- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltests: Kia Picanto 1,1 EX CRDi


En fin lille bil


Af Søren Clauding - maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den ryster og vibrerer og lyder som en gammel traktor, når man starter motoren om morgenen. Men så snart den er varm, er den diametralt modsat: Lydløs, vibrationsfri, trækvillig – og så kan man begynde at glæde sig over det, det handler om: En meget fin brændstoføkonomi.

 

Kia har fået meget ros for den lille Picanto. Med 1,1 liters dieselmotor bliver den bestemt ikke ringere. Vi drister os til at påstå at diesel-udgaven er den bedste af de tre motoralternativer til trods for at den kun er tre-cylindret og det er normalt ikke vores kop te.

 

Det er ikke fordi den er kraftigst – for kraftoverskudet opsluges af over 120 kg ekstravægt og fartpræstationerne er stort set de samme som for modellen med den ”store” 1,1 liters benzinmotor (om end topfarten er lidt højere for dieseludgaven).

 

Den mest komfortable

Men dieslen er langt den mest komfortable, når den altså er blevet varm. Tankevækkende, for Kia Picanto er en erklæret ”pigebil”. Gad vist om der er sammenhæng!

 

Bevæger vi os rundt i fordommene går grænsen dér. For det er svært at komme til at bruge mange penge i en diesel-Picanto. Men det giver ekstra overskud til indkøbsturen – forudsat man har det fornødne kørselsbehov. En Picanto diesel i udstyrsversionen ”EX” er nemlig 28.000 kroner dyrere end benzin’eren og de små 5 km/l, dieseludgaven kører længere i praksis gør det svært økonomisk at retfærdiggøre købet af dieselbilen. Besparelsen på ca. 500 kroner om året i ejerafgift rækker heller ikke langt.

 

Motoren beslutter

Derfor er motoren selv en afgørende faktor og motorgangen plus den omstændighed, at en dieselmotor alt andet lige burde holde længere end en benzinmotor tæller på plussiden.

 

Design og indretning er ens uanset hvilket hjerte, der banker i maskinrummet. Picanto er smart, kort og forbavsende rummelig. Dertil kommer et befriende frisk farvevalg. Selvom den orange kører præcis som den røde – eller for den sags skyld den sorte, den blå eller den gule – er det rart at farven passer til ejerens temperament. Det gælder uanset det er en pigebil eller en bil for alle. Men traditionelt set er det nok lettere for en mand at retfærdiggøre (overfor sig selv) at skulle betale 4000 kroner for metallak frem for en ordinær lakering. En Picanto skal man betale 4000 kroner ekstra for uanset hvilken farve, hvis den ikke lige netop er hvid – og det vil en pige sikkert trives bedre med!

 

Brugbar

Indretning og design er friskt men ikke overvældende. Hensigtsmæssigt og brugbart. En fast hattehylde dækker det lille bagagerum – som ER lille. Men Kia har ikke forsøgt at øge den officielle bagagerumsvolumen ved at løfte bagkanten og hattehylden. Den er som den er. Sådan! Og vil man have mere bagageplads lægger man bagsæderyglænene ned, så de danner et plant bagageumsgulv.

 

Køreegenskaberne er faktisk meget bedre fine. Den er sjov på snoede veje og den trives selvsagt i bytrafik og ind og ud af snævre parkeringspladser. Men man skal kunne køre bil selv, for ESP kan ganske enkelt ikke leveres, ikke engang som ekstraudstyr.

 

Det svage punkt

Det er et svagt punkt ved Kia Picanto, for EuroNCAP crashtesten har kun tildelt bilen tre stjerner. MEN: det er en test, der er foregået med

Kia Picanto er bare 3,5 meter lang.

 

Dieselmotoren har bare 3 cylindre men den kører som en drøm, den den først er varmet op.

 

Interiøret er funktionelt og læderrat er standard i EX-versionen.

 

Let tilgængeligt bagagerum - men stort er det i sagens natur ikke.


bare to airbags i bilen. I Danmark leveres Picanto kun med fire airbags og det må give en mærkbar ændring, selvom ingen har gjort sig ulejligheden at oversætte det til stjerner. 

 

Til gengæld er barnebeskyttelsen overbevisende. For på præcis det punkt har Picanto scoret fire stjerner. Kun få småbiler har gjort det ligeså godt og ingen har gjort det bedre. Det må kunne tiltale både mor og far.

 

Model:

Kia Picanto 1,1 EX CRDi

Pris:

Kr. 144.999

Motor:

3 cyl. 1,1 l. 75 hk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

16,0 sek/162 km/t/

22,7 km/l

Længde:

3,5 m

Bagagerum:

157 liter

Div. udstyr:

ABS med EBD. 4 airbags. 5 justerbare nakkestøtter. Elruder for og bag. Højdejusterbart læderrat. Isofix beslag. Fjernbetjent centrallås. Tonede ruder.

Billigste modelvariant:

Kia Picanto 1,0

Pris: kr. 99.888

 

Link til importøren

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt