| 
							
							Kia har strammet Sportage en del op. Affjedringen er 
							blevet strammere og mere europæisk, designet er 
							strammet op – men noget af det eneste, der IKKE er 
							strammet op er prisen. 
							  
							
							Det er måske ret så fornuftigt, for på et marked, 
							hvor efterspørgslen i Kias tilfælde retter sig imod 
							den lille Picanto og bilkøberne på det nærmeste har 
							fået skræk for alt, hvad der er længere end 4 meter 
							og kører kortere end 20 kilometer på en liter 
							brændstof, skal man ikke forhøje prisen. 
							  
							
							
							Økonomisk i praksis 
							
							Helt så grelt er det ikke, men det er som om 
							bilkøberne er blevet mere skræmte end der med rette 
							er grund til at være. Eksempelvis kører en Kia 
							Sportage som den prøvekørte med 2-liters, 142 hestes 
							benzinmotor officielt 12,5 km/l. Det gør den oven i 
							købet også i praksis, uden at man behøver at være 
							særlig hensynsfuld med speederfoden – det gælder 
							bestemt ikke økobilerne, som i den grad skal nurses 
							for blot at nærme sig de officielle forbrugstal. 
							  
							
							Som sådan er det største økonomiske minus ved en 
							Sportage, at ejerafgiften er noget højere end for 
							den lille bil – 3000 kroner om året i sammenligning 
							med Picanto – men blot 500 kroner mere end for en 
							Kia cee’d med stort set ligeså mange hestekræfter. 
							  
							
							
							Pladsøkonomisk 
							
							Den store forskel er slet ikke økonomien, men ganske 
							enkelt hvad man får for pengene. Har man brug for 
							masser af plads er økonomien ganske stærk. 300.000 
							kroner for den prøvekørte model i basisudrustning, 
							som ikke er så basalt endda. 
							  
							
							Der er væsentlig mere komfortudstyr end i småbilerne 
							og en Sportage kan med rette kaldes en rummelig 
							stationcar, for den huser op til 1,6 kubikmeter 
							bagage, hvis de justerbare bagsæderyglæn lægges ned. 
							Selv med al passagerpladsen i brug er 
							bagagekapaciteten fornuftig, ikke mindst taget i 
							betragtning, at der er ekstra rum i en bakke under 
							bagagerumsbunden – samtidig med at der er blevet 
							plads til et reservehjul. Det er virkelig 
							forbavsende så meget plads, der er i en Sportage. 
							Længden er blot 4,35 meter – det er bare 11 cm 
							længere end Kia cee’d. I øvrigt kan bagruden åbnes 
							separat, så man kan betjene bagagerummet hvor 
							pladsen bag bilen er for lille til at bagklappen kan 
							lukkes op. 
 
							   
							 
 
							
							
							Luksus på bagsædet 
							
							Hvor det bestemt ikke en fryd at sidde på bagsædet i 
							en Picanto eller andre småbiler, er det ren luksus 
							at være bagsædepassager i Sportage. Glimrende 
							benplads, god plads over skuldrene, god plads til 
							loftet.   
 
							 |