Det første møde med den nye Kia Rio resulterede i et
uforbeholdent ”Wow”. Det gjorde det andet møde også,
men af ganske andre årsager. Den var nemlig lige
pludselig blevet næsten dobbelt så dyr…
120.000 kroner for basisudgaven, Kia Rio 1,2 Motion,
er en unik pris (læs
testen af Kia Rio 1,2 Motion hér >>>). Det store
spørgsmål var, om den kunne tåle en prisforøgelse på
intet mindre end 100.000 kroner. Svaret er: Tjah…
Hvordan kan den smarte kompakte og veldesignede bil
pludselig blive 100.000 kroner dyrere? Det er jo
ikke udstyrsbetegnelse ”Exclusive” alene, der gør
det. Omkring to tredjedele tilfalder den
afgiftshungrende danske statskasse. Resten giver
reel merværdi for pengene:
Mere power
For det første får man en større motor. En 109
hestes 1,4-liters benzinmotor i stedet for en 85
hestes 1,2’er. Det giver Rio’en den mer-power, dens
kørefærdigheder har fortjent. Målt i tørre tal når
man 100 km/t på 11,5 sekunder i stedet for 13,1 og
man kan køre 183 km/t i stedet for kun 168. Men den
største forskel fornemmes i bilens livlighed.
Merudgiften til benzin er beskeden, for selvom de
officielle tal er en smule bedre for 1,2’eren, er
det reelle forbrug stort set det samme. Højrefoden
kompenserer nemlig gerne for den manglende effekt i
1,2’eren, det har man ikke nødigt i 1,4’eren. Men en
forbavsende fin benzinøkonomi: Vi kørte længere
strækninger med blandet kørsel og nåede omkring 20
km/l – det bedre end de officielle tal. God grund
til et andet slags ”Wow”.
For det andet får man en udstyrsliste så lang. Og vi
skal skynde os at tilføje, at de sidste 20.000
kroner af de 100.000 skyldes, at Rio’en foruden
Exclusive udstyret også var påhæftet den såkaldte
Premium
pakke,
hvis fornemste indhold er nøglefri betjening
(start-stop knap er standard) og bakalarm.
Førstnævnte bliver man hurtigt forfalden til og
sidstnævnte er nu god til at hindre, at den lille
værdigenstand bliver ridset.
Blandt meget andet…
Men ellers består udstyret bl.a. – og vi skal
udtrykkeligt understrege ”blandt andet” – af
drejeforlygter, der giver bedre udsyn omkring
hjørnerne, når natten er faldet på. Man har
tågeforlygter og også LED-lys, som dels er
energibesparende, dels ser ret smart ud. Ikke
uvæsentligt for det lille udstyrsstykke.
I kabinen er klimaanlæg med køl i det kæmpemæssige
handskerum standard. Og i den kolde tid er det nu
dejligt med varme i både sæder og læderrat. Har man
til hensigt også at se ud
af
forruden i regnvejr, er det også rart, at
regnsensoren sørger for at aktivere vinduesviskerne,
så ruden hele tiden er ren og pæn. Sideruderne er
naturligvis elektrisk betjente, både for og bag.
På landevejen
I et sådant udstyrstykke er fartpilot med
fartbegrænser en selvfølge. I øvrigt en
brændstofbesparende foranstaltning på langturen –
som i sagens natur sikrer, at man overholder
hastighedsbegrænsningen, hvis man altså har
indstillet den dertil. Det kan måske i sig selv også
være en besparende foranstaltning!
En ikke uvæsentlig del af Exclusive udstyret er 17”
alufælge med 205 mm brede 45 procent lavprofildæk.
Det giver et fint vejhold ved hurtig kurvekørsel,
men har selvfølgelig også en effekt på
kørekomforten, fordi færre af vejens ujævnheder
absorberes af dæksiderne. Det er den største svaghed
ved de store fælge. På den anden side: Flere
motorkræfter kræver også bedre vejgreb og det er
ikke utænkeligt, at fordelen er mest udtalt nær
topfart. Det har vi dog ikke haft lejlighed til at
afprøve.
1,4 liters motoren er livlig, ikke voldsomt støjende
og med det lave vibrationsniveau, som kendetegner
benzinmotorer.
Sammenlign rigtigt
Hvis Rio’en nu havde været en bil til 3-400.000
kroner ville en merudgift på 100.000 kroner for
udstyr og større motor ikke være noget, man ville
tænke længe over. Men netop fordi Rio’en er utrolig
attraktivt prissat fra bunden af, virker merprisen
overvældende.
Derfor: Er man forfalden til en Rio, er man parat
til at betale et par hundrede tusinde for en luksuøs
kompaktbil, så lad være med at tænke på, hvor billig
den billigste variant er. Tænk i stedet på, hvad en
Audi A1, eller en MINI, eller en luksus-Fiat 500
koster. Måske følger der mindre prestige med ved
købet af en Rio. Til gengæld får man 7 års garanti –
og designet står i hvert fald ikke tilbage for nogen
i samme priskategori. |