KIA Optima i
Motorradioen >>>
Radioindslag og
TV/videoklip vil kunne genhøres og
genses på Motorradioen.dk i et års tid efter
første offentliggørelse. Videoklippene vil
derefter i et vist omfang kunne findes på
YouTube.
Uanset om vi vil det eller ej, er der nu noget
særligt over amerikaner(person)biler. De er store,
de har en vis pondus, de er ikke konstrueret med
funktionelle hovedformål og så byder de på masser af
luksus – og er i øvrigt ikke nødvendigvis særlig
kostbare. Sådan er KIA Optima også. Den er blot ikke
amerikansk, men den har trådt sine barnesko i USA,
gad vist om det er årsagen?
Det er da heller ikke uden inspiration fra ”over
there”, at vi fik amerikanerbils associationer, da
der blev stillet skarpt på den store KIA, som blev
introduceret i Danmark dette efterår. For efter at
undertegnede har tilbragt sommeren i USA fra den ene
kyst til den anden (er
du interesseret i USA og bilture, så finder du
masser af stof hér >>>), var der på bilfronten
især én bemærkelsesværdig iagttagelse: Der kørte
utroligt mange japanske og koreanske biler på de
amerikanske vejnet. Ikke mindst KIA og ikke mindst
Optima gjorde sig bemærket.
Ligner en amerikanerbil
Se på den engang, lad være med at tænke på Elvis
Presleys 60’er Cadillacs, tænk moderne på f.eks. en
bil som Ford Mondeo, der også er utrolig populær i
USA og måtte vente et par år, inden den fik
indrejsetilladelse til det europæiske bilmarked.
Sjovt nok, at både den og KIA Optima landede i
Danmark i de sidste måneder, Optima’en lidt før
Mondeo’en. Men i øvrigt forståeligt nok, for vi
danskere er begyndt at købe større biler igen efter
år med tryk på småbilsmarkedet.
Og dér gør en Optima sig godt. Vi prøvekørte Optima
kort lige inden lanceringen (læs
den første test af KIA Optima hér >>>), og
kombinér gerne denne testrapport med iagttagelserne
fra dengang. Men da var det dieselmotoren, der havde
største opmærksomhed. Denne gang var det versionen
med benzinmotor, med basisudstyr til en pris på bare
280.000 kroner.
Lettere og mere viril
Den variant er i den grad overbevisende. Balancen i
bilen tilgodeser snoede danske landeveje i højere
grad en dieselmodellen (som vi i øvrigt vender lidt
mere indgående tilbage til om kort tid). Med
benzinmotor er Optima over 100 kg lettere og den
vægtbesparelse ligger fortrinsvis på forakslen. Det
gør ganske enkelt bilen mere viril. Da maskineriet
endvidere præsterer 165 hestekræfter, får man som
bruger en helt anden tilgang til den.
Set i amerikaner-lyset er dieseldrevne personbiler
fortsat et sjældent syn i USA, så køreoplevelsen
passer også hér til den amerikanske inspiration. Det
er dog ikke en stor V6 eller V8 benzinmotor, der
producerer kræfterne, men derimod en 2-liters
4-cylindret maskine, der ligesom de amerikanske
motorer ikke har turbolader. Alligevel formår den at
frembringe 196 Nm ved 4.800 omdr./min. og det gør
den både civiliseret og tilstrækkelig trækvillig –
men også en smule tørstig. Den trækker som nævnt
selv vejret og en benzinøkonomi på 14,3 km/l passer
bedre til amerikansk afgiftsfritaget benzin end
stærkt beskattede europæiske drivmidler.
Stor som en Mercedes E
Fartpræstationerne taler deres eget klare sprog: 100
km/t nås på under 10 sekunder og man kan køre over
200 km/t på toppen. Køreoplevelsen inkluderer en
komfortabel men også følsom affjedring og stor
styrepræcision. Desuden er KIA Optima 2,0 MPI ret
stilfærdig, præcis som det forventes af en luksuøs
bil i den størrelse. Størrelsesmæssigt er den på
niveau med en Mercedes E-klasse, der er temmelig god
benplads på bagsædet og det udvendige bagagerum har
en kapacitet på over 500 liter.
Man får rigtig meget bil for pengene i KIA Optima.
Vision-udstyret omfatter 16” alufælge, 2-zone
klimaanlæg, den i USA uundværlige fartpilot,
multijusterbart læderrat, el-ruder foran såvel som
ved bagsædet, sædevarme, bluetooth connection,
tågeforlygter, 6 airbags og ikke mindst den meget
europæiske 7 års fabriksgaranti. Fabriksmonteret
ekstraudstyr omfatter f.eks. panorama el-soltag til
20.000 kroner, og en sportspakke med en masse gejl
samt 18” alufælge til 15.000 kroner. Automatgear med
paddleshift koster 30.000 kroner.
Koreanerbil i stedet for amerikanerbil
I hvilket omfang en KIA optima vil slå igennem
herhjemme skal vi ikke spå om, men det vil være
mærkeligt, hvis ikke mange liebhavere til
amerikanerbiler vil kunne falde for en koreanerbil.
Købsprisen er suveræn god, om end man dog skal huske
at lægge 7-10.000 kroner oveni, hvis bilen skal have
en anden farve end hvid. Benzinøkonomien er en
svaghed, men Optima findes som nævnt også i en
dieseludgave, som kan vælges, hvis
brændstoføkonomien har stor betydning.
Man må dog i den forbindelse ikke glemme, at
dieselvarianten for det første er 20.000 kroner
dyrere og for det andet koster 1500 kroner mere om
året i ejerafgift.
|