Sådan lyder en Jaguar F-Type:
Jaguar F-Type i
Motorradioen
Den er kostbar, sådan en Jaguar F-Type. På danske
nummerplader og med 5-liters V8 motor koster den 2,1
million kroner, men egentlig…det er jo ikke
forskelligt fra eksempelvis en Mercedes-Benz SL 500
eller Porsche 911 Cabriolet. I Jaguaren får man til
gengæld flere hestekræfter samt masser af bulder og
brag for pengene, plus en enestående oplevelse, der
parrer fordoms tid med nutiden. Jaguar E-Type spøger
hele tiden i baggrunden, men Jaguar F-Type er nu
helt sin egen, et ægte stykke legetøj for voksne
anno 2013.
Man kan dog næsten ikke sige F-Type uden at komme
til at sige E-Type. Så meget fortid har Jaguar
indbygget i billedet af den nye sportsvogn. Når
F-Type alligevel er sin egen, er det fordi der er
gået 50 år siden E-Type havde sin storhedstid som
banebrydende, til tider banenedbrydende asfalt
fræser, med sit kolossale kraft- og fartpotentiale.
Det har ikke ændret sig. Til gengæld er en F-Type en
suveræn køremaskine med sublime køreegenskaber – det
var E-Type ikke.
Forbindelsen til fortiden
E-Type var derimod designmæssigt banebrydende – det
er F-Type ikke, ganske enkelt fordi Jaguar har
villet bevare designmæssige elementer fra dengang,
de har villet skabe forbindelsen til fortiden. Det
er nu lykkedes meget godt, for godt ser den ud,
F-Type, uanset den ikke skaber design-revolutioner.
Dermed er Jaguar faktisk lykkedes ret godt med at
balancere mellem nutid og datid. I enhver henseende.
Bulder og brag er ikke nødvendig, hvis ikke man er
et legebarn og synes at det er fedt at en stor V8’er
giver lyd fra sig. Men maskineriet starter med et
brag, den falder siden til ro og brøler derpå først,
når man træder speederen i bund.
Sprutter og knalder
Når man så siden slipper speederen, taber motoren
ikke bare omdrejninger, den sprutter og knalder –
hvis man vel at mærke har trykket på ”exhaust-sound”
knappen. Så lukkes der et par stænk benzin ind i
udstødningsmanifolden, som antændes af varmen og så
lyder Jaguaren som en kraftkarl fra dengang, hvor en
motor sugede benzinen ind i forbrændingskamrene og
ikke som i dag kunne lukke ordentlig af for
tilstrømningen, når føreren slap speederen. Så
havnede overskudsbenzinen af sig selv i
udstødningsrøret og knaldede som et bedre
fyrværkeri. I dag sker det alene med elektronikkens
hjælp, fordi man ønsker den lyd.
Hvis ikke det er legetøj, hvad er det så…
Gennemført forbindelse
Det er da også en gennemført måde, ligesom med
designelementer, at forbinde fortiden med nutiden.
Lyden af en stor V8 er herlig, hvis man er til sådan
noget, ligesom E-typens linjer er smukke, hvis man
altså har glæde ved at se på en unik bil. Det hele
samles i F-Typen, men som sagt: Heldigvis kører
F-Type suverænt. Datidens ikke alt for overbevisende
vejegenskaber er ikke genspejlet i den nye bil.
Vi tog en stribe omgange på FDM-Sjællandsringen,
bremsede for tidligt og kørte alt for lidt sidelæns
– for at skåne det enestående køretøj for eventuel
nærkontakt med autoværnene, der står alt for tæt ved
asfalten. Hér misunder man engang imellem Jeremy
Clarkson fra BBC's Topgear og hans flade flyveplads,
hvor der er kilometer til nærmeste forhindring. På
den anden side, hvorfor frakoble kørehjælpemidlerne,
som han altid gør?
En del af dens væsen
En Jaguar F-Type er nemlig skabt med
kørehjælpemidler som en del af dens væsen, og det er
sjovt endda. Skal man opleve en F-Type, inkluderer
det ESC, som dog overlader en smule frihed til
føreren, inden det griber ind og siger: Nu er det
nok. Dækhvin, hjulspind, små slag med halen er en
del af oplevelsen, for der skal meget til at tæmme
495 hestekræfter og et overbevisende moment på 625
Nm over det meste af kompressormotorens
omdrejningsskala.
De 100 km/t nås på 4,3 sekunder. På
FDM-Sjællandsringens alt for korte (til F-Typen)
langside klokkede vi 200 km/t og havde endda plads
til at bremse og undgå autoværnene. Vores gæt er, at
100-0 km/t tager cirka det halve af 0-100. Men sandt
at sige målte vi det ikke…
Håndgribeligt bevis
Mere faktuelt er Jaguar F-Type ikke bare et stykke
legetøj, men også et udtryk for, hvad Jaguar formår.
Om det er nødvendigt med den lille bagspoiler, der
dukker op, når man kører hurtigt og lægger op til
120 kg tryk på bagenden iflg. specifikationerne, er
tvivlsomt, i hvert fald ved de hastigheder, vi kunne
opnå. Men da fabrikken hævder, at bilen kan køre 300
km/t – hvad vi ikke har tjekket – ville det ikke
være os, der ville afprøve værdien af bagspoileren
ved med den fart at trykke den væk. For sæt nu, den
virkelig havde så stor betydning…
Køreegenskaberne er forbavsende komfortable, hvilket
den adaptive undervogn har sin andel af ansvaret
for. 100 gange i sekundet samles der data ind fra
hjulophængene, der medfører tilpasning af
affjedringen og 500 gange i sekundet samles der data
ind fra styringen. Differentialespærret er også en
del af teknologien, der sikrer balancen i bilen
gennem kurverne, for den sikrer optimal udnyttelse
af de mange kræfter.
Bedst…
Sandt at sige, er det svært at pege på, hvor Jaguar
skulle have gjort det bedre. Selv 8-trins gearkassen
reagerer på bilens bevægelser, styring og
motorkontrol, så den skifter både op og ned, når den
finder det rigtigt. Det gør den langt bedre end man
selv ville kunne gøre det, og gearskiftene, både op
og ned, sker så hurtigt og med så usvigelig
præcision, at de færreste, om overhovedet nogen i
samme bil
kategori kan hamle op dermed.
|