Der er visse bilmærker, man altid nærmer sig med en
vis respekt og med store forventninger. Jaguar er ét
af dem. Det gælder, uanset det er topmodellerne
eller den ”lille” Jaguar, med bogstavbetegnelsen ”XF”.
Hvorfor så det. Jo, det har nok meget med historie
at gøre. For hvor moderne bilmærker som f.eks. Audi,
Lexus og BMW til stadighed kæmper for at opretholde
deres sportslige image, behøver Jaguar stort set
ikke at røre en finger. Jaguar er ganske enkelt lig
med luksus på sportsmanér, i hvert fald som man
fortolker det i England. Det har en vis dragende
effekt.
Og så har det noget at gøre med prestige og
vedholdenhed. Mangel på begge dele var nær ved at
slå hjulene væk under Jaguar, hvis man skruer tiden
et år årtier tilbage. Men så begyndte der at ske
noget, ikke mindst stærkt provokeret af skiftende
ejerforhold og ultimative krav om at skulle tjene
penge på bilerne.
Top moderne
I dag er Jaguar top moderne sportslige luksusbiler
af høj kvalitet og helt i overensstemmelse med de
heller ikke helt lave priser, man skal betale for
bilerne. Det gælder også XF.
Den prøvekørte variant var oven i købet udrustet med
en 3-liters dieselmotor. Det er lige før at det gør
den til den billigste i modelrækken, da basisprisen
er 907.000 kroner iflg. prislisten. Men faktisk
findes der en billigere XF med en 3-liters V6
benzinmotor under hjelmen. Det er nu kun 40.000
kroner, der adskiller de to, og den største forskel
måler man på brændstofforbruget.
Politisk opportunt
Det er jo ikke længere politisk opportunt at køre i
store brændstofforslugende biler. Men med en
240-hestes V6 Diesel kan XF køre 14,7 km/l. Med
6-trins automatgear og en egenvægt på 1,8 tons! Den
leder ikke mere CO2 ud end en typisk mellemklassebil
(179 g/km), så der er ikke meget at komme efter fra
miljøholdets side. Og den gør det helt uden tab af
køredynamik, som er så centralt i forbindelse med
Jaguar.
Designet er smukt og sportsligt såvel som dynamisk.
Interiøret er klassis britisk med fine detaljer som
læderdeko over instrumentpanelet under forruden og
anvendelsen af ædeltræ i panelerne. Prisen
inkluderer læderkabine, i den prøvekørte variant
brun/beige indtræk med et rødligt skær, som
understreger det eksklusive og udstyrslisten er
alenlang – selvom udstyrs betegnelsen ”Luxury”
betyder basisudstyr på Jaguar sprog. Skal man op i
Premium-Luxury kategorien koster det 100.000 kroner
oveni.
Bluetooth og splitbagsæde!
Hos Jaguar Danmark (den danske importør, som ligger
på Østerbro i København) fortæller man, at Bluetooth
og splitbagsæde er egenskaber, kunderne lægger vægt
på. Pudsigt, for det ville vi ikke have nævnt med et
ord. Men klart: I en Jaguar er det ikke almindeligt
med i hvert fald splitbagsædet. Vi er nu sikre på,
at Jaguar-ejerne også synes, at det er lidt smart,
at defrosterne åbner elektrisk, når man
indstiller klimaanlægget til at
bruge
dem og drejer på tændingsnøglen – nå, nej, trykker
på startknappen! Vi synes det i hvert fald, og
glæder os også over let læselige konventionelle
sportsinstrumenter. XF’en har desuden den
usædvanlige Jaguar løsning på gearvælgeren: Når man
slår tændingen til, skyder en lille cylinder op af
midter konsollen, gearindstillingen foregår ved at
dreje på knappen. Det bliver man helt forfalden til.
Bagagepladsen er god – 500 liter, som kan forøges
med yderligere 40, hvis man ikke bruger dem til
reservehjul, og muligheden for at lægge
bagsæderyglænene ned gør lige pludselig den næsten 5
meter lange limousine helt praktisk.
Kører anderledes
Pladsen på bagsædet er som den skal være i denne
klasse, hvor konkurrenterne er BMW’s 5-serie,
Mercedes’ E-klasse, Audi A6 m.fl. Men på ét punkt
skiller Jaguaren sig ud: Den kører ikke som nogen af
de nævnte biler.
Maskineriet har dobbeltturbo, en lille, som sørger
for moment ved lave motoromdrejninger, og en stor,
som træder til, når det går stærkt. Det betyder, at
maskineriet både er ultra smidigt og yderst
kraftfuldt. Ikke færre end 500 Nm ved 2000 omdr./min
siger det hele. Og de lukkes ud på baghjulene, vel
at mærke.
Cruise og sport
Cruiser man i XF’en, oplever man en bestemt men
ganske luksuøs affjedring, som også kan håndtere de
ikke altid lige komfortable danske landeveje. Blæser
man al effekten ud på asfalten (0-100 km/t på 7,1
sekunder) og kører bilen hurtigt gennem kurverne
oplever man en unik balance og helt neutrale
styreegenskaber.
I den særlige sportsindstilling sker gearskiftene
senere (man skal højere op i omdrejninger), og
speeder responsen er mere kontant. Uanset
indstilling føler man sig utrolig tryg bag rattet i
Jaguar’en. Fremprovokerer man (om end det er svært,
at simulere en katastrofesituation i trafikken) en
udskridning, har man alle chancer for at redde
investeringen og sig selv. Godt hjulpet af aktiv
differentialekontrol og cornering brake control. |