Vi har tidligere prøvekørt den eksklusive lille Kia
Picanto Exclusive (læs
om Kia Picanto 1,0 Exclusive hér >>>). Den
udmærkede sig ved at være én af de mest eksklusive
småbiler på markedet. Prikken over i’et sættes med
den 4-cylindrede 1,2 liters benzinmotor, som
Picanto’en for blot 8000 kroner oveni også kan
leveres med.
1,2 liters motoren forvandler nemlig den
3-cylindrede 1-liter motors pludren til ”rigtig
motorlyd”. Mere fagligt er der tale om en mere
vibrationsfri og stilfærdig motor, om end
støjniveauet under acceleration er en af de få ting,
som tager lidt af de luksuøse præg ud af
Picanto-oplevelsen. Der er trods alt grænser for
hvor meget man kan få for de penge, de bliver
tilbage til producenten efter at have subventioneret
den danske stat.
Bedre i harmoni med bilen
Men i Picanto sammenhæng er 1,2’eren virkelig
prikken over i’et. Motoren har 16 hestekræfter flere
end 1,0’eren. De bruges dels til at sikre en smule
bedre acceleration: 0-100 km/t nås på 13,8 sekunder
versus 14,5. Den store forskel opleves i et mere
konstant træk, der jf. fabrikken (vi har ikke prøvet
det), kan få bilen helt op på 170 km/t.
Køreegenskaberne vil formentlig tillade det og
derved er 1,2-liters maskineriet mere i harmoni med
bilen.
Benzinøkonomien er officielt en smule ringere end
for bilen med den lille motor. I praksis vil man
næppe under ens kørselsbetingelser opleve den store
forskel, 22,2 km/l versus 23,3. Den er meget godt
udtrykt gennem den omstændighed, at går man fra
Exclusive udstyret ned til ”Active”-udstyret kan
1,2’eren officielt køre 23,3 km/l. Så stor forskel
gør vægten af udstyret og lidt bredere dæk på
Exclusive-udgaven. Der kan måske aflæses en smule på
brændstofkontoen men ikke på den løbende udgift til
staten – den er ens (520 kroner om året) på de to
varianter.
175/50-15 hjul er standard i
Exclusive versionen.
Varme i
rattet, Stop/start (som kan slås fra), AUX, iPod og
USB indgange er usædvanligt udstyr i denne
bilstørrelse.
|