| 
							KIA pro_cee’d GT er 3-dørs udgaven af KIA cee’d GT. 
							Den har vi bl.a. kørt i forbindelse med de første 
							internationale prøvekørsler (læs 
							den første prøvekørsel af KIA cee’d og pro_cee’d GT 
							hér >>>). Da den blev lanceret i Danmark blev 
							den prissat til 350.000 kroner. Det koster den 
							stadig, men nu findes der en billigere løsning.   
							For blot 285.000 kroner kan man komme i besiddelse 
							af en Pro_cee’d GT. Det er en regulær 
							familiebilspris, hvad der passer udmærket til cee’d 
							modellerne, der jo i bund og grund er smarte 
							kompakte familiebiler i mellemklassen. Det store 
							spørgsmål er blot, om man kan leve med det, man ikke 
							får. Vores konklusion afsløres allerede hér: Det kan 
							man godt. 
							  
							Neddroslet udstyr 
							Forklaring: KIA cee’d GT er som udgangspunkt utrolig 
							veludstyret. Også til 350.000 kroner er den et godt 
							køb, ikke mindst pga. udstyret. Noget af det har man 
							pillet af i Vision-udgaven, som versionen til 
							285.000 kroner er døbt. Men bilens fundamentale 
							egenskaber og udseende har man ikke rørt ved, og det 
							er helt centralt. 
							  
							Vælger man en cee’d GT i stedet for en almindelige 
							cee’d, er det fordi man er tiltrukket af dens 
							udseende, dens sportslige snit, dens fine dynamiske 
							køreegenskaber og de 204 hestekræfter, som 1,6 
							liters turbobenzin-motoren kan frembringe. Alt det 
							får man også i en Vision-version. 
							  
							Til at leve uden 
							Det, man ikke får med, er fortrinsvis adaptive Xenon 
							forlygter, så man må altså køre lidt mere 
							forsigtigt, når det er mørkt. Man får heller ikke 
							p-sensorer og bak-kamera, som ellers er en god 
							feature, fordi udsynet bagud er set bedre. Men da 
							sidespejlene er gode, går det jo nok. Man får ikke 
							el-nedblændeligt bakspejl, hvad vi ingen problemer 
							har med, fordi automatikken i den type bakspejle 
							ikke altid opfylder førerens ønsker. 
							  
							Det samme gælder elektrisk parkeringsbremse – den er 
							erstattet af en regulær ”gammeldags” håndbremse, som 
							man meget lettere kan bruge, hvis man vil have 
							bilens bagende til at hjælpe en gennem skarpe kurver 
							på f.eks. en sneglat vintervej (og bilen lægger jo 
							op til sportslig kørsel).Man får heller ikke 
							audioanlæg med berøringsskærm. Om man kan leve uden 
							det er nok et temperament spørgsmål. Og man må selv 
							igangsætte vinduesviskerne, for Vision har ingen 
							regnsensor. Mon ikke det går. 
							  
							Det får man stadig 
							Men man får fortsat 7 års garanti, 2-zone 
							klimaanlæg, det vakse GT-udseende med de smarte 
							ice-cube forlygter og dobbelt udstødning, man får 
							læderkabine, Recaro-sæder, Bluetooth med 
							stemmestyring (hvis smartphonen tillader det), 
							el-drevne sideruder, mørkt tonede bageste sideruder, 
							fartpilot, sædevarme og varme i rattet samt 18” 
							alufælge. 
 
							
							 
 
							Sidstnævnte er en vigtig del af bilens præcise 
							styring. Og ved hurtig kørsel på ujævne danske 
							provinsveje må vi igen tage hatten af for bilens 
							gode vejgreb og stabile kørefærdigheder. Vejene 
							erindrede også om, hvordan KIA har formået at sikre 
							bilen en god og tilstrækkelig eftergivende 
							affjedring til hverdagskørslen og endda fastholde 
							muligheden for sportslig kørsel. 
							  
							Maskineriet gør sig i øvrigt rigtig godt og eneste 
							lille ankepunkt er en benzinøkonomi på 13,5 km/l. 
							Værd at bemærke er det fremragende præcise 
							gearskifte, det store bagagerum på 380 liter, der 
							kan øges til 1225, når bagsæderne lægges ned og 
							også, at det er tilladt at køre med en anhænger på 
							1400 kg. 
 
							
							   
							
							 |