Jaguar XF Sportbrake XF test i Motorradioen
Vi havde netop prøvekørt Jaguar XF Sportbrake med
200-hestes 2,2-liters dieselolie da menuen stod på
selvsamme bil – blot med 3-liters V6 med tilhørende
275 dieselheste og det festklædte Portfolie udstyr.
Alt i alt giver det en pris på 1,2 millioner kroner.
(læs
prøvekørslen af Jaguar XF Sportbrake 2,2 hér >>>).
Motoren er i sig selv hele merprisen værd – men den
er nu den samme, uanset udstyrsniveau. Den velkendte
dieseltikken, som heller ikke den ellers udmærkede
2,2 liters maskine kunne sige sig fri for, er helt
elimineret i den store V6’er. Vibrationsniveauet er
så ringe, at man næsten ikke fornemmer, når motoren
er startet. Og så er den ualmindelig lydsvag.
Overvældende motorkræfter
Naturligvis er kræfterne overvældende. De 275
hestekræfter assisteres af et moment på ikke mindre
end 600 Nm. Det er lige før, det er for meget af det
gode med et accelerationspotentiale på 6,4 sekunder
til de 100 km/t og en topfart på 250 km/t. På den
anden side skærer den store XF’er så præcist ind i
kurverne, at man glimrende kan håndtere de mange
kræfter og så er det herligt, at den super hurtigt
skiftende 8-trins gearkasse gør det muligt at køre
bilen på gearene.
I modsætning til de populære
dobbeltkoblingsgearkasser, som helst vil bestemme
selv, anvender Jaguar en stærkt optimeret
konventionel gearkasse, som skifter ligeså hurtigt
som et dobbeltkoblingsgear, men gør det når man
aktiverer det. Der skiftes gear brøkdele af et
sekund efter, at man har aktiveret det sekventielle
gearskifte – uanset man skifter op eller ned i gear.
Det er en sand fornøjelse og giver et dejligt
overskud, fordi man aldrig føler sig tabt.
God brændstoføkonomi
En sådan gearkasse koster normalt penge på
brændstofkontoen. Men en brændstoføkonomi på 16,1
km/l kan ikke siges at være dårlig. Tværtimod, især
set i lyset af de mange kræfter og den relativt
store bil. I øvrigt har man mulighed for at ændre på
Jaguarens kørekarakteristika ved at aktivere det
såkaldte ”Dynamic mode” som øger responsen og så
vidt det fornemmes også motorstyringen.
Portfolio-udstyret øger luksusoplevelsen i kabinen.
Merprisen i forhold til Luxury niveauet er ca.
120.000 kroner og det inkluderer Ebony
ædeltræspaneler, 16/12-vejs justerbare elektriske
forsæder med ventilation og et par andre detaljer.
Det lyder ikke af så meget, men den reelle merpris
er jo også kun omkring 40.000 kroner – fordi resten
går direkte i statskassen.
|