Det er meget enkelt, når man skal købe en Kia Rio:
Der er én model at vælge imellem, den koster det,
den koster – og så kan man tilvælge det, man har
brug for, lyst og råd til.
Hvor svært kan det være: Køber man en Kia Rio til
135.000 kroner, leveres den med 1,4 liters motor på
små 100 heste. Den er hvid, rummelig og med i prisen
får man såmænd et ganske glimrende udstyr som f.eks.
fjernbetjent centrallås, el-sideruder både for og
bag, justerbare bagsæderyglæn, justerbart forlys –
og som standard er bilen udstyret med både Isofix
beslag og det, man kalder 8 airbags, altså to
frontairbags, to sideairbags og airbaggardiner ved
både for- og bagsæde. Den har da også scoret fire
stjerner i EuroNCAP crashtesten.
Billig men ikke så billig
Det, man ikke får med i købet, kan i al væsentlighed
tilvælges: Farven, f.eks., der koster 5000 kroner,
hvis den ikke er hvid, eller ESP, der koster 10.000
kroner, eller aircondition til en pris af 15.000
kroner osv. Som sådan er Kia Rio stadig en billig
bil, men ikke så billig, som det umiddelbart synes.
Fordelen er valgfriheden. Der er stadig mange
mennesker, der foretrækker at rulle sideruderne ned
i stedet for kunstigt at få luften afkølet. Og hvis
ikke farven hvid er afskrækkende – hvorfor så betale
for at få en rød?
Tip-top basis
Basis er nemlig tip-top og det er sikkert en af
årsagerne til at Kia giver 3 års ubegrænset garanti.
Oplevelsen af Rio er en rummelig bil, velkørende,
komfortabel og funktionel og faktisk er den nye
generation også helt pæn. Ikke et mesterstykke i
design, men pæn og stilfærdig.
Kia er en del af Hyundai koncernen (men i Danmark er
de to bilmærker fordelt på to helt uafhængige
importører) og Kia skal pr. definition være den
sportslige modelrække. Men Kia Rio er dog ikke
udpræget sportslig i traditionel forstand.
Affjedringen er for blød til det, men sender man den
ud på snoede svenske grusveje er affjedringen
perfekt, så det handler nok meget om, hvordan man
definerer sportslighed.
Kia Rio er 4 meter lang men ret
rummelig og en ganske pæn bil. |