Da vi for nylig prøvekørte den i Danmark nye KIA
Optima var det nærliggende, at relatere den til
amerikanske definitioner på store luksuøse
mellemklassebiler. Imidlertid var der tale om den
allerbilligste model med manuelt gear og dermed også
laveste udstyrsniveau. Man hvad sker der, når man
opgraderer til den dyreste variant?
Den bliver for det første mindst 70.000 kroner
dyrere. Når man så også vil amerikanisere den ved
hjælp af et automatgear, stiger prisen yderligere
med 30.000 kroner. Og vil man kunne se toppen af
Rocky Mountains, hvis man nu kom der forbi, skal man
have et panoramasoltag til 20.000 kroner. Så skal
bilen selvfølgelig også se ekstra fed ud, det
betyder 10.000 kroner oveni for den flotte hvide
perlemorslak. Summa summarum: 410.000 kroner er
prisen krøbet op på.
Bedre brændstoføkonomi
Automatgearet giver sig selv. Det er et
konventionelt
6-trins
automatgear, som fungerer hurtigt og præcist. Men
det bruger også brændstof. Forbrugstallene er 16,7
km/l i stedet for 20,4 km/l med manuelt gearskifte,
som man udmærket kan leve med.
For ved siden af udstyret får man for de 410.000
kroner også en dieselmotor, en 136 hestes diesel, og
den gør det forbrugsmæssigt noget bedre end den
165-hestes benziner, der lå i basismodellen.
Ændrer karakter
Bilen skifter med andre ord helt karakter. Man skal
også væbne sig med en smule mere tålmodighed, for
den bruger det meste af et sekund ekstra på at nå de
100 km/t. Og topfarten er 200 km/t i stedet for 210.
Til gengæld får man det herlige turbotryk i ryggen,
når man accelererer, så i praksis føles bilen mindst
ligeså livlig som benzinudgaven.
Og så er der en anden forskel. Dieselmotoren samt
automatgearet lægger over 100 kg mere ude på
forenden af bilen. Det er faktisk med til at
stabilisere den, så på lange ture ved høj fart vil
diesel-varianten være at foretrække, ikke kun pga.
den bedre brændstoføkonomi men også pga. bedre
køreegenskaber. Til gengæld er den en smule tungere
gennem kurverne.
Mere udstyr og diesel i stedet for benzin
Basisudstyret i Optima er beskrevet i vores
prøvekørsel af benzinudgaven (læs
prøvekørslen af KIA Optima 2,0 MPI Vision hér >>>).
Oven i det får man for de 50.000 kroner, der skyldes
udstyret (de ekstra 20.000 kroner ud af de 70.000
skyldes dieselmotoren i stedet for benzin), det
såkaldte Advance niveau.
Advance-udstyret inkluderer 17" alufælge, som giver
en mere kontant føling med vejen (og ser bedre ud),
Xenon-forlygter, som givet et fremragende lyd i
mørke, der er parkeringssensorer både for og bag
(dejligt – det er trods alt en temmelig stor bil),
der er regnsensor, som igangsætter vinduesviskerne,
når den føler regndråber på forruden, man får en
fuld læderkabine, dvs. sæder og visse paneler i
læder, man for elektrisk indstilleligt førersæde med
memory, et mere fancy interiør med flittigt brug af
pianolak og en 4,3 skærm til at håndtere visse dele
af bilens udstyr. Det eneste, man savner, er varme i
rattet. Underligt nok kan det fås i flere af de
billigere KIA-modeller, men altså ikke i Optima.
Meget luksus for pengene
Det helt centrale er, at ønsker man en masse af det
udstyr, som er nævnt, og det giver altså bilen både
et andet udseende og gør den mere bekvem, så er de
50.000 kroner ret billigt. Forbavsende i øvrigt, at
det også indeholder en stor pose penge til den
danske stat i registreringsafgift, men det er en
helt anden sag.
Om man skal vælge diesel frem for benzin afgøres
fortrinsvis af økonomien, hvor man som vanlig må
medtage merudgifter og besparelser afhængig af
kørselsbehov og foretage sin egen individuelle
beregning. Dieselmotoren er en udmærket motor, knap
så lydløs og vibrationsfri som benzinmaskinen, men
det er marginalt og når man først er kommet op i
fart mærker man ikke nævneværdigt til motorerne,
uanset der er tale om den ene eller den anden. Hvad
det angår er det hip som hap om vælger den ene frem
for den anden.
|