Jaguar XF Sportbrake 2,2 test i Motorradioen
Indrømmet: Det er ikke hver dag, vi prøvekører biler
på Bornholm. Det er faktisk aldrig sket før og det
er nu synd og skam, men når vi nu forsøgte at råde
bod derpå, var ikke mindst den bil, som blev valgt
til besøget på klippeøen i Østersøen, perfekt til
formålet. Den gav sit bidrag til en totalt harmonisk
oplevelse. Bilen var en Jaguar XF Sportbrake i4 TD
Luxury.
Og hvorfor var harmonien da så fuldkommen? Ganske
enkelt fordi den ro og den på én gang sportslige og
luksuøse oplevelse, Bornholm kan byde på, i skøn
forening med en enestående fortid og efter danske
forhold unik natur passer perfekt til en bil, som
både er sportslig, luksuøs, rolig og kraftfuld – med
en ganske særlig heritage. Samtidig er den også ret
rummelig, som en feriebil skal være det – også på
det felt går Jaguar og ferieøen Bornholm hånd i
hånd.
Tingene passede sammen
Nu skal disse linjer ikke handle om Bornholm, men om
Jaguaren. Alligevel er det herligt, at kunne
udtrykke den ene med det andet. F.eks. turen
derover: Blot toenhalv time efter, at forhjulene var
blevet sat på Øresundsbroen på vej mod Ystad, blev
de igen sat på dansk territorium, da det britiske
køretøj indtog Rønne. Efter en behagelig køretur og
en ultramoderne sejltur på en af verdens største
hurtiggående katamaranfærger. Ingen dum idé, at
kombinere de to transportformer.
Jaguar
SF Sportbrake er mere end bare en stationcarudgave
af en Jaguar XF, som vi i øvrigt tidligere har
prøvekørt i et par versioner med andre motorer (læs
prøvekørsel af Jaguar XF 2,0 i4 hér >>>). Den
har nemlig sin egen karakter. Undervogn, udstyr osv.
er identisk, det er forpartiet naturligvis også. Men
brugen af bilen er anderledes.
Kraftfuld og økonomisk
Den passer til fritidsliv, den er til at leve med,
og samtidig transporteres man så komfortabelt, at
man har overskud til at nyde den stadigt vekslende
natur. 2,2 liters dieselmotoren passer perfekt til
en XF. I kombination med 8-trins automatgearkassen
trækker den flot ud af kurverne, hjulpet af det
såkaldte Cornering Brake Control system, der
balancerer bilen og fordeler motorkræfterne alt
efter hvilke hjul, der har bedst fat i underlaget.
Momentkurven er forbilledlig bred – den holdes på
samme høje niveau fra 2000 og helt op til 4000 omdr./min.
Det har bl.a. som resultat, at man kan man køre
næsten 20 kilometer på en liter brændstof – og over
23 kilometer literen på turen af de svenske
landeveje.
På Bornholm holder man automatisk et roligt tempo,
om end de snoede og ofte kuperede veje lægger op til
frisk kørsel. Vælger man det sidstnævnte, kan de 100
km/t nås på 8,5 sekunder – imidlertid noget alene
køreturen forud for landgangen gav mulighed for at
afprøve. På Bornholm må man intet sted køre over 80.
Og de 214 km/t, som Jag’en siges at kunne køre på
toppen, må vi vente til en anden god gang med at
tjekke… Men engang imellem er det ingen skade til at
nyde et stille cruise – noget som Jaguar har
underbygget ved f.eks. at udstyre bilen med en
særlig lyddæmpet forrude.
Sportbrake…
Sportbrake navnet er formentlig inspireret af f.eks.
Mercedes’ og tidligere også Rolls Royce’ anvendelse
af ”Shooting Brake” navnet. Ordet ”Brake” kommer
egentlig af ”break”, som var en ramme med hjul på,
som man tilbage i tiden spændte bag en hest, der
skulle tæmmes. Så kunne den løbe rundt med break’en
bag sig indtil den blev træt og mere medgørlig.
Siden blev en break anvendt til forskellige lidt
større transport formål – på samme måde som det lidt
større bagagerum i en stationcar gør det.
Jaguaren behøver ikke blive tæmmet – den er faktisk
ret medgørlig både med og uden udvidet bagagerum,
men det er klart, at de 540 liter, som kan forøges
til 1675, når bagsæderyglænene lægges ned, øger
anvendeligheden. Der er mange gode løsninger i sådan
et køretøj, eksempelvis kan den bageste del af
bagagerumsdækkenet skydes op under loftet, når den
elektriske bagklap (ekstraudstyr) åbner.
Luxury-følelsen
Og er man bare lidt bil-freak, kan man ikke lade
være med at nyde, når den cylindriske gearvælger
skyder op gennem midterkonsollen og gearpositionen
vælges ved at dreje cylinderen.
Udstyrsbetegnelsen snyder. Og dog: Luxury er
næstlaveste udstyrsniveau – men det inkluderer bl.a. fartpilot
med begrænser, regnsensor, Bi-Xenon forlygter, 17 ”
alufælge, nøglefri start, dæktryksmåling, 2-zone
klimaanlæg, 6/6 vejs elektrisk justerbare forsæder,
7” touchscreen og meget, meget mere.
|