- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltests: Kia Rio 1,4 EX


Fuld valuta for pengene


Tekst: Søren Clauding - Foto: Vivi Siiger - maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er meget enkelt, når man skal købe en Kia Rio: Der er én model at vælge imellem, den koster det, den koster – og så kan man tilvælge det, man har brug for, lyst og råd til.

 

Hvor svært kan det være: Køber man en Kia Rio til 135.000 kroner, leveres den med 1,4 liters motor på små 100 heste. Den er hvid, rummelig og med i prisen får man såmænd et ganske glimrende udstyr som f.eks. fjernbetjent centrallås, el-sideruder både for og bag, justerbare bagsæderyglæn, justerbart forlys – og som standard er bilen udstyret med både Isofix beslag og det, man kalder 8 airbags, altså to frontairbags, to sideairbags og airbaggardiner ved både for- og bagsæde. Den har da også scoret fire stjerner i EuroNCAP crashtesten.

 

Billig men ikke billig 

Det, man ikke får med i købet, kan i al væsentlighed tilvælges: Farven, f.eks., der koster 5000 kroner, hvis den ikke er hvid, eller ESP, der koster 10.000 kroner, eller aircondition til en pris af 15.000 kroner osv. Som sådan er Kia Rio stadig en billig bil, men ikke så billig, som det umiddelbart synes.

 

Fordelen er valgfriheden. Der er stadig mange mennesker, der foretrækker at rulle sideruderne ned i stedet for kunstigt at få luften afkølet. Og hvis ikke farven hvid er afskrækkende – hvorfor så betale for at få en rød?

 

Tip-top basis

Basis er nemlig tip-top og det er sikkert en af årsagerne til at Kia giver 3 års ubegrænset garanti. Oplevelsen af Rio er en rummelig bil, velkørende, komfortabel og funktionel og faktisk er den nye generation også helt pæn. Ikke et mesterstykke i design, men pæn og stilfærdig.

 

Kia er en del af Hyundai koncernen (men i Danmark er de to bilmærker fordelt på to helt uafhængige importører) og Kia skal pr. definition være den sportslige modelrække. Men Kia Rio er dog ikke udpræget sportslig i traditionel forstand. Affjedringen er for blød til det, men sender man den ud på snoede svenske grusveje er affjedringen perfekt, så det handler nok meget om, hvordan man definerer sportslighed.


Kia Rio er 4 meter lang men ret rummelig og en ganske pæn bil.

Kia Rio har fortræffelige køreegenskaber men den er ikke udpræget sportslig.

 

Bagpartiet er kendetegnet ved de karakteristiske lyse markeringer over baglygterne.


 

Ubesværet

Rio’en er ikke udpræget sidevindsfølsom og styrepræcisionen er i top. Gear, kobling og ratbevægelser er meget lette og det gør by manøvrer enkle og ubesværede.

 

1,4 liters motoren er der ikke meget spræl i. Men den yder, hvad den skal og benzinøkonomien er i orden, så længe man holder sig til landevejskørsel. På motorvej stiger forbruget markant – så det kræver en smule opmærksomhed, hvis man ønsker at køre økonomisk. Motoren er i øvrigt ret støjsvag og det harmonerer fint med totaloplevelsen.


Model:

Kia Rio 1,4 EX

Pris:

Kr. 134.999

Motor:

4 cyl. 1,4 l. 97 hk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart

/benzinøk:

12,3 sek/173 km/t/16,1 km/l

Længde:

3,99 m

Bagagerum:

270 liter

Div. udstyr:

ABS med EBD. 8 airbags. 5 justerbare nakkestøtter. Isofix beslag. Elruder for og bag. Fjernbetjent centrallås. Deleligt bagsæderyglæn. Midterarmlæn på førersædet. Pollenfilter. El-justerbare sidespejle med varme. Tonede ruder.

 

Link til importørens website 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt