| 
							
							
							
							 KIA Rio i Motorradioen 
 
							KIA Rio har vi prøvekørt ved et par tidligere 
							lejligheder. En smart og frækt designet bil, der 
							lægger op til at blive kørt dynamisk og optimistisk. 
							Den findes med hhv. en 85-hestes 1,2 liters 
							4-cylindret benzinmotor og i en stærkere 
							benzinversion med 109 hk
							
							(læs testen af KIA Rio 1,2 hér >>>,
							
							læs om KIA Rio 1,4 hér >>>). Og så kan man også 
							købe den med en lille 3-cylindret dieselmotor i 
							maskinrummet. 
							  
							Den har vi sat under lup, for det lyder jo om ikke 
							andet brændstoføkonomisk attraktivt, at man kan køre 
							27,8 kilometer på en liter dieselolie, ja endda 31,3 
							km/l i den særlige EcoPlus version. De to 
							benzinmotorer klarer ikke meget over 21 (motorerne 
							er blevet optimeret siden vi prøvede dem og Rio’ens 
							benzinforbrugstal er blevet bedre) og benzin er 
							dyrere end diesel. Kører man med dieselmotor skal 
							man imidlertid bøde 2000 kroner om året i ejerafgift 
							– det er 1420 kroner mere end benzin-varianterne. 
							  
							Desuden skal man af med 160.000 kroner for Active 
							varianten med diesel, mens den tilsvarende 85-hestes 
							benziner koster 20.000 mindre. Der skal køres en del 
							kilometer før det regnestykke falder ud til 
							dieselbilens fordel. EcoPlus-versionen findes i en 
							udgave til 140.000 kroner, men da må man give afkald 
							på Active-udstyret. 
							  
							Fremragende diesel 
							Når det så er sagt er dieselmotoren en fremragende 
							oplevelse. Faktisk er den bedre end nogen anden 
							3-cylindret diesel vi har prøvet, når man ser på 
							vibrationer og støj. Til gengæld er de 75 
							hestekræfter trods et drejningsmoment på 170 
							Newtonmeter over et temmelig bredt omdrejningsområde 
							i underkanten. 
 
							
							 
							Klik på billederne og 
							se dem større 
 
							Accelerationstallet taler sit eget sprog: 16,1 
							sekunder til 100 km/t og vi forestiller os, at det 
							tager en halv menneskealder at nå de 160 km/t, bilen 
							kan køre på toppen. Ved lave hastigheder mangler man 
							dog ingen kræfter og det er bestemt en formildende 
							omstændighed. 
							  
							Brændstoføkonomien 
							Imidlertid var det for os svært at komme i nærheden 
							af de officielle forbrugstal – hvilket på ingen måde 
							var tilfældet med benzinmotorerne. Det er 
							tankevækkende, for derved er der økonomiske 
							købsargument ved at smuldre. 
							  
							Funktionelt er dieselbilen identisk med de to 
							benzinvarianter. Active udstyret er omfattende og 
							inkluderer aircondition, sædevarme, multijusterbart 
							rat, el-sideruder for og bag, el-sidespejle med 
							varme og den banebrydende 7-års garantiordning – men 
							det gør det også for benzinvarianterne. Det bærer 
							helt klart ikke i retning af dieselbilen. 
							  
							Hårde dæk 
							KIA har desuden, for at sikre bedst mulig 
							brændstoføkonomi, fjernet reservehjulet og 
							påmonteret dæk med lav rullemodstand på 15” fælge. 
							15” fælgene burde alt andet lige give komfortable 
							affjedring, men Rio’en er fra fødslen af forholdsvis 
							men ikke ukomfortabel fast. Men den føles fastere og 
							mere ukomfortabel med økodækkene, hvad der kan 
							skyldes en hårdere gummiblanding. 
 
							
							 
							Klik på billederne og 
							se dem større 
 
							Vejer man benzin-alternativerne op imod den lille 
							diesel, skal der meget til, før det falder ud til 
							dieselmotorens fordel. Det er synd, for 
							dieselmotoren er som nævnt en ret fin lille motor. 
							Manglen på kræfter er påfaldende – det vil givetvis 
							være anderledes, hvis man lægger den lille diesel i 
							KIA Picanto. I Rio kommer den for meget på arbejde. 
 
							Klik på billederne og 
							se dem større |