1200 kg mens 2,0 CRDI må
skyde derudad med 2000 kg efter sig. Det er virkelig
en forskel.
Det koster 40.000 kroner mere at få de flere
kræfter. Reelt nok, hvis man husker at to tredjedele
går til den danske stat. Har man brug for en bil,
der kan slæbe, er der ingen vej uden om 2-liters
versionen. Har man brug for en bil i endnu bedre
harmoni kan det opnås med 2-liters motoren i
maskinrummet.
|