Kia har succes med den
kompakte Sportage. Det er en ”SUV” og en af de meget
vellykkede af slagsen. Men kan den bruges til
langtur? Vi har prøvet…
Først et par ord om
køretøjet: Det er en kompakt ”SUV”, dvs. den måler
blot 4,35 m i længden. Til gengæld er den 1,8 meter
bred og 1,73 m høj. Det giver storartet rummelighed
i kabinen, fin plads til både forsæde og bagsæde
passagerer – sidstnævnte, fordi det var en rigtig
SUV vi har prøvet, dvs. på hvide nummerplader, og
ikke en model, der er ombygget til varebil for at
spare afgift.
Det gør da heller ikke
Sportage udpræget billig. Med en enkelt undtagelse,
for køber man den med 2-liters benzinmotor og træk
på forhjulene er prisen blot 270.000 kroner –
inklusive ESP og al moderne udstyr. Den prøvekørte
udgave var med den helt nye 140 hestes dieselmotor
samt firehjulstræk – og så sniger prisen sig op på
400.000 kroner.
Dieselmotoren er en
selvstændig oplevelse. Især set i lyset af den
maskine, Kia først lancerede Sportage med. Den gamle
ydede godt 110 hestekræfter, trak udmærket, men det
var ikke så meget spræl i den. Den nye er til
gengæld sprængfyldt af energi. Den trækker meget
fint, den er stort set vibrationsfri og så er den om
noget lydløs. Det sidste oplevedes som et rigtig
stort plus på langturen ved høj fart op og ned ad de
tyske autobahns.
Den nye 140-hestes
diesel er en gevinst for Sportage.
Den nye diesel er også
rimelig brændstoføkonomisk. Ved høj fart går den
mellem 9 og 10 km/l og ved moderat fart kører man
let 12-13 km på en liter dieselolie.
Skal man på langtur er
det vigtigt med et rummeligt bagagerum og
heldækkende bagagerumsdækken. Ellers kan ”mistet
bagage” undervejs let gøre turen til et mareridt.
Bruger man alle fire/fem siddepladser (og det er
nødvendigt, hvis bagagerummet skal være dækket til)
lider Sportage lidt under de kompakte ydremål.
Bagagerums kapaciteten er 334 liter, det er lige i
underkanten til en langtur men det værste er, at to
kufferter af moderat størrelse ikke kan ligge oven
på hinanden – så reelt kan man bare have en kuffert
med plus en masse småtasker – og det er lige i
underkanten.
Er bagagerummet for
lille er det en god idé at skjule bagagen med et
sort tæppe. Sammen med sort tonede ruder reducerer
det indkik'et til næsten ingenting.
Forudsat at
bagagerummet skal være dækket til. For der er en
løsning. Udvider man bagagekapaciteten ved at
afmontere bagagerumsdækkenet og placere det i en
dertil indrettet holder i bunden af rummet, og
lægges et af bagsæderne ned, har man oceaner af
plads. Løsningen er, at dække al bagagen til med et
sort tæppe. Alle ruder bag de forreste sideruder er
nemlig kraftig sort tonede – og er indholdet i bilen
sort, kan man ikke udefra se noget som helst inde i
bilen. Lokkemaden er usynlig – og så kan det være,
at man slipper fra genvordigheder. Vi gjorde i hvert
fald (og heldigvis)!
|