Med de nye afgiftsregler udrinder muligheden for ved
hjælp af autocampere at få billig passagerplads. Men
fortvivl ikke – for der findes alternativer, som nu
ikke er så ringe endda.
Kia er et af de bilfabrikater, der må give afkald på
salget af den store Carnival Camper med plads til
seks personer. Samme fabrik er imidlertid parat med
et andet alternativ som er mindre – men oven i købet
byder på flere siddepladser. Og prisen er til at
have med at gøre: Små 270.000 kroner for den
billigste model (med priser tilrettet de nye
afgiftsregler, som de ser ud inden endelig
vedtagelse) og 300.000 for den billigste version med
brændstof besparende dieselmotor. De priser er endda
lidt under priserne for Carnival camper.
Tilgængelige bagsæder
Kia Carens er intet mindre end plads til syv på
ingen plads. Stort set. For den måler trods alt 4,54
meter i længden og det er nogenlunde det samme som
et par andre 7-sædere på markedet. Men de syv
siddepladser i Carens er ret tilgængelige. Man skal
godt nok ikke være over 90 år gammel og overvægtig,
men de fleste mennesker vel have let ved også at
komme ind på de to sæder, der udgør bageste
sæderække – det har Kia gjort rigtig godt.
En smule upraktisk er det, at skal man hjælpe sig
selv ud af bilen fra de bageste sæder, skal man lige
have fat i bøjlen under sædet på den midterste
sæderække, for at skubbe det frem. Når det så er
gjort er udstigningsforholdene til gengæld ret gode.
Fin benplads
Desuden er benpladsen også rimelig helt bagtil,
hvorimod benpladsen på de tre midterste sæder næsten
er virkelig gode.
De syv gode siddepladser opnås på bekostning af
bagagepladsen – der er ingen bagageplads
overhovedet, når alle syv sæder er i brug. Men
folder man det ene af de bageste sæder ned – og det
sker på maks. 2 sekunder – så efterlader det et
plant gulv og så er bagagepladsen udmærket. I den
situation har man seks siddepladser – præcis som i
en Carnival Camper.
Let at håndtere
Carens har mange andre fordele. I kraft af sin
størrelse er den lettere at finde parkeringsplads
til. Den håndteres også lettere i trafikken, den har
bedre køreegenskaber og er i mange sammenhænge
simpelthen nemmere at have med at gøre.
Den er også mere økonomisk. I diesel udgaven kører
den over 16 km/l og benzinversionen går mere end 12
km/l. Derved er den løbende ejerafgift næsten den
samme, uanset motorvariant.
Kia Carens er i øvrigt udtryk for den stejle
udviklingskurve, Kia har befundet sig på gennem de
seneste år. Den er markant bedre end forgængeren og
er fuldt konkurrencedygtig med tilsvarende biler fra
eksempelvis Peugeot, Opel og Renault.
Støjsvag
Foruden de gode køreegenskaber udmærker den sig også
ved at være meget støjsvag. Dieselmotoren ude fortil
er både trækvillig, meget enkel og så lydløs, at vi
forfalder til at påstå, at det er den mest lydløse
dieselmotor, vi har oplevet i den type bil. 140
hestekræfter yder den – imponerende, fordi den
samtidig er brændstoføkonomisk – og momentkurven,
som er betydningsfuld, når det handler om
dieselmotorer – er bred og flad, præcis som den skal
være, når den er bedst.
Stabiliteten er god og man får meget hjælp fra
servostyringen, som er utrolig selvoprettende.
Slipper man rattet, kører bilen øjeblikkelig lige
ud.
|