Den ryster og vibrerer og lyder som en gammel
traktor, når man starter motoren om morgenen. Men så
snart den er varm, er den diametralt modsat: Lydløs,
vibrationsfri, trækvillig – og så kan man begynde at
glæde sig over det, det handler om: En meget fin
brændstoføkonomi.
Kia har fået meget ros for den lille Picanto. Med
1,1 liters dieselmotor bliver den bestemt ikke
ringere. Vi drister os til at påstå at
diesel-udgaven er den bedste af de tre
motoralternativer til trods for at den kun er
tre-cylindret og det er normalt ikke vores kop te.
Det er ikke fordi den er kraftigst – for
kraftoverskudet opsluges af over 120 kg ekstravægt
og fartpræstationerne er stort set de samme som for
modellen med den ”store” 1,1 liters benzinmotor (om
end topfarten er lidt højere for dieseludgaven).
Den mest komfortable
Men dieslen er langt den mest komfortable, når den
altså er blevet varm. Tankevækkende, for Kia Picanto
er en erklæret ”pigebil”. Gad vist om der er
sammenhæng!
Bevæger vi os rundt i fordommene går grænsen dér.
For det er svært at komme til at bruge mange penge i
en diesel-Picanto. Men det giver ekstra overskud til
indkøbsturen – forudsat man har det fornødne
kørselsbehov. En Picanto diesel i udstyrsversionen
”EX” er nemlig 28.000 kroner dyrere end benzin’eren
og de små 5 km/l, dieseludgaven kører længere i
praksis gør det svært økonomisk at retfærdiggøre
købet af dieselbilen. Besparelsen på ca. 500 kroner
om året i ejerafgift rækker heller ikke langt.
Motoren beslutter
Derfor er motoren selv en afgørende faktor og
motorgangen plus den omstændighed, at en dieselmotor
alt andet lige burde holde længere end en
benzinmotor tæller på plussiden.
Design og indretning er ens uanset hvilket hjerte,
der banker i maskinrummet. Picanto er smart, kort og
forbavsende rummelig. Dertil kommer et befriende
frisk farvevalg. Selvom den orange kører præcis som
den røde – eller for den sags skyld den sorte, den
blå eller den gule – er det rart at farven passer
til ejerens temperament. Det gælder uanset det er en
pigebil eller en bil for alle. Men traditionelt set
er det nok lettere for en mand at retfærdiggøre
(overfor sig selv) at skulle betale 4000 kroner for
metallak frem for en ordinær lakering. En Picanto
skal man betale 4000 kroner ekstra for uanset
hvilken farve, hvis den ikke lige netop er hvid – og
det vil en pige sikkert trives bedre med!
Brugbar
Indretning og design er friskt men ikke
overvældende. Hensigtsmæssigt og brugbart. En fast
hattehylde dækker det lille bagagerum – som ER
lille. Men Kia har ikke forsøgt at øge den
officielle bagagerumsvolumen ved at løfte bagkanten
og hattehylden. Den er som den er. Sådan! Og vil man
have mere bagageplads lægger man bagsæderyglænene
ned, så de danner et plant bagageumsgulv.
Køreegenskaberne er faktisk meget bedre fine. Den er
sjov på snoede veje og den trives selvsagt i
bytrafik og ind og ud af snævre parkeringspladser.
Men man skal kunne køre bil selv, for ESP kan ganske
enkelt ikke leveres, ikke engang som ekstraudstyr.
Det svage punkt
Det er et svagt punkt ved Kia Picanto, for EuroNCAP
crashtesten har kun tildelt bilen tre stjerner. MEN:
det er en test, der er foregået med
|