Ifølge Kia selv har
fabrikkens chefdesigner, Peter Schreyer, erklæret,
at ”Jeg ønskede først og fremmest at skabe en bil,
som ville blive begæret.” Heldigvis var denne
erklæring forbigået undertegnedes opmærksomhed forud
for det første møde med den nye Kia Sportage, for
sjældent hænger emotionelle udbrud og ”statements”
sammen med virkelighedens verden og man kan nemt
blive skuffet.
MEN: reaktionen var
næsten umulig at tilbageholde: Den bil ”vil noget”,
den bil lægges der mærke til. Den bil sidder lige i
øjet!
Helt anderledes
bil
Peter Schreyer har
revolutioneret Kia designet. Det var også meningen
med at ansætte den formentlig ret kostbare tidligere
Audi designer. Virkeligheden er også, at hvor han i
sin fortid hos Audi skabte pæne designs, er det
først hos Kia (ser det ud til) at han har fået lov
til at udfolde sig, for hér er hans kreationer
selvstændige kunstværker. Skabt uden nævneværdigt
kik i fortiden. Den nye Sportage er et unikt
eksempel herpå.
Sammenlign selv med vores test af den hidtidige
model>>>.
Selv ikke
søsterbilen, Hyundai ix35, genkendes i Kia’s version
(læs
testen hér>>>). Kia’en er bare SÅ forskellig fra
alt det andet. Om det så skaber begær er en anden
ting. For smag og behag er nu engang forskellig og
det er måske ikke alle, der synes at det er det
fedeste her i verden at have forbipasserende øjne
hængene på bageste kofanger. For det er præcis det,
der sker, når man begiver sig rundt i trafikken i
den nye Sportage.
Kulør på vinteren
Det hjalp også lidt
på det, at den prøvekørte bil var kobber-orange. Det
sætter kulør på den lange vinter, men selv i mere
ydmyge farver vækker den opsigt. Sådan er det og
sådan vil det sikkert være lang tid endnu – måske
indtil Peter Schreyer lader sine fornemmelser for
design komme en ny Kia til gode.
Sportage er så
speciel, at Kia har opfundet udtrykket ”CUV” - Cross
over Utility Vehicle.
Det er måske ikke
Kia eller Schreyer, der har opfundet det, for et par
andre bilfabrikker har også fundet på at bygge
ekstra ordinært spændende biler, men nyt er
begrebet, der udtrykker, at en bil kan mere end en
klassisk personbil, både hvad angår kørefærdigheder,
funktion, praktisk anvendelse og altså også hvad
angår det designmæssige udtryk.
Smart indvendig
At begære en bil er
måske også et stærkt udtryk. For kryber man indenfor
i Kia’en er den fortsat en spændende oplevelse, men
lidt mere traditionel, om end Schreyer også hér har
gjort sit bedste for at justere på normerne. Orange
stikninger på de sorte sportssæder, orange paneler
og klassiske funktioner. Men smart er den og elegant
- også indenfor. Man sidder højt, men udsynet bagud
kunne være bedre. Det skyldes, at de bageste såkaldt
C-stolper er ret brede. Fordelen (udover bidraget
til et krængningsstabilt karrosseri) er, at indsyn
til bagagerummet udefra er helt umuliggjort, selvom
bagagerumsdækkenet ikke er 100 procent heldækkende.
Kia Sportage kan
køre steder, hvor en traditionel stationcar må give
op. Frihøjden på 17,2 cm er 2-3 cm mere end f.eks.
Kia’s egen cee’d, men visse steder under bilen er
frihøjden større og det giver større frihed.
Påløbsvinklen fortil er 17,7 grader, hjulene er
forholdsvis store. Men kræfterne leveres kun
undtagelsesvis gennem alle fire hjul, og kun hvis
man vælger muligheden, når bilen købes, og det kan
ikke leveres til den prøvekørte udgave med 1,7
liters 115 hestes dieselmotor. Den måtte nøjes med
forhjulstræk, men det gik nu også ganske udmærket.
Bedst på
landevejen
Den sportslige Kia
Sportage krydsning er nemlig mest beregnet til
kørsel på landevejen. Og her er den kendetegnet ved
komfortabel affjedring, rimelig god
retningsstabilitet, gode kurveegenskaber og
begrænset sidevindsfølsomhed. Det skyldes antagelig,
at motoren er placeret overraskende lavt i
motorrummet, hvorved tyngdepunktet naturligt er
sænket. Nogen sportsvogn er den ikke, så begrebet
”sport” får en anden betydning, snarere i retning af
aktivt fritidsliv. På ujævn asfalt er den langt
bedre end de fleste konkurrenter. De 115 dieselheste
trækker rigtig godt, om end de ikke er helt støjfri,
og en brændstoføkonomi på over 19 km/l er ”politisk
korrekt” og ualmindelig pænt for den forholdsvis
store bil.
Listeprisen på den
prøvekørte Exclusive udgave er 360.000 kroner og
retfærdigvis får man meget udstyr for pengene. Men
det førnævnte orange interiør koster 10.000 kroner
oveni, farven udvendigt koster 7000 og forskelligt
andet på bilen var udover Exclusive
standardudstyret.
Pladsforholdene er
givet af de ydre dimensioner – Sportage er under 4,5
meter lang – og forbavsende gode. Det gælder såvel
bagagerum som benpladsen på bagsædet.
Model: |
Kia Sportage 1,7 CRDI
Exclusive |
Listepris: |
Kr. 359.990 |
Motor og transmission: |
4 cyl.
Common-rail turbodiesel
1,7 l. 115 hk. 260 Nm/1250-2750 omdr./min. |
Præstationer
acceleration/ topfart/
Brændstoføk/ CO2
udledning: |
12,3 sek./ 173 km/t/
19,2 km/l /135 g/km |
Længde: |
4,44 m |
Bagagerum: |
465-1353 liter |
Diverse: |
ABS. EBD. ESP. 6
airbags. LED kørelys. 17” alufælge. Hillholder.
Multijusterbart læderrat. 2-Zine klimaanlæg
med køl i handskerum. Fjernbetjent
centrallås. El-justerbare sidespejle m.
varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot.
Bagagerumsdækken. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.
USB-AUX. |
Link til importøren
|