Der er en verden til forskel på at prøve en lille
landevejsracer på snoede slalom-veje i Kitzbühel i
30 graders varme iført brede sommerdæk (læs
den første prøvekørsel af KIA pro_cee’d GT hér >>>)–
og siden at drøne rundt på FDM Sjællandsringen i
fugtigt vejr, ved lave temperaturer og med vinterdæk
på. Vi gjorde forsøget med KIA pro_cee’d GT. Men der
var endnu en væsentlig forskel…
Når nu en KIA pro_cee’d GT skulle prøvekøres under
danske vinterlige vejrforhold kunne vi ligeså godt
tage skridtet helt ud og tilpasse os det danske
afgiftssystem. Ud med bagsæderne, på med
papegøjenummerpladerne, 117.000 kroner ned i pris og
så var vi klar til oplevelsen.
Hurtig og præcis
For det er en oplevelse, en af de gode, at køre
pro_cee’d GT. Sommeroplevelsen fra Østrig står helt
til troende og selv med vinterdæk og på den fugtige
Sjællandsring viste bilen sig fra sin bedste side.
Den er underholdende, den er hurtig (vi nåede 160
km/t for enden af langsiden og det er hurtigt med en
bil, der trods alt ”kun” har 204 hestekræfter) men
fremfor alt: Til trods for kørselsforholdene kunne
den placeres præcist på banen, kun førerens
færdigheder var udslagsgivende for kørepræcisionen.
Samtidig, og det er ikke uvæsentligt, hvis bilen
også skal bruges i hverdagen, er
affjedringskomforten acceptabel. Den er tilpas stram
til at sikre styrepræcisionen og den gode balance og
tilstrækkelig blød til at det ikke i bogstaveligste
forstand ender som en rystende oplevelse. Det er
temmelig vigtig på de danske provinsveje, som
bestemt ikke alle er lige jævne.
Masser af plads
Kører man friskt og sportsligt vil de fleste
mennesker nok betakke sig for at sidde på bagsædet.
Derfor er bagsæderne i GT-biler ofte mere til pynt
end til praktik og derfor vil de fleste ikke føle
det store afsavn. Omvendt tildeles man op imod 1,5
kubikmeter bagageplads bag forsædernes ryglæn. Da
bagklappen er relativt stor, får man temmelig meget
praktisk anvendelighed med i prisen.
Og prisen: 200.000 kroner ekskl. momsen på 32.728
kroner. Det gør pro_cee’d GT Van 117.000 kroner
billigere end den tilsvarende bil på hvide plader.
Man skal dog regne regnestykket til ende, inden man
lader prisen afgøre købet. Den løbende afgift er
markant højere, den beror på hvordan bilen skal
anvendes privat/erhverv, og det er tænkeligt at
værditabet for en van er markant.
Regnestykket
Beholder man bilen hele dens levetid, er værditabet
naturligt nok mindre end på en bil, der er købt til
350.000 kroner. Hér bliver den største økonomiske
faktor at besparelsen reduceres, hver gang der
betales ejerafgift. Bruges bilen alene
erhvervsmæssigt, er det inter problem, men anvendes
den til privat kørsel, betales der ekstra tæt ved
6000 kroner om året i afgift, den såkaldte
”misundelsesafgift”. Så skal der ikke den store
computerkraft til at regne ud, at efter 20 år har
man i alt betalt det samme som for en hvidpladebil.
|