Jaguar XE blev ikke Årets Bil i Danmark, men den var
med i opløbet blandt fem andre biler, og den slog
rivalen, Audi A4, det var vel ret beset temmelig
godt gået. Og da vi, efter tidligere at have stiftet
bekendtskab med den potente 340-hestes 3-liters
benzinversion (læs
prøvekørslen af Jaguar XE S 3,0 hér >>>), ville
se nærmere på den noget mere miljøoptimale
dieselversion, var det en befrielse, at det første
vi så, da bagklappen blev åbnet (til venstre på
billedet nedenfor), var et påfyldningsrør til AdBlue.
Dette efterår har i den grad sat fokus på
dieselbilers udslip af kvælstofilter, de såkaldte
NOx’er, og én effektiv, men heller ikke billig måde
at slippe af med dem på, er ved at påmontere motoren
en SRC katalysator (SRC betyder Selected Catalyse
Reduction og AdBlue er en væske, som man skal fylde
på måske en gang eller to om året, den består
primært af Urea og vand og sprøjtes ind i motorens
udstødningssystem). Det har Jaguar heldigvis gjort
med deres dieselbiler og derved kan man med god
samvittighed køre ud i naturen og køre lange ture,
vel vidende, at man er så hensynsfuld overfor
miljøet som det med dagens teknik er muligt at være
det.
Perfekt til lange ture
Og lige præcis det, er Jaguar XE med 2-liters
dieselmotor perfekt til. Med 180 hestekræfter skjult
under motorhjelmen, et kæmpemæssigt drejningsmoment
på 430 Nm, som er på toppen allerede ved 1750
motoromdrejninger i minuttet, er det en ganske
underholdende kørsel, der er lagt op til.
Indrømmet, den er ikke helt så hurtig som 340-hestes
versionen, men mon ikke 0-100 km/t på 7,8 sekunder
rækker for de fleste. 228 km/t kommer man kun til at
opleve på en tysk motorvej, så i mellemtiden kan man
jo fokusere på, at samtidig med at bilen er hurtig,
er man også i stand til at køre, om end speederfoden
nok skal arbejde lidt med, 23,8 kilometer pr. liter
dieselolie. Det er nye tider, måske især for Jaguar,
som aldrig tidligere har udmærket sig ved sublim
brændstoføkonomi.
Bedre balance
Og så får man en fordel i tilgift: Vi fornemmede
nemlig en bedre balance i bilen. Vi gætter på, at
det skyldes, at dieseludgaven, oven i købet udstyret
med den udmærkede 8-trins automatgearkasse, som
fandtes i den prøvekørte bil, er 100 kg lettere end
3-liters V6’eren. Normalt plejer det at være modsat,
at en dieselbil er tungere end en benzinbil, men da
V6 motoren er så meget større, er den øjensynlig
også så meget tungere.
I øvrigt er 8-trins automatgearkassen 15 kg lettere
end den kendte 6-trins automatgearkasse, som også
kan leveres til XE (derved sparer man i nabolaget af
50.000 kroner).
Sportslig og komfortabel
Alt i alt får man en yderst velkørende bil, med
rigelig
potentiale
til sportslig kørsel og i R-Sport udgaven også
mulighed for individuelt at indstille den adaptive
undervogn – man kan foruden en standardindstilling
også vælge Eco, Winter og Dynamic. Også drivlinen,
motorindstillingen og gearkassens funktion rettes
ind efter det valgte køre-mode, og der er virkelig
gode muligheder for at tilpasse bilen det aktuelle
behov. Selv i dynamic-indstillingen er bilen også
komfortabel – det giver den mange plusser.
De øvrige forhold med hensyn til plads og design er
beskrevet tidligere (andre
Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>) og vi
skal blot fastslå, at R-Sport varianten ikke er
top-varianten, men den skiller sig ud fra Jaguars
normale udstyrs-linjer ved at have større fokus lagt
på det sportslige.
Miraklernes tid…
De øvrige udstyrsvarianter hedder Pure, prestige og
Portfolio – R-Sport ligger prismæssigt mellem
Prestige og Portfolio, men er den eneste
udstyrslinje, som også tilbyder den førnævnte
3-liters version.
Efter afgiftsreduktionen i november er den
prøvekørte Jaguar XE R-Sport faldet fra 700.000
kroner (uden ekstraudstyr) til 647.000. Det er ikke
i sig selv et mirakel – miraklet er nok mest, at
politikerne har sat registreringsafgiften ned, og
det har også Jaguar kunderne godt af… |