Kia Magentis er egentlig en gammel bil. Den blev
præsenteret i foråret 2006 og kørte ud på de første
markeder samme efterår. Men i Danmark kom den
aldrig. Ikke før det sene efterår 2007. Årsagen var
formentlig uenighed om priserne.
I
bund og grund har det nemlig nok været Hyundai og
Kia Magentis søstermodellen Sonata, der angav
prisniveau’et. En Magentis skulle koste det samme
som en Hyundai Sonata. For moderselskabet i Korea
var ræsonnementet antagelig: Hvis vi lader Kia i
Danmark sælge Magentis til samme pris som Sonata,
halveres salget af Sonata til fordel for Magentis –
mens markedsføringsudgifterne vil være større. Det
tjener koreanerne ikke flere penge på, tværtimod.
Men det gør de to privatejede danske
importvirksomheder af hhv. Kia og Hyundai heller
ikke.
Slutfacit blev, at Kia Motors i Danmark fik deres
luksusbil til Sonata priser. Og så får hver importør
andel i indtjeningen.
Markedet er anderledes
Imidlertid havde markedet forinden ændret sig
dramatisk. Med afgiftsændringen i fjor blev det ikke
pænt at køre i større biler. Så Kia har ikke fået
solgt så mange Magentis, som man havde håbet på.
Omvendt er netop Magentis et eksempel på, at en
moderne stor bil sagtens kan være brændstoføkonomisk
og billig i anskaffelse. Det er bare ikke så let at
overbevise kunderne om.
Magentis er ellers det måske bedste eksempel. Bilen
er ikke prangende, den er pæn, lidt sportslig i sit
udtryk og så er den yderst velkørende. Her har
danske bilkøbere haft fordel af at vente. For da de
første Magentis så dagens lys, var affjedringen for
blød, bilerne krængede for meget og styrede ikke
præcist nok.
Strammere undervogn
Det har man effektivt lavet om på hos Kia. Og det
har danske Magentis købere nu glæde af. Resultatet
er med andre ord, at Magentis ikke bare er rummelig
og luksuøs. Den kører også godt. Og med en
dieselmotor under hjelmen kan man uden videre køre
16-17 km pr. liter og det er vel ret beset udmærket
og bedre end mange mindre modeller. Det giver sig
også udslag i CO2-udledningen, som blot er 162 g/km.
Men man skal holde sig væk fra udgaven med
automatgear, for den kører kun 13,7 km/l og det
bringer bilen ind i den ”ressourceforbrugende
risiko-zone”.
Fornuftige priser
Den dyreste Kia Magentis koster 280.000 kroner. Med
2-liters 140 hestes dieselmotor (ret støjsvag i
øvrigt). Med en længde på 4, 74 meter. Med et
bagagerum på 500 liter, Isofix, ESP, 4 airbags og
airbaggardiner, læderrat, ratbetjent fartpilot,
sædevarme, klimaanlæg, el-ruder for og bag,
fjernbetjent centrallås og meget mere udstyr.
Men man kan også anskaffe en Magentis med lidt
mindre udstyr og en 144 hestes benzinmotor (som
endda går 13 kilometer pr. liter) der blot koster
235.000 kroner. Det må kaldes at køre på
luksusklasse til discountpris.
Minus’er – men flest plus’er
Det, man ikke får ved en Magentis, er det aller mest
moderne og epokegørende design. Man får ikke den
aller nyeste high-tech og man får ikke prestige i
traditionel forstand. Man må også affinde sig med at
skulle betale 6000 kroner oveni, hvis bilen ikke
skal være hvid. Men på den anden side: Hvid er ny
modefarve, så det er jo egentlig ikke så galt! |