Da vi første gang stiftede bekendtskab med KIA
pro_cee’d var det på sydfranske veje i og omkring
Monaco - det mondæne fyrstendømme ved den franske
riviera (læs
den første test af KIA pro_cee’d hér >>>). Fint
nok, dér gør den sig godt. Men hvordan er
virkeligheden på ujævne danske provinsveje.
Vi har prøvet KIA pro_cee’d i udgaven med 128 hestes
dieselmotor. Den har vi ikke tidligere prøvet i
pro_cee’den, så det var en del af oplevelsen. Ikke
mindst fordi netop den model er den hurtigste i
pro_cee’d programmet. Og så var den udrustet med
Premium Plus udstyr og en masse ekstra, så prisen
havde sneget sig op på næsten 330.000 kroner, altså
groft set det dobbelte af prisen for den billigste
pro_cee’d, der fortsat er prissat til 170.000
kroner.
Men så får man også en bil, der er spækket med
næsten al det, der underbygger oplevelsen af den
smarte, sportslige familiebil, som KIA pro_cee’d den
er.
Et frisk alternativ
For det er punkt ét, når man stiller skarpt på KIA
pro_cee’d – uanset udstyr, motor og pris. Dens
design er ærligt, helt i harmoni med bilens øvrige
egenskaber, på en moderne og overbevisende måde.
Pro_cee’d er mere end blot en 3-dørs udgave af KIA
cee’d, fordi KIA ville skabe et endnu mere frisk
alternativ til den unge familie eller de, der måske
ikke har stiftet familie endnu.
KIA pro_cee’d ser ganske enkelt fræk ud. Det skyldes
bl.a. at B-stolpen er rykket hele 22 cm bagud, men
også, at bilen er 4 cm lavere end cee’d. B-stolpens
placering er ikke kun visuelt forfriskende men også
en nødvendighed, hvis man skal have en chance for at
komme ind på bagsædet. Det har bl.a. medført, at KIA
anvender kunstgreb som en lille arm, der styrer
forsædernes sikkerhedsseler nedad langs
midterstolpen, så den ikke er i vejen, når man skal
ind og ud på bagsædet. Den lille arm benyttes også
til at føre sikkerhedsselerne fremad, så de er
lettere at få fat i fra forsæderne. Det er en
acceptabel løsning, men den er et kompromis.
Suveræn fornemmelse
Det smarte, det lækre, underbygges af udstyret. Der
er noget vist suverænt i, at de sammenklappede
sidespejle automatisk folder sig ud, endnu inden man
har rørt ved bilen, fordi de fornemmer
radiosenderen, der er indbygget i nøglen, man har i
lommen. Dette eksemplar af KIA pro_cee’d havede
nemlig nøgleløs betjening (en lidt vrøvlet
betegnelse i øvrigt, for man skal jo bruge en nøgle
– den ligger blot f.eks. i lommen eller tasken og
kommunikerer med bilens elektronik – derfor kalder
KIA den også for en Smart-key). Men overbevisende er
det, og det samme er hele funktionen af bilen.
Det meget udstyr bringer den i en klasse for sig.
Xenon-lys er uvurderligt i mørke, kurvelys en stor
hjælp, 2-zone klimaanlæg behageligt både sommer og
vinter, varme i rat og sæder især en fordel ved
vintertide, og p-sensor i forening med bakkamera
kompenserer for det ret beset ikke alt for gode
udsyn bagud.
God både for og bag
Et glimrende bagagerum, som tillod undertegnede at
medbringe en sammenklappelig cykel, dog med et af
bagsæderyglænene lagt ned. Og ude i maskinrummet en
levende og smidig 128 hestes dieselmotor.
Netop motoren var interessant at prøve. Den trækker
godt, støjer moderat og byder på en udmærket og
næsten opnålig brændstoføkonomi. KIA pro_cee’d 1,6
CRDi må trække ikke mindre end 1500 kg. Ikke
uvæsentligt i en campingnation som den danske.
Optimeret affjedring
Udstyret inkluderer 17” alufælge, som vi normalt
ville mene var lige i overkanten med henblik på
kørekomfort. For selvom pro_cee’d har et dynamisk
look, har den ikke fartegenskaber, der gør den
sportslig. Diseludgaven vejer imidlertid 100 kg mere
end den tilsvarende benzinvariant. Det stiller krav
om en strammere affjedring og en del af denne kan
findes i de lave dæksider på lavprofildækkene.
Affjedringen er i forvejen strammet op i forhold til
den almindelige cee’d og de elementer i forening
indebærer at selvom den som nævnt ikke er meget
sportslig, er den heller ikke kedelig. Hér har man
faktisk ramt meget godt. Det opleves i særdeleshed
på ujævne veje, hvor vejgrebet er glimrende og
styrepræcisionen helt i sin orden.
Udvidelse af garanti-ordningen
Det er umuligt at beskæftige sig med KIA uden at
nævne den unikke garantiordning. 7 års garanti
indenfor 150.000 kilometer. Men denne garanti er
udvidet, så de KIA-ejere, der har et meget stort
kørselsforbrug, har frie kilometer op til 3 år.
Kører man med andre ord 250.000 kilometer indenfor
de 3 år, dækker garantien, men så bortfalder den
naturligt nok også, når de tre år er gået, for så er
det grænsen på de 150.000 kilometer, der er
gældende.
Men det ER er enestående garantiordning. |