Der er mange veje at gå, hvis man gerne vil tage
markedsandele fra konkurrenterne: Man kan bl.a.
sænke prisen – eller man kan give kunderne mere for
pengene. KIA har valgt det sidste, bl.a. med
succesmodellen, KIA Rio. Her kan man i skrivende
stund købe en Rio i den såkaldte Limited version,
hvor man får udstyr for 45.000 kroner for en merpris
på blot 5000 kroner.
Udgangspunktet er en helt almindelig KIA Rio med
Comfort-udstyr. Sådan en koster normalt 145.000
kroner. Det er i forvejen en af de mest veludrustede
Rio-varianter og den byder på, foruden 5 døre (den
billigste Rio koster 110.000 kroner, men den har
alene én dør i hver side og basisudstyret ”Base”),
også aircondition, el-ruder for og bag, bedre
sædebetræk, armlæn mellem forsæderne og et kosmetisk
lidt anderledes udseende plus basisudstyret, som
bl.a. omfatter multijusterbart rat, fjernbetjent
centrallås, USB og AUX indgange og hill-start
assistent.
Tilføjes skal det også, at KIA Rio for nylig fik en
ansigtsløfting, som strammede designet lidt op i
forhold til forgængeren.
85 hestekræfter
I motorrummet ligger en 85-hestes 1,2 liters
benzinmotor, hvormed man kan køre 21,3 km/l og
derved slipper man med kun at betale 620 kroner i
årlig ejerafgift. Den er lyd- og vibrationssvag men
gør ikke KIA Rio til nogen hurtigløber. 100 km/t nås
på 13,1 sekunder, topfarten er 168 km/t, men ved
hastigheder over 110-120 km/t sker der ikke så
forfærdelig meget, når man træder på speederen. Men
det er fælles for alle biler i den kategori.
Hvad der til gengæld ikke er fælles, er rigtig gode
køreegenskaber (som lægger op til flere
motorkræfter) og så det ekstraordinære udstyr.
For 5000 kroner oveni…
For blot 150.000 kroner får man foruden førnævnte
eksempler også fartpilot med –begrænser, sædevarme
på forsæderne, klimaanlæg, regnsensor, som
igangsætter vinduesviskerne, når det begynder at
regne og en sjov ting, som KIA kalder ”privacy glass”.
Det er kraftigt sort-tonede ruder i bagdørene, som
gør det stort set umuligt udefra at se ind i
kabinen.
Bluetooth hører også med i Limited-udstyret,
læderrat (og lædergearknob), el-sidespejle og 16”
alufælge ligeså. Tågeforlygter (næsten uundværligt i
tæt tåge), p-sensorer bagtil (stor fordel, for
udsynet bagud er noget begrænset) og lys i makeup
spejlene hører også med. Alt det fås altså for en
merpris på beskedne 5000 kroner.
16"
alufælge er standard i Limited-udgaven. testbilen
var udrustet med 17" alufælge (merpris: kr. 10.000)
og lavprofildæk - det giver en mere direkte føling
med kørebanen.
Tilstrækkelig maskinkraft
Med til historien hører også et regulært bagagerum
på 288 liter i den 4,05 meter lange bil og ikke
mindst, at man må køre med en anhænger på 900 kg –
hertil rækker de 85 hestekræfter. Det tal skal måske
især ses i forhold til, at de mindre biler typisk er
stærkt handikappet, når det gælder anhængervægt,
hvis de overhovedet må trække en.
Rio Limited fås alene med 85-hestes benzinmotor.
Hvis man ønsker flere hestekræfter, kan man for
20.000 kroner oveni få en 109-hestes benzinmotor,
men det er uden Limited udstyr og er som sådan en
helt anden sag.
Sidst men ikke mindst: Der ydes som altid ved køb af
KIA biler 7 års garanti eller op til 150.000 km,
afhængig af hvad der indtræder først.
|