Det er imponerende, hvad Kias chefdesigner Peter
Schreyer har gjort ved Kia. Den nye Kia Sportage var
skelsættende i kraft af dens sofistikerede design,
vi glæder os allerede til den nye cee’d, som
præsenteres på Genève Motorshow i begyndelsen af
marts i år, for den lille Kia Picanto, der kom
sidste sommer, har dokumenteret, at det unikke
design også kunne benyttes til mindre biler. Og da
den nye Kia Rio, som hér sættes under lup, ligger
mellem Picanto og cee’d, og følger stilen til
perfektion, er der kun ét overordnet udtryk, der
tæller: ”Wow” for Kia designet og ikke mindst ”wow”
for Rio’en.
”Trippel Wow” endda, fordi det samme udtryk også
gælder prisen. 120.000 kroner koster – godt nok den
billigste – udgave, som foruden et glimrende udstyr,
hvor det egentlig kun er aircondition, der savnes,
byder på en brændstoføkonomi på 20,8 kilometer pr.
liter BENZIN! Trods 85 hestekræfter i maskinrummet
og en bilstørrelse, som helt distancerer den fra
markedets småbiler, inklusive Picanto. Wow, wow, wow.
Dokumentation af kvaliteten
Med 7 års garanti i bagagerummet burde der være dømt
succes på forhånd. Garantien, som også inkluderer 12
års garanti mod rustgennemtæring, kombineret med 24
måneder/30.000 kilometers serviceintervaller er
skabt for at synliggøre overfor kunderne, at Kia
står ved en meget bedre kvalitet end den, fabrikken
tidligere var kendt for. Hvis ikke der var hold i
den forbedrede kvalitet, ville boomerangen nu være
ved at være kommet tilbage i hovedet på f.eks. den
danske importvirksomhed. Det er ikke sket, Kia er
ikke blevet ruineret af sine egne
garantiforpligtelser. Med andre ord: Der er hold i
den forbedrede kvalitet.
Denne lange indledning i et forsøg på at gøre op med
den lidt træge reaktionstid, der findes mellem
forbedringer og kundernes accept af forbedringerne.
Eller på almindelig dansk: Er hjertet eller
bankkontoen eller begge dele i forening brændt varme
på en Kia Rio, er der ingen fornuftsgrunde til at
vende sig væk fra den.
Gennemarbejdet og rummelig
Rio’en er nemlig også temmelig gennemarbejdet.
Visuelt er der tale om en fræk, dynamisk kompaktbil.
Den vinder især på sit ydre, men er også OK
indvendig. At interiøret ikke bjergtager tilskueren
på samme måde som de udvendige linjer skal nok
tilskrives forsøget på at skabe masser af
funktionalitet. Der er ikke oceaner af plads på
bagsædet, det kan være lidt svært med lange ben at
komme derind, men man kan være der og benpladsen er ikke
ringere end hos mange af konkurrenterne. Bagagerummet byder
på næsten 300 liter bagageplads, der kan forøges til
1 kubikmeter, når de asymmetrisk delelige
bagsæderyglæn lægges ned, og foran passagersædet
oppe fortil finder man et handskerum, der ser ud som
om det ender et godt stykke ude i motorrummet, så
stort er det.
Der er arbejdet med detaljerne som f.eks.
tangenterne under betjeningen af varme og
ventilation. De er så enkle at aktivere, at man
undrer sig over, at andre ikke har gjort det på
samme måde.
Det er den slags, der i dagligdagen gør, at man
glæder sig over sin bil. Savnet af aircondition kan
man kompensere for, ved enten at betale 13.000
kroner mere for bilen, eller 20.000 mere og så få en
Active variant ud af det. For de 20.000 kroner får
man også el-ruder ved bagsædet, sædevarme fortil,
køl også i handskerummet plus et par andre småting.
Merpriserne er acceptable, men der er ikke så meget
”Wow” i dem som i basis-listeprisen på de 120.000
kroner.
God motor
For resten af bilen er jo den samme – også motoren,
som i sig selv i øvrigt er en rigtig god oplevelse.
De 85 hestekræfter er tilstrækkelige til at give Rio
fartpræstationer på niveau med de ligeså økonomiske
mindre – og lettere – biler. Oven i købet en meget
ubesværet trækkraft, som er mere end tilstrækkelig
ved bykørsel. På motorvejen kan den bringe Rio’en
tæt på 160 km/t, hvad der godt nok ikke er tilladt i
Danmark, men vil kunne udnyttes på de tyske
autobahns. Vi har ikke prøvet det, men det virker
som om, at bilen er stabil nok til at den kan
håndtere en sådan fart.
Kia Rio er ingen sportsvogn, men den kører mindst
ligeså godt som mange større og dyrere konkurrenter.
Fast affjedring uden dårlig kørselskomfort, fine
styreegenskaber samt et
støjniveau, der er forbavsende lavt, når man
konstaterer, at motorrummet stort set ikke er
lydisoleret, underbygger de medfødte dynamiske
kørefærdigheder.
5 stjerner
En Kia Rio har foruden de almindelige
kørehjælpemidler som bl.a. ESP og Hillholder også
scoret 5 stjerner i EuroNCAP. Det er ikke
uvæsentligt som en faktor, der underbygger Kias
kvalitetsniveau.
Og når man taler pris og Kia er der to faktorer, man
også lige skal huske på: Den koster kun godt 500
kroner i årlig ejerafgift udstyret med 1,2 liters
motoren. Til gengæld skal man betale 5.500 kroner,
hvis man synes, at en Kia Rio ser fed ud i andet end
hvid. Og det er slet ikke utænkeligt, at man gør
det… |