KIA Rio i Motorradioen
KIA Rio har vi prøvekørt ved et par tidligere
lejligheder. En smart og frækt designet bil, der
lægger op til at blive kørt dynamisk og optimistisk.
Den findes med hhv. en 85-hestes 1,2 liters
4-cylindret benzinmotor og i en stærkere
benzinversion med 109 hk
(læs testen af KIA Rio 1,2 hér >>>,
læs om KIA Rio 1,4 hér >>>). Og så kan man også
købe den med en lille 3-cylindret dieselmotor i
maskinrummet.
Den har vi sat under lup, for det lyder jo om ikke
andet brændstoføkonomisk attraktivt, at man kan køre
27,8 kilometer på en liter dieselolie, ja endda 31,3
km/l i den særlige EcoPlus version. De to
benzinmotorer klarer ikke meget over 21 (motorerne
er blevet optimeret siden vi prøvede dem og Rio’ens
benzinforbrugstal er blevet bedre) og benzin er
dyrere end diesel. Kører man med dieselmotor skal
man imidlertid bøde 2000 kroner om året i ejerafgift
– det er 1420 kroner mere end benzin-varianterne.
Desuden skal man af med 160.000 kroner for Active
varianten med diesel, mens den tilsvarende 85-hestes
benziner koster 20.000 mindre. Der skal køres en del
kilometer før det regnestykke falder ud til
dieselbilens fordel. EcoPlus-versionen findes i en
udgave til 140.000 kroner, men da må man give afkald
på Active-udstyret.
Fremragende diesel
Når det så er sagt er dieselmotoren en fremragende
oplevelse. Faktisk er den bedre end nogen anden
3-cylindret diesel vi har prøvet, når man ser på
vibrationer og støj. Til gengæld er de 75
hestekræfter trods et drejningsmoment på 170
Newtonmeter over et temmelig bredt omdrejningsområde
i underkanten.
Klik på billederne og
se dem større
Accelerationstallet taler sit eget sprog: 16,1
sekunder til 100 km/t og vi forestiller os, at det
tager en halv menneskealder at nå de 160 km/t, bilen
kan køre på toppen. Ved lave hastigheder mangler man
dog ingen kræfter og det er bestemt en formildende
omstændighed.
Brændstoføkonomien
Imidlertid var det for os svært at komme i nærheden
af de officielle forbrugstal – hvilket på ingen måde
var tilfældet med benzinmotorerne. Det er
tankevækkende, for derved er der økonomiske
købsargument ved at smuldre.
Funktionelt er dieselbilen identisk med de to
benzinvarianter. Active udstyret er omfattende og
inkluderer aircondition, sædevarme, multijusterbart
rat, el-sideruder for og bag, el-sidespejle med
varme og den banebrydende 7-års garantiordning – men
det gør det også for benzinvarianterne. Det bærer
helt klart ikke i retning af dieselbilen.
Hårde dæk
KIA har desuden, for at sikre bedst mulig
brændstoføkonomi, fjernet reservehjulet og
påmonteret dæk med lav rullemodstand på 15” fælge.
15” fælgene burde alt andet lige give komfortable
affjedring, men Rio’en er fra fødslen af forholdsvis
men ikke ukomfortabel fast. Men den føles fastere og
mere ukomfortabel med økodækkene, hvad der kan
skyldes en hårdere gummiblanding.
Klik på billederne og
se dem større
Vejer man benzin-alternativerne op imod den lille
diesel, skal der meget til, før det falder ud til
dieselmotorens fordel. Det er synd, for
dieselmotoren er som nævnt en ret fin lille motor.
Manglen på kræfter er påfaldende – det vil givetvis
være anderledes, hvis man lægger den lille diesel i
KIA Picanto. I Rio kommer den for meget på arbejde.
Klik på billederne og
se dem større
|