Jeep Patriot var en overraskelse, for det viste sig
hurtigt, at den er en bil til både det ene og det
andet. Dermed er der lagt kæmpe afstand til det
oprindelige og originale Jeep-billede af Willys
lille krigs-køretøj fra 2. verdenskrig.
Ikke at det var overraskende, at Jeep havde udviklet
sig – vi har trods alt tid efter anden stiftet
bekendtskab med biler som f.eks. Jeep Cherokee,
Grand Cherokee o.lign. Men efter at Chrysler
koncernen har samlet kræfterne omkring succes-ikoner
som Jeep og Dodge er der meget genbrug – mest på
godt og egentlig ikke rigtigt på ondt.
Økonomisk
Jeep Patriot er vel egentlig en slags SUV. Men den
adskiller sig fra konkurrenterne ved, at den ligner
en Jeep med det karakteristiske frontparti og den
ikke særlig aerodynamiske form. Allerede hér
overrasker den – for dårlig aerodynamik (og det
siger vi ikke, at den har – det ser bare sådan ud)
betyder i reglen dårlig brændstoføkonomi. Jeep
Patriot med den prøvekørte 140-hestes 2-liters
dieselmotor kører ikke mindre end 15,2 km/l – ja
18,2 kilometer per liter kan man køre, hvis det blot
går ligeud af landevejen. Det er ret pæne tal.
Jeep Patriot kører desuden forbavsende godt på
almindelig plan asfalt. Den er både komfortabel og
ligger fint i kurverne. Hemmeligheden er bl.a., at
den ikke er særlig høj og derfor næsten har
tyngdepunkt som en almindelig flad personbil. Men
multilink baghjulsophænget har også sit, at skulle
have sagt, især hvis man presser bilen ud over
skridgrænsen – det klarer den ligeså forbavsende
godt som den kører lige ud.
God i terræn
Men hvad så, når man forlader asfalten, hjulsporene
og prøver den i rigtigt terræn? Ligeså godt! Den har
en frihøjde på lige over 20 cm og permanent
firehjulstræk, som oven i købet kan låses med
spærredifferentiale. Største begrænsning er
naturligt nok de standardmonterede asfaltdæk, men
selv med dem, tog den godt fat, måske fordi
proportionerne – forholdet mellem vægt (1475 kg),
motorkraft og hjulstørrelse (215/60-17) er utrolig
harmonisk.
Derfor vil en Patriot kunne tilfredsstille de fleste
danske kørselsbehov, også de mere usædvanlige.
Indrømmet: Det havde vi ikke ventet.
Beskeden bagageplads
Svagheder: hvad køreegenskaberne angår ikke mange.
Indretningen byder til gengæld kun på begrænset
optimering af pladsforholdene eller sagt på
almindelig dansk: Der for lidt plads i forhold til
bilens størrelse – i hvert fald i bagkabinen.
Pladsforholdene på sæderne er OK, men når bagsædet
skal forvandles til udvidet bagagerumsgulv, slår man
bagsæderyglænene ned og så er den ikke længere. De
kommer i plan med den bageste del af
bagagerumsgulvet og dermed antydet, at det befinder
sig ret højt oppe – på bekostning af rumindholdet.
Tallene taler deres eget sprog: 334 liters
bagagerumsplads med
4-hjulstrækket låses
ved hjælp af et forkromet greb i midterkonsollen -
elegant!
|