- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Optima 2,0 MPI Vision

Koreanerbil i amerikanertøj


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Optima i Motorradioen >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Uanset om vi vil det eller ej, er der nu noget særligt over amerikaner(person)biler. De er store, de har en vis pondus, de er ikke konstrueret med funktionelle hovedformål og så byder de på masser af luksus – og er i øvrigt ikke nødvendigvis særlig kostbare. Sådan er KIA Optima også. Den er blot ikke amerikansk, men den har trådt sine barnesko i USA, gad vist om det er årsagen?

 

Det er da heller ikke uden inspiration fra ”over there”, at vi fik amerikanerbils associationer, da der blev stillet skarpt på den store KIA, som blev introduceret i Danmark dette efterår. For efter at undertegnede har tilbragt sommeren i USA fra den ene kyst til den anden (er du interesseret i USA og bilture, så finder du masser af stof hér >>>), var der på bilfronten især én bemærkelsesværdig iagttagelse: Der kørte utroligt mange japanske og koreanske biler på de amerikanske vejnet. Ikke mindst KIA og ikke mindst Optima gjorde sig bemærket.

 

Ligner en amerikanerbil

Se på den engang, lad være med at tænke på Elvis Presleys 60’er Cadillacs, tænk moderne på f.eks. en bil som Ford Mondeo, der også er utrolig populær i USA og måtte vente et par år, inden den fik indrejsetilladelse til det europæiske bilmarked. Sjovt nok, at både den og KIA Optima landede i Danmark i de sidste måneder, Optima’en lidt før Mondeo’en. Men i øvrigt forståeligt nok, for vi danskere er begyndt at købe større biler igen efter år med tryk på småbilsmarkedet.

 

Og dér gør en Optima sig godt. Vi prøvekørte Optima kort lige inden lanceringen (læs den første test af KIA Optima hér >>>), og kombinér gerne denne testrapport med iagttagelserne fra dengang. Men da var det dieselmotoren, der havde største opmærksomhed. Denne gang var det versionen med benzinmotor, med basisudstyr til en pris på bare 280.000 kroner.

 

Lettere og mere viril

Den variant er i den grad overbevisende. Balancen i bilen tilgodeser snoede danske landeveje i højere grad en dieselmodellen (som vi i øvrigt vender lidt mere indgående tilbage til om kort tid). Med benzinmotor er Optima over 100 kg lettere og den vægtbesparelse ligger fortrinsvis på forakslen. Det gør ganske enkelt bilen mere viril. Da maskineriet endvidere præsterer 165 hestekræfter, får man som bruger en helt anden tilgang til den.



Set i amerikaner-lyset er dieseldrevne personbiler fortsat et sjældent syn i USA, så køreoplevelsen passer også hér til den amerikanske inspiration. Det er dog ikke en stor V6 eller V8 benzinmotor, der producerer kræfterne, men derimod en 2-liters 4-cylindret maskine, der ligesom de amerikanske motorer ikke har turbolader. Alligevel formår den at frembringe 196 Nm ved 4.800 omdr./min. og det gør den både civiliseret og tilstrækkelig trækvillig – men også en smule tørstig. Den trækker som nævnt selv vejret og en benzinøkonomi på 14,3 km/l passer bedre til amerikansk afgiftsfritaget benzin end stærkt beskattede europæiske drivmidler.

 

Stor som en Mercedes E

Fartpræstationerne taler deres eget klare sprog: 100 km/t nås på under 10 sekunder og man kan køre over 200 km/t på toppen. Køreoplevelsen inkluderer en komfortabel men også følsom affjedring og stor styrepræcision. Desuden er KIA Optima 2,0 MPI ret stilfærdig, præcis som det forventes af en luksuøs bil i den størrelse. Størrelsesmæssigt er den på niveau med en Mercedes E-klasse, der er temmelig god benplads på bagsædet og det udvendige bagagerum har en kapacitet på over 500 liter.

 

Man får rigtig meget bil for pengene i KIA Optima. Vision-udstyret omfatter 16” alufælge, 2-zone klimaanlæg, den i USA uundværlige fartpilot, multijusterbart læderrat, el-ruder foran såvel som ved bagsædet, sædevarme, bluetooth connection, tågeforlygter, 6 airbags og ikke mindst den meget europæiske 7 års fabriksgaranti. Fabriksmonteret ekstraudstyr omfatter f.eks. panorama el-soltag til 20.000 kroner, og en sportspakke med en masse gejl samt 18” alufælge til 15.000 kroner. Automatgear med paddleshift koster 30.000 kroner.

 

 

Koreanerbil i stedet for amerikanerbil

I hvilket omfang en KIA optima vil slå igennem herhjemme skal vi ikke spå om, men det vil være mærkeligt, hvis ikke mange liebhavere til amerikanerbiler vil kunne falde for en koreanerbil. Købsprisen er suveræn god, om end man dog skal huske at lægge 7-10.000 kroner oveni, hvis bilen skal have en anden farve end hvid. Benzinøkonomien er en svaghed, men Optima findes som nævnt også i en dieseludgave, som kan vælges, hvis brændstoføkonomien har stor betydning.

 

Man må dog i den forbindelse ikke glemme, at dieselvarianten for det første er 20.000 kroner dyrere og for det andet koster 1500 kroner mere om året i ejerafgift.


Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en kort køretur i den nye KIA Optima.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 


Model:

KIA Optima 2,0 MPI Vision

Listepris:

Kr. 279.999 (i hvid)

Motor og transmission:

4 cyl benzinmotor. 2,0 l. 165 hk. 196 Nm/4800 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 210 km/t/ 14,3 km/l /162 g/km

Længde:

4,85 m

Bagagerum:

505 liter

Diverse:

ABS. EBD. BAS. ESP. Hillholder. Tågeforlygter. 6 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 7 års garanti, maks. 150.000 km.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt