Jaguar skifter importør i Danmark. Efter at den
indiske industrigigant, Tata, gav såvel Land Rover
som Jaguar en nødvendig kapitalindsprøjtning, da den
overtog de agtværdige britiske bilfabrikker i 2008,
har man arbejdet målrettet på at optimere
processerne. Det gælder ikke mindst
salgsorganisationerne og derfor vil Jaguar fremover
officielt blive importeret og markedsført af den
hidtidige Land Rover importør.
Der satses aggressivt på, at positionere sig på
markederne. Det gælder også det danske, hvor en
model som den hér prøvekørte XF med den helt nye 240
hestes 2-liters benzinturbomotor klart skal gnave
sig ind på det marked, som hidtil har været
domineret af biler som Mercedes E-klasse, Audi A6,
BMW 5-serie og Lexus GS.
Karismatisk oplevelse
Udgangspunktet er fortræffeligt. En Jaguar XF er
nemlig anderledes end de nævnte bilmodeller. Den er
sportslig og stilig – det er de andre dog også – men
den har en karisma, som i den grad gør den til noget
særligt. Underbygget visuelt, naturligvis, af den
legendariske springende Jaguar, på fronten og rattet
erstattet af noget, der nærmest minder om et
tegnefigurhoved. Måske knap så fashionabelt, men et
udmærket spejl af tiden.
XF er stor, næsten 5 meter i længden. Den er også
tilstrækkelig rummelig, men den er fremfor alt
designet for designets egen skyld og underbygger
dermed det medfødte sports-gen. Køreegenskaberne er
sat i højsæde og selvom man skal op i de
allerdyreste versioner for at få adaptiv affjedring,
sikrer det dobbelte wishbone forhjulsophæng i
forening med multilink bagakslen fremragende
køreegenskaber.
Vinterdæk påvirker stabiliteten
Vi har prøvet Jaguar XF 2,0 i4 på tyske autobahns,
og eneste ankepunkt var dækmonteringen: Med
vinterdæk kan man ganske enkelt ikke opnå så præcis
styring og så stor retningsstabilitet som med brede
sommerdæk på tør asfalt.
Omvendt gav de 245 mm brede lavprofildæk et udmærket
vejgreb ved alle hastigheder og ved landevejsfart
var hæftningen mere eller mindre perfekt.
Affjedringskarakteristikken gør XF yderst
komfortabel på plan vej. På ujævn vej mærker man
sjovt nok små ujævnheder, hvorimod man glider
henover de større. Et udtryk for kombinationen af en
forholdsvis tung bil og en stram affjedring.
Sidstnævnte er en nødvendighed for at sikre
kurvestabiliteten ved høj fart.
Tilstrækkelig rummelig
Det udvendige bagagerum er på i alt 540 liter, hvis
man medregner pladsen under bagagerumsbunden, der
kan anvendes som ekstra bagagekapacitet, når man
ikke bruger det til et reservehjul. Selve
bagagerummet måler 500 liter, men det er ikke helt
regelmæssigt og vil man udnytte pladsen, skal man
anvende både kroge og hjørner.
På bagsædet sidder man godt, men benpladsen er ikke
mere end tilstrækkelig. Grunden er formentlig, at
mere benplads ville være opnået på bekostning af
designet. Og karrosseriets næsten coupéagtige form
ville det være synd at røre ved. Den underbygger
stilen og udstråler klasse.
4-cylindret rækkemotor med turbo
Vi har tidligere prøvekørt Jaguar XF, som i øvrigt
blev skabt i 2007 og siden faceliftet i 2011 (læs
testen af Jaguar XF med dieselmotor hér >>>).
Den seneste udvikling på motorfronten er en kraftig
række-firer, en turbobenzinmotor på 2 liter, der
ikke blot præsterer 240 hk men også byder på et
drejningsmoment så højt som 340 Nm. Betegnelsen ”i4”
står i øvrigt for inline 4-cylindre.
Motoren er absolut en gevinst for XF. Den er på én
gang yderst civiliseret, ekstremt lydsvag, og
sprudlende sportslig. Den reagerer øjeblikkeligt på
enhver speederfod bevægelse og den traditionelle
automatgearkasse er tilstrækkelig hurtig til at
underbygge den sportslige oplevelse.
Automatgear og baghjulstræk
XF leveres alene med automatgear- som styres fra en
cylindrisk gearvælger, der skyder op af
centerpanelet, når tændingen slås til. De 100 km/t
nås på under 8 sekunder, men hvad der er nok så
vigtigt i den hastigheds begrænsede verden:
Accelerationen ved lave omdrejningstal og lav fart
sker prompte og direkte. Glemte vi at fortælle, at
Jaguar XF har baghjulstræk? Man bemærker det nemlig
kun, når man overskrider skridgrænsen.
Brændstoføkonomien er acceptabel for så stor en bil:
11,2 km/l svarende til en CO2 udledning på 207 g/km.
Og centralt: Den er langt mere ressourcebesparende
end varianterne med større benzinmotorer.
Masser af fornuftigt udstyr
Interiørdesignet er et resultat af købsprisen. Den
billigste Jaguar XF 2,0 i4 koster iflg. Jaguar
Danmark 840.000 kroner. Den laveste listepris er kr.
864.800. Den prøvekørte variant havde det såkaldte
Portfolie udstyrsniveau og var desuden udrustet med
Parking Aid Pack til 25.000 kroner, som er en
uvurderlig hjælp, fordi udsynet bagud er ret dårligt
og fronten på bilen kan være vanskelig at vurdere.
Desuden havde bilen opvarmet forrude til 10.000
kroner, som især i frostvejr sikrer en hurtig
afisning. Navigation til 56.000 kroner er en lidt
vel høj pris, men systemet er hurtigt og indeholder
mange muligheder, som ses på en dejlig stor og let
læselig skærm. BlueTooth telefonforbindelse til
12.000 kroner er en stor hjælp i dagligdagen –
tilsammen kryber prisen for den prøvekørte model op
på små 1,1 mio kroner. |