KIA pro_cee’d GT er 3-dørs udgaven af KIA cee’d GT.
Den har vi bl.a. kørt i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler (læs
den første prøvekørsel af KIA cee’d og pro_cee’d GT
hér >>>). Da den blev lanceret i Danmark blev
den prissat til 350.000 kroner. Det koster den
stadig, men nu findes der en billigere løsning.
For blot 285.000 kroner kan man komme i besiddelse
af en Pro_cee’d GT. Det er en regulær
familiebilspris, hvad der passer udmærket til cee’d
modellerne, der jo i bund og grund er smarte
kompakte familiebiler i mellemklassen. Det store
spørgsmål er blot, om man kan leve med det, man ikke
får. Vores konklusion afsløres allerede hér: Det kan
man godt.
Neddroslet udstyr
Forklaring: KIA cee’d GT er som udgangspunkt utrolig
veludstyret. Også til 350.000 kroner er den et godt
køb, ikke mindst pga. udstyret. Noget af det har man
pillet af i Vision-udgaven, som versionen til
285.000 kroner er døbt. Men bilens fundamentale
egenskaber og udseende har man ikke rørt ved, og det
er helt centralt.
Vælger man en cee’d GT i stedet for en almindelige
cee’d, er det fordi man er tiltrukket af dens
udseende, dens sportslige snit, dens fine dynamiske
køreegenskaber og de 204 hestekræfter, som 1,6
liters turbobenzin-motoren kan frembringe. Alt det
får man også i en Vision-version.
Til at leve uden
Det, man ikke får med, er fortrinsvis adaptive Xenon
forlygter, så man må altså køre lidt mere
forsigtigt, når det er mørkt. Man får heller ikke
p-sensorer og bak-kamera, som ellers er en god
feature, fordi udsynet bagud er set bedre. Men da
sidespejlene er gode, går det jo nok. Man får ikke
el-nedblændeligt bakspejl, hvad vi ingen problemer
har med, fordi automatikken i den type bakspejle
ikke altid opfylder førerens ønsker.
Det samme gælder elektrisk parkeringsbremse – den er
erstattet af en regulær ”gammeldags” håndbremse, som
man meget lettere kan bruge, hvis man vil have
bilens bagende til at hjælpe en gennem skarpe kurver
på f.eks. en sneglat vintervej (og bilen lægger jo
op til sportslig kørsel).Man får heller ikke
audioanlæg med berøringsskærm. Om man kan leve uden
det er nok et temperament spørgsmål. Og man må selv
igangsætte vinduesviskerne, for Vision har ingen
regnsensor. Mon ikke det går.
Det får man stadig
Men man får fortsat 7 års garanti, 2-zone
klimaanlæg, det vakse GT-udseende med de smarte
ice-cube forlygter og dobbelt udstødning, man får
læderkabine, Recaro-sæder, Bluetooth med
stemmestyring (hvis smartphonen tillader det),
el-drevne sideruder, mørkt tonede bageste sideruder,
fartpilot, sædevarme og varme i rattet samt 18”
alufælge.
Sidstnævnte er en vigtig del af bilens præcise
styring. Og ved hurtig kørsel på ujævne danske
provinsveje må vi igen tage hatten af for bilens
gode vejgreb og stabile kørefærdigheder. Vejene
erindrede også om, hvordan KIA har formået at sikre
bilen en god og tilstrækkelig eftergivende
affjedring til hverdagskørslen og endda fastholde
muligheden for sportslig kørsel.
Maskineriet gør sig i øvrigt rigtig godt og eneste
lille ankepunkt er en benzinøkonomi på 13,5 km/l.
Værd at bemærke er det fremragende præcise
gearskifte, det store bagagerum på 380 liter, der
kan øges til 1225, når bagsæderne lægges ned og
også, at det er tilladt at køre med en anhænger på
1400 kg.
|