Jeep har en enestående historie. Alene bilens
betydning under 2. verdenskrig giver den historisk
en særstilling. Men holder den anno 2015? Er en Jeep
fortsat en ægte Jeep? Det satte vi os for at
undersøge.
Jeep Renegade er noget nær det tætteste, man kan
komme den originale Willis Jeep. Men
tilhørsforholdet til Chrysler og derigennem også
italienske Fiat har i sagens natur betydning for
hvordan ”Jeep” fortolkes. Vi kan dog allerede
indledningsvis slå fast, at Jeep Renegade IKKE er en
”bilernes Spaghetti Western”, og det er jo et
beroligende udgangspunkt.
Deler teknik
Alligevel finder man et stort fællesskab på den
tekniske side. Heldigvis alene på den tekniske side.
For selvom en Fiat 500X deler teknik med Jeep
Renegade, er det da også det eneste fællesskab. Se
på de to biler – det sidste, man kan forestille sig,
er, at de to har noget med hinanden at gøre.
Jeep Renegade måler 4,25 meter i længden og er som
sådan tro mod sit ophav, der også var ret kort. Den
er agil og sender man den ud i terrænet, klarer den
sig udmærket. Det hænger sammen med den korte
akselafstand og en frihøjde på 20 cm – og den har
også i den prøvekørte Trailhawk udgave 170 diesel
hestekræfter at gøre godt med. Men det
allervigtigste er, at den kan have permanent
firehjulstræk, hvis man ønsker det, og oven i købet
har man også reduktionsgear til sin rådighed. Det
gør den rigtig god til at komme frem, hvor andre
måtte give op.
Den afgørende faktor
Det permanente firehjulstræk er måske for os det
allermest afgørende. For det klassificerer Jeep
Renegade Trailhawk som en ægte off-roader. De meget
populære All Wheel Drive indebærer hos de
allerfleste af konkurrenterne, at man alene har
firehjulstræk, når elektronikken vurderer at der er
brug for det. Havde det været tilfældet, havde SUV
været den rette betegnelse for bilen – og så havde
kun Jeep navnet indikeret historikken.
Fordelen ved AWD er imidlertid, at Jeep Renegade
også fungerer i den moderne hverdag. Den har
forhjulstræk, når den kører på asfalt og det har den
så også brug for – stabiliteten ved motorvejsfart er
nemlig ikke verdens bedste. Men det går, og det har
forhjulstrækket sin andel af æren i. Og så slipper
maskineriet for at trække en omfattende drivline.
Derved kan brændstoføkonomien holdes på respektable
16,9 km/l.
I øvrigt findes Jeep Renegade også i en mere moderat
udgave, som alene har træk på forhjulene, i
maskinrummet en 110 hestes maskine og en 3 cm lavere
frihøjde. Det er en lidt anden historie og den er da
også prissat til fornuftige 285.000 kroner. Den kan
også med 2WD køre 21,7 km/l – officielt i hvert
fald.
Udstyr og automatgear for alle pengene
Den prøvekørte version koster 455.000 kroner.
Foruden de mange kræfter og Trailhawk-udstyret, som
bl.a. inkluderer 2-zone klimaanlæg, fartpilot,
p-sensorer, tågeforlygter, el-ruder for og bag og
varme
i
rattet ikke mindst (herligt på en kold vinterdag),
får man også en 9-trins automatgearkasse med i
købet.
Den har vi tidligere prøvet i Jeep Cherokee og dér
var den en god oplevelse. I Jeep Renegade er den for
brutal og egentlig ikke særlig nødvendig. Uden at
have prøvet den, ville vi foretrække en manuel
gearkasse. Det skal så tilføjes, at gearskiftene
foregår som de skal, dvs. der skiftes gear, når der
er brug for det. 0-100 km/t klares på under 9
sekunder (og topfarten er over 200 km/t, men det er
næppe nogen nydelse) men manuelt gear: Ja, tak.
Praktisk i enhver henseende
Rummeligheden kan der ikke sættes en finger på.
Masser af kabine plads, og et bagagerum på 351
liter, som kan øges til 1,3 kubikmeter, når
bagsæderne lægges ned, gør den praktisk anvendelig.
Der er oven i købet blevet plads til et reservehjul
– ikke udvendigt på motorhjelmen, men civiliseret
gemt af vejen under bagagerumsbunden.
Tilbage til spørgsmålet: Er en Jeep Renegade en Jeep
eller ej. Det kan besvares kort: Den ER en Jeep, om
end en moderne en af slagsen. Faktisk har Jeep
formået at få al det bedste ud af tilhørsforholdet
til Chrysler og Fiat. Om konklusionen havde været
den samme, hvis vi havde prøvekørt den lille udgave
er tvivlsomt, for det permanente firehjulstræk og
den store frihøjde er som nævnt afgørende faktorer.
Designet er måske også blevet lidt for
over-moderniseret. Og er man da alligevel i tvivl,
kan man blot kaste blikke på bilens højtalere: Her
er det uomtvistelige ikon klart og tydeligt
gengivet: Den karakteristiske originale køregrill og
de to runde lygter. Se dét er en Jeep, og det er
resten af bilen heldigvis også. Egentlig ret godt
gået…
Gimmick fra instrumentpanelet - splash-designet
omdrejningstæller. |