Hvis nogen troede, at en Jeep Wrangler – som har
familiebånd i lige linje til Willys Jeep fra 2.
verdenskrig – alene var en terrænbil, må de tro om
igen. Modsætningsvis Land Rover Defender, som vel er
det nærmeste, man kan sammenligne med hos det
konkurrerende mærke, har Jeep Wrangler Unlimited
langt bedre landevejsegenskaber. Så gode, at man
næsten kan tale om, at den er komfortabel og minder
om en SUV.
Men en Jeep Wrangler er ikke en SUV. Den ER en ægte
off-road’er. Vi satte den på prøve i skrapt og
krævende terræn. Prøven bestod den flot, måske fordi
den skal køres og blev det også som en regulær
”gammeldags” off-roader, en bil, hvor elektronikken
ikke har taget overhånd og meget fortsat er overladt
til chaufføren. Det var faktisk helt sjovt.
Begrænsninger og muligheder
Begrænsningerne i terræn’et ligger mest i form af en
forholdsvis lang akselafstand og et stort udhæng.
Det gør pludselige stigninger og fald en smule
tricky. Omvendt er akselafstanden en forudsætning
for de eminente pladsforhold i både kabine og
bagperron – og ikke mindst store stabilitet på plan
asfalt. Så sætter dæk monteringen naturligvis også
sine grænser – men det må man jo så justere på i
form af andre hjul, hvis behovet virkelig er der.
Man kommer ret langt, som den ser ud standard.
Jeep Wrangler Unlimited ser ud som en Jeep.
Mennesker genkender den og ingen rynker på
øjenbrynene og rækker næse af den ”politisk
ukorrekte” store terrænbil. Tvært imod. Anerkendende
blikke og en tiltro til, at fører og bil har noget
at være sammen om. Det har de også, så længe
terrænkørsel indgår som en del af Wranglerens
køreopgaver. Ellers er det lige meget – så bruger
den for meget brændstof om end et forbrug på omkring
10 km/l ikke i sig selv er voldsomt med en 177
hestes dieselmotor up-front.
Læg i øvrigt mærker til det: 177 hestekræfter og et
moment, der følger godt med, er meget. Spørg bare
Land Rover!
Kan skilles ad
En Jeep Wrangler kan meget af det hele – også mere
end de fleste har fantasi til at forestille sig. Den
kan f.eks. skilles ad. Man skal godt nok væbne sig
lidt med tålmodighed og lidt praktisk snilde og
rutine er heller ikke af vejen. Men den kan
forvandles fra en lukket bil med hardtop til en helt
eller delvis åben bil. Eksempelvis kan tag
elementerne over førerafsnittet afmonteres, så man
får frisk luft
indenfor. Men det tager længere tid end de 25
sekunder et elektrisk foldetag skal bruge.
Vi tog ikke tid, for rutinen var ikke indtrådt – så
det havde ikke været helt rimeligt overfor Wrangler.
|